En sån häst skulle jag aldrig sitta upp på därför ser vi nog på den saken olika.
Så du skulle hellre stå kvar på marken och riskera att bli trampad på? Eller släppa hästen och spring och gömma dig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En sån häst skulle jag aldrig sitta upp på därför ser vi nog på den saken olika.
Så du skulle hellre stå kvar på marken och riskera att bli trampad på? Eller släppa hästen och spring och gömma dig?
Det räcker ju att hästen är stressad nog att förlora respekt för folk på marken så är det säkrare att sitta ovanpå. Alternativt att det är något på marken man vill komma undan, andra djur tex.
Jag skulle träna hästen.
Om hästen är så stressad att den inte bryr sig om att den går över en människa, så skulle jag absolut inte sätta mig på den.
Den måste ju vara helt bortom kontroll om den beter sig så.
Det räcker ju att hästen är stressad nog att förlora respekt för folk på marken så är det säkrare att sitta ovanpå. Alternativt att det är något på marken man vill komma undan, andra djur tex.
Skulle aldrig ge mig ut med en så ouppfostrade häst och ja jag blir hellre trampad på än att sitta upp på en häst som inte kan bete sig isåfall
Om vi skulle bli jagade av ett djur så väljer jag nog att släppa och gömma mig ja för risken är ju att jag åker av med dunder och brak istället om vi blir jagade av något(vad det nu skulle vara) genom skogen. Vi tänker olika
Javisst kan man säga att man aldrig skulle rida en så ouppfostrad häst. Men det måste inte alls vara något fel på hästens uppfostran. Hästar är levande djur, ALLA hästar kan få frispel.
Om något händer så vill i alla fall jag ha så mycket kunskap jag kan som eventuellt kan hjälpa mig. Jag vill inte stå där i efterhand och ångra mig och tänka att "Varför lärde jag mig inte att smidigt ta mig upp på hästen utan pall...".
Javisst kan man säga att man aldrig skulle rida en så ouppfostrad häst. Men det måste inte alls vara något fel på hästens uppfostran. Hästar är levande djur, ALLA hästar kan få frispel.
Om något händer så vill i alla fall jag ha så mycket kunskap jag kan som eventuellt kan hjälpa mig. Jag vill inte stå där i efterhand och ångra mig och tänka att "Varför lärde jag mig inte att smidigt ta mig upp på hästen utan pall...".
Min var väldigt rädd för vilt och väldigt lättskrämd men vi tränade och tränade och jag markerade med en gång att mig går man inte över.
Så även när en stor lastbil helt hux flux började kasta ner ved typ 5 meter bakom oss på en promed gick hon inte över mig.
Aldrig ska en häst gå över en människa, det är en säkerhets risk.
Kanske bör du träna hästen ist för att lära dig hoppa upp fort.
Jag skulle träna hästen.
Om hästen är så stressad att den inte bryr sig om att den går över en människa, så skulle jag absolut inte sätta mig på den.
Den måste ju vara helt bortom kontroll om den beter sig så.
Jag skulle då aldrig få får mig att kasta mig upp på en panikslagen häst Aldrig.
Man kan aldrig träna en häst till att bli 100 % säker. 99%, absolut, men inte 100%. Hästar är levande djur, även den mest väluppfostrade hästen kan få totalt frispel.
Om det händer något vill jag vara så väl förberedd som möjligt, och att kunna sitta upp utan pall ingår i det säkerhetstänket. Jag vill inte behöva se tillbaka på en situation och undra varför jag inte lärde mig sitta upp utan pall, det är ju en sån liten ansträngning att lära sig.
Av samma anledning så binder jag alltid upp även den snällaste hästen i utrustning som är tillräckligt klen att den går sönder innan hästen gör det, till exempel.
Jag förstår bara inte hur det är säkrare att sitta på en häst som fått frispel än att vara på marken?
På marken kan du släppa om den verkligen har panik, det är ju livsfarligt att sitta på en häst med panik.
Det finns absolut ett mellanting där hästen är stressad nog att trampa runt utan att se sig för men inte verkar vara på väg att göra något som är farligt när man sitter på.
Om hästen är i det sinnesstadiet tvekar jag på att den skulle lyssna bätte bara för att du sitter på.