Dottern kommer inte upp på sin ponny utan pall!

Nej, det har jag svårt att tro att det blir bra. Men det finns ju ett mellanting där hästen är stressad och trampar runt men inte är i total panik då det kan vara säkrast att hoppa upp. Det är ju alltid en bedömningsfråga när man står där.

Om min inte kan stå still när jag sitter upp tänker jag inte sitta upp.
Jag är mer rädd om mig än så.

Min står still vid föremål även när hon är uppe i varv, det sitter djupt rotat.

Gör hon inte det är det inte läge att sitta på heller.

Kanske inte, men då slipper man bli trampad under tiden hästen lugnar sig.

Och om den kastar av ryttaren på något sätt och ryttaren blir trampad på?
Kan man inte kontrollera hästen från marken är det bättre att släppa inann det går riktigt illa.

Dessutom är det ett barn vi pratar om, jag tycker verkligen inte att det här är något ett barn ska utsätta sig för.
Lär barn att släppa innan de blir skadade, jag förlorar hellre hästen än barnet.

Det är väldigt naivt att tro att man kan fostra en häst till att aldrig springa över en. Den risken finns alltid, man kan minimera den men aldrig eliminera den.

Jag tycker att det är naivt att tro att man ska kunna hantera en så uppstressad häst bättre från ryggen :nailbiting:
Men vi ser helt enkelt olika på saken och så får det vara :)

Och om den kastar av ryttaren på något sätt och ryttaren blir trampad på?
Kan man inte kontrollera hästen från marken är det bättre att släppa inann det går riktigt illa.

Dessutom är det ett barn vi pratar om, jag tycker verkligen inte att det här är något ett barn ska utsätta sig för.
Lär barn att släppa innan de blir skadade, jag förlorar hellre hästen än barnet.

Man ramlar inte nödvändigtvis av för att hästen stress-trampar runt utan att se sig för.

Scenariot att man ibland sitter säkrare till häst på grund av andra hästar eller djur finns ju fortfarande kvar.

Just det där med att stå still vid uppsittning anser jag vara grundläggande kunskap för en häst oavsett om man sitter upp med eller utan redskap.

Att stå still vid uppsittning är en sak. Att baxas in i skogen, ställas på snedden ihoptryckt mellan träd. Det är en annan sak. Det är inte säkert att han faktiskt fattar att jag ska upp bara för att jag börjar klättra på en halkig sten bredvid honom. Det har jag svarat @Lipperta om.

Uppsittning är antingen vid pallen "hemma" eller på någon ridbana, det har han koll på. Eller uppställd med mig på sidan som hoppar upp som vanligt. Det har han också koll på. Nej - han är inte tränad att ställas på ojämn mark, ställas i diken, invand vid att jag ska klänga på sidan, eller tränad "plats" ute i skogen i största allmänhet. Jag har inte kontemplerat över att det innebära att han saknar grundläggande kunskap.

Nu är det ändå en cool gammal valack jag rider på som inte gör så mycket väsen av sig, men ja han skulle nog undra vad som händer om jag gjorde något av ovanstående.

Vad finns det för djur man är säkrare för på hästen än bredvid? Om det t.ex. skulle komma lösa hundar är det ju långt ifrån säkert att sitta på en häst som blir skrämd.
För några år sedan så var det två kvinnor ute o red här i krokarna, hästarna började skena när de började jagas av 2 malamuter. När dom började närma sig motorvägen bestämde sig en av kvinnorna för att det nog var säkrare på marken o lyckades glida ner i ett dike bredvid hästen. Hundarna avbröt jakten o anföll kvinnan i diket. En granne kom springandes o lyckades med slag o sparkar få bort hundarna från den skärrade kvinnan.

@Lager Dom lär sig fort om man bara provar. Min häst har blivit väldigt van för sedan hon fick sin ryggdiagnos för snart två år sedan så går jag alltid bredvid dom första 10 minuterna. Sen tar jag vad som passar bra och stå på och det kan ju bli lite av varje. :D

Att stå still vid uppsittning är en sak. Att baxas in i skogen, ställas på snedden ihoptryckt mellan träd. Det är en annan sak. Det är inte säkert att han faktiskt fattar att jag ska upp bara för att jag börjar klättra på en halkig sten bredvid honom. Det har jag svarat @Lipperta om.

Uppsittning är antingen vid pallen "hemma" eller på någon ridbana, det har han koll på. Eller uppställd med mig på sidan som hoppar upp som vanligt. Det har han också koll på. Nej - han är inte tränad att ställas på ojämn mark, ställas i diken, invand vid att jag ska klänga på sidan, eller tränad "plats" ute i skogen i största allmänhet. Jag har inte kontemplerat över att det innebära att han saknar grundläggande kunskap.

Nu är det ändå en cool gammal valack jag rider på som inte gör så mycket väsen av sig, men ja han skulle nog undra vad som händer om jag gjorde något av ovanstående.

Jag har inte tränat in det på min, hon fattar ändå :D

För några år sedan så var det två kvinnor ute o red här i krokarna, hästarna började skena när de började jagas av 2 malamuter. När dom började närma sig motorvägen bestämde sig en av kvinnorna för att det nog var säkrare på marken o lyckades glida ner i ett dike bredvid hästen. Hundarna avbröt jakten o anföll kvinnan i diket. En granne kom springandes o lyckades med slag o sparkar få bort hundarna från den skärrade kvinnan.

Motorvägen hade nog inte varit ett bättre alternativ.

Det är ju ett väldigt speciellt scenario. Det är heller inte det vi diskuterar.

Som lil-sis sa är motorvägen bättre?

En grundutbildad häst bör väl förstå vad ''stå still'' betyder?

Det är ju ett väldigt speciellt scenario. Det är heller inte det vi diskuterar.

Som lil-sis sa är motorvägen bättre?
Jag svarade på ett inlägg om vilka farliga djur det kan finnas på marken, missade du det? Har jag påstått att motorvägen skulle vara bättre?

En grundutbildad häst bör väl förstå vad ''stå still'' betyder?

I ett dike? Nä, det tror jag inte att man bara kan ta för givet.

Men jag har jobbat med lektionshästar, och själv tränat för tävling. Jag har ridit i skogen för rekreation och kardioträning. Jag har inte testat att ställa upp hästar eller platsa dem i skogen på det sätt som beskrivits här - för att det inte funnits något behov/orsak att göra det.

Jag tvivlar inte på att de lär sig om de utsätts för det.

Jag svarade på ett inlägg om vilka farliga djur det kan finnas på marken, missade du det? Har jag påstått att motorvägen skulle vara bättre?

Man kan ju inte säga att alla hundar är farliga. Det finns kaniner som anfallit människor men det kan man ju inte räkna som farliga markdjur.

Jag har varit med om hästar som är lättare att hantera från ryggen än vid hand. Jag skulle ju aldrig välja att hoppa upp om jag inte trodde att det var det bästa (minst onda) alternativet.

Framförallt så är det inte så lätt alltid, om det inte är din egna häst. Du får anpassa dig efter vad du sitter på. Om du jobbar och ska motionera en häst så måste den ju motioneras. Jag kan inte bara blåvägra för att hästen är olydig.

Framförallt så är det inte så lätt alltid, om det inte är din egna häst. Du får anpassa dig efter vad du sitter på. Om du jobbar och ska motionera en häst så måste den ju motioneras. Jag kan inte bara blåvägra för att hästen är olydig.

Det gäller ju ett barns ponny nu, som bör trönas vid att stå still även ute, alla hästar bör kunna det men eftersom dottern har svårt att ta sig upp är det ännu viktigare.

Även om det var mitt jobb skulle jag inte riskera min säkerhet när en häst får fnatt, bara för att den ''måste'' motioneras.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
695
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama