Dop eller icke dop?

Sv: Dop eller icke dop?

Det "Riktiga" Kristna dopet skall ske på vuxna som vet vad det innebär och väljer det själva.
Så som Johannes Döparen gjorde enligt Bibeln.

... och det Johannes Döparen gjorde var att assistera vid Mikve.

När kristendomen började spridas från det som nu är Israel kunde man inte veta att hedningarna i norr firade ljusets återkomst vid den tiden på året, så man la Jesus födelsedag vid den judiska helgen Chanuka.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Nej så är det INTE.
Ursprunget till Julhelgen var att Hedningarna hade en hedninsk högtid för att återkalla ljuset (Midvinterblot) vid den tiden på året.
Och det gick inte att "frälsa" Hedningarna om de inte fick ha den högtiden kvar.
Så därför övertog Kristendomen den högtiden.

Jag firar Jul.
Men det är ljusets återkomst som jag firar.

Jojo, men under många år efter midvinterbloten så firades ju julen som Jesu födelsedag i vårt land. Delvis "påtvingat" från början, men dock...
 
Sv: Dop eller icke dop?

Det "Riktiga" Kristna dopet skall ske på vuxna som vet vad det innebär och väljer det själva.
Så som Johannes Döparen gjorde enligt Bibeln.

Om ni nu skall diskutera Religion, så är det lämpligt att ha korrekt fakta omkring den.

Men det där beror ju på vilken församling du frågar. Inom många kristna församlingar anser man precis det du skriver: att vuxendop är det enda rätta/riktiga (vilket jag personligen tycker är mer sympatiskt i mina öron), men i Svenska Kyrkan är ju barndop det som anses vara "normalt".
Svenska Kyrkan anser troligen själva att de har lika rätt som tex Missionsförbundet anser att de har det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 122
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 171
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp