Dottern kommer inte upp på sin ponny utan pall!

Ja, om man alltid sitter upp från marken är det inte bra. Men det är verkligen inte dumt att kunna göra det, särskilt ur säkerhetsaspekt är det bra att snabbt kunna hoppa upp utan hjälp tycker jag.

Jag undrar också, varför är det viktigt att snabbt kunna hoppa upp för säkerheten?

Jag använde pall till islänningarna jag red, hoppade jag av i skogen tryckte jag ner hästen i ett dike. Var jag barkacka var det bara att svinga sig upp dock.

Kan inte komma på ett enda exempel då det är säkrare att kasta sig upp fort.

Självklart är pall det bästa för häst och sadel men även jag tycker det är bra att kunna komma upp utan. Jag tränade upp det med hjälp av en stege. Höll högt upp på sidorna av stegen, satte foten på det högsta steget jag kunde nå och drog mig upp. :)

Jag undrar också, varför är det viktigt att snabbt kunna hoppa upp för säkerheten?

Jag använde pall till islänningarna jag red, hoppade jag av i skogen tryckte jag ner hästen i ett dike. Var jag barkacka var det bara att svinga sig upp dock.

Kasta sig upp fort vet jag inte. Men däremot att klara av att ta sig upp på sin häst tycker jag är en säkerhetsfråga. Det är inte skoj att åka av ute och få gå långa vägar för att hitta lämplig sten eller annat, då får du även se till att ha en väldigt juste häst som står still om du ska baxa in den bredvid stenen och sedan klättra runt innan du kan komma upp i sadeln. Klart att det är enklare att bara hoppa upp.

Sedan att det är vettigt att använda hjälp till vardags håller jag med om. Varför inte liksom - för att spara häst och sadel.

Sadeln blir sned, hästen påverkas negativt om du sitter upp från marken. Speciellt om du sitter upp på vänster sida enbart. Självklart sitter man upp från pall, stubbe what ever om man är rädd om sin häst och sin sadel. Jag sitter alltid upp från pall, stubbe eller vad som finns till hands, jag sitter upp och av varannan gång från vänster och varannan gång från höger.

DET tror jag är bra, men tycker det är skitsvårt från "fel" håll... med pall visst, men utan fixar jag det inte. Blir verkligen bakvänt i huvudet.

Kasta sig upp fort vet jag inte. Men däremot att klara av att ta sig upp på sin häst tycker jag är en säkerhetsfråga. Det är inte skoj att åka av ute och få gå långa vägar för att hitta lämplig sten eller annat, då får du även se till att ha en väldigt juste häst som står still om du ska baxa in den bredvid stenen och sedan klättra runt innan du kan komma upp i sadeln. Klart att det är enklare att bara hoppa upp.

Sedan att det är vettigt att använda hjälp till vardags håller jag med om. Varför inte liksom - för att spara häst och sadel.

Att slippa gå en bit anser jag inte vara en säkerhetsfråga, visst det är tråkigt att gå ibland men har ju inget med säkerheten att göra.

Jag tror att man ser till att köpa en ponny till sin dotter som inte kastar runt sig när man ska sitta upp genom att baxa ner den i ett dike. Annars kanske man bör träna på det.

Det är bra att kunna ta sig upp utan hjälpmedel men jag anser det långt ifrån osäkert att inte kunna, bara för komforten att slippa gå.

Att slippa gå en bit anser jag inte vara en säkerhetsfråga, visst det är tråkigt att gå ibland men har ju inget med säkerheten att göra.

Jag tror att man ser till att köpa en ponny till sin dotter som inte kastar runt sig när man ska sitta upp genom att baxa ner den i ett dike. Annars kanske man bör träna på det.

Det är bra att kunna ta sig upp utan hjälpmedel men jag anser det långt ifrån osäkert att inte kunna, bara för komforten att slippa gå.

Nej det måste inte vara en säkerhetsrisk att leda hästen en bit. Jag associerade till mig själv och min stora häst med långa ben... jag kan då få leta ett tag efter en sten och så jäkla enkelt tycker jag inte att det är att knöla in honom bredvid den, se till att han står still lite obekvämt där medans jag ska klättra upp på stenen, och sedan komma vidare upp på honom. Då är det oftast enklare, snabbare och säkrare för både honom och mig att jag bara hoppar upp från marken på ridvägen.

Nej det måste inte vara en säkerhetsrisk att leda hästen en bit. Jag associerade till mig själv och min stora häst med långa ben... jag kan då få leta ett tag efter en sten och så jäkla enkelt tycker jag inte att det är att knöla in honom bredvid den, se till att han står still lite obekvämt där medans jag ska klättra upp på stenen, och sedan komma vidare upp på honom. Då är det oftast enklare, snabbare och säkrare för både honom och mig att jag bara hoppar upp från marken på ridvägen.

Du kanske bör träna på att han kan stå stilla där du ber honom? Min 170 var oledbar men vi tränade lite då jag tycker det är oerhört viktigt att man kan ställa hästen någonstans och den varken går över en eller traskar iväg om du måste släppa, det tycker jag är säkerhet.

Jag har hjälpt till mycket med funktionsnedsatta barn och ungdomar och då är det ännu viktigare att jag kan hoppa av min och lita på att hon står kvar om jag måste hjälpa en ungdom.
Nu är det inte det vi pratar om men det kan alltid ha varit någon annan som behöver hjälp ute, kanske en annan ryttare som slagit sig illa och man behöver hjälpa till.

Eller om man hittar ett riktigt bra kantarell eller blåbär ställe... :angel:

Du kanske bör träna på att han kan stå stilla där du ber honom? Min 170 var oledbar men vi tränade lite då jag tycker det är oerhört viktigt att man kan ställa hästen någonstans och den varken går över en eller traskar iväg om du måste släppa, det tycker jag är säkerhet.

Jag har hjälpt till mycket med funktionsnedsatta barn och ungdomar och då är det ännu viktigare att jag kan hoppa av min och lita på att hon står kvar om jag måste hjälpa en ungdom.
Nu är det inte det vi pratar om men det kan alltid ha varit någon annan som behöver hjälp ute, kanske en annan ryttare som slagit sig illa och man behöver hjälpa till.

Eller om man hittar ett riktigt bra kantarell eller blåbär ställe... :angel:

Han står, men han är ju inte uppstoppad och om det är ojämnt och knöligt så står han inte snällt stilla som ett ljus särskilt länge. Men visst är det en träningssak. Jag har inte engagerat mig i att han ska stå blickstill länge eftersom jag inte behöver det. Så länge han står still tills jag hoppat upp och väntar på skänkel så...

Är det en handikapphäst, eller om du ska kunna "platsa" din egen häst så att du kan hjälpa andra ryttare (med eller utan funk.nedsättning) så är det en annan sak såklart.

Kissepaus hade varit bekvämt att kunna ta... väninnans häst kom hemjoggandes ensam och skrämde upp oss alla. Hon hade hoppat av för att snabbkissa och släppte hästen tio sek för att dra av sig byxorna. :o :D

DET tror jag är bra, men tycker det är skitsvårt från "fel" håll... med pall visst, men utan fixar jag det inte. Blir verkligen bakvänt i huvudet.

Det är skitsvårt, de första gångerna. Av nån märklig anledning var det svårare för mig att sitta av på höger knepigare än upp. Men eftersom jag så himla sällan använder sabel så tycker jag man kan ta varannan gång.

Han står, men han är ju inte uppstoppad och om det är ojämnt och knöligt så står han inte snällt stilla som ett ljus särskilt länge. Men visst är det en träningssak. Jag har inte engagerat mig i att han ska stå blickstill länge eftersom jag inte behöver det. Så länge han står still tills jag hoppat upp och väntar på skänkel så...

Är det en handikapphäst, eller om du ska kunna "platsa" din egen häst så att du kan hjälpa andra ryttare (med eller utan funk.nedsättning) så är det en annan sak såklart.

Kissepaus hade varit bekvämt att kunna ta... väninnans häst kom hemjoggandes ensam och skrämde upp oss alla. Hon hade hoppat av för att snabbkissa och släppte hästen tio sek för att dra av sig byxorna. :o :D

Förutom tiden att hitta ett lämpligt ställe så är det säkrare och snabbare i själva uppsittningsmomentet att använda något att stå på. Det är också klart säkrast att ha en häst som lärt sig stå still när man ska upp. Den dagen när man skadat sig så är det tacksamt om man kan kravla sig upp från en sten och på så vis kan klara att sitta upp.

Det är skitsvårt, de första gångerna. Av nån märklig anledning var det svårare för mig att sitta av på höger knepigare än upp. Men eftersom jag så himla sällan använder sabel så tycker jag man kan ta varannan gång.

Koordination är allt. Att själv vara rak och liksidig för att ge hästen en chans att bli det. Men svårt när man är hårt inskolad i den militära rutinen. Du tränas från start att bli sned. :D

I situationer där man är säkrare på hästen än bredvid den.

Har ni öppna boxväggar nånstans i stallet? Sätt upp ett stigläder och stigbygel på ngt lämpligt ställe och så får dottern svinga sig upp tills det går även med kort läder.

Jag for runt och klättrade på lite av varje i stallet (eget) allt för att bli bättre på att hoppa upp på hästar och även kunna hoppa upp i farten som voltige ryttare :).

Hade som 13åring iga problem med att hoppa upp barbacka på hästar upp till 140cm i mkh, hästar på 175cm i mkh gick bra med sadel, även med korta hoppläder :). Nu är jag ca 170cm lång så var kanske 150-160cm då.

Det är inte skoj att åka av ute och få gå långa vägar för att hitta lämplig sten eller annat, då får du även se till att ha en väldigt juste häst som står still om du ska baxa in den bredvid stenen och sedan klättra runt innan du kan komma upp i sadeln.

Just det där med att stå still vid uppsittning anser jag vara grundläggande kunskap för en häst oavsett om man sitter upp med eller utan redskap.

Alltså, det är precis så där jag känner mig när jag ska försöka sitta upp utan pall. :rofl::rofl::rofl:

Hahahaha!!! Ja, så känns det faktiskt när hästen är större än en D-ponny, hahaha!!

Jag har haft problem med att skriva inlägg. Jag har inte kunnat se vad jag skrivit eller så har det inte gått att skriva... fixat nu! Men nåt sånt här slank emellan när jag testade vad som var fel.

Det räcker ju att hästen är stressad nog att förlora respekt för folk på marken så är det säkrare att sitta ovanpå. Alternativt att det är något på marken man vill komma undan, andra djur tex.

En sån häst skulle jag aldrig sitta upp på :eek::nailbiting: därför ser vi nog på den saken olika. Och har nog heller aldrig hamnat i den situationen att jag måste sitta upp för att fly från något djur.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
695
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama