Dop eller icke dop?

Sv: Dop eller icke dop?

Sen tycker jag generellt sett att dop är ett enda show-off som tyvärr får mig att må lite illa. Visst anser de flesta att just deras bebis är världens åttonde underverk...

Det absolut värsta är dessa jävla doppresenter som förväntas.

:D
Äsch då! Tycker inte alla att deras barn är världens åttonde underverk? Även såna som inte döper... :d

Jag har varit på ett fåtal dop. Det har inte stört mig så nämnvärt. Fast nämnda exsambo reagerade faktiskt efter våra många samtal när vi var på barndop med hans familj. Han reflekterade över vad prästen faktiskt SA; något han aldrig märkt eller vetat om förut.
 
Sv: Dop eller icke dop?

I den ort jag växte upp var faktiskt i princip 99% döpta. Och ungefär 95% konfirmerade sig.

Ungefär likadant var det där jag växte upp (kanske inte riktigt lika höga siffror dock). Att inte konfirmera sig sågs som ytterst suspekt och udda, och då är jag ändå "bara" 24 år.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Det roliga är egentligen bara svärmor. Och bilden jag målade upp i mitt inre av den dramatiska biljakten - hon först i sin rassliga ford med det ännu odöpta barnet, jag och sambon efter medan jag ringer till polisen och ber dem möta upp vid kyrkan...

:rofl:

Ja, sen får man väl också tänka på en annan sak som min mamma tog upp med mig en gång.... (och som Kanelbulle berörde lite också): att hur viktig är striden?

Min mormor ville egentligen helst döpa sina barn. Hon var inte aktivt kristen, men trodde ändå någonstans att odöpta kom till helvetet. Hon "fick" inte döpa barnen för min morfar (som var uttalad ateist). Med det yngsta barnet så blev hon tydligen så himla frustrerad att hon åkte och döpte honom i smyg utan att morfar fick veta det. Och så långt kanske det inte ska behöva gå.....
Sensmoral: om den ena parten anser det vara en jätteviktig sak att göra så kanske vi ateister/agnostiker/icke-troende och förtappade ;) kan leva med att en präst häller lite vatten på skallen på vårt barn?

Dock tycker jag inte att svärmor bör ha sånt inflytande på valet som din svärmor tycktes anse.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Vi skall inte döpa av anledningen att vi inte är religösa.
Varför tvinga ett barn till något som det själv inte får välja. Barnet kan döpa sig vid ett senare tillfälle om den anser att den vill det.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Våra barn är döpta.
Detta p.g.a att vi tycker att det är en fin tradition.
Är inte kristna.. eller jo kristen är man väl (med i kyrkan), men inte troende.. eller jag vete fan.
Döpta är de i alla fall.
Det hör till på nåt vis.:bow:
 
Sv: Dop eller icke dop?

Vi är med i svenska kyrkan och döpta och konfirmerade båda två. Men jag skulle inte kalla oss troende. Samtidigt så är vi inte så pass otroende så att vi vill gå ur kyrkan. Våra barn kommer att få reda på varför man firar jul, påsk osv och att det INTE är för att få paket! ;)

Vår tanke var att det var lättare för våra barn att välja att inte bli konfirmerade än att välja att bli döpta.

/Timsetim
 
Sv: Dop eller icke dop?

Huvudet på spiken.

------------------------------------------------------------------

Är det väldigt viktigt för någon av parterna, och jag t ex inte tror på det alls, så spelar det mig inte så stor roll. Jag lägger ingen värdering i dopet, och kan tänka mig att döpa för att göra någon glad. (För mig är det inte mycket mer än vattenblaskande och långklänning.) Det är ett bra skäl för mig, tradition och att det är kul kan jag dock inte köpa personligen.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Kanske är det en åldersfråga och en fråga om var man bor? I den ort jag växte upp var faktiskt i princip 99% döpta. Och ungefär 95% konfirmerade sig. Alla i min klass gjorde det tex. Jag tror vi kanske var max 2-3 stycken bland 14åringarna på skolan (totalt 225 st ungefär) som gjorde det. (jag är 38 år och uppvuxen på en liten bruksort)

Är det vanligare att vara odöpt och/eller inte välja att konfirmera sig så tror jag det blir mer kunskap omkring saken också. Som tex i en storstad eller i nutid. Nu tycks vi ju vara en hel del som inte döper våra barn så jag gissar att det kommer vara betydligt vanligare nu att vara odöpt.

Det är det säkert, när jag var 14 så var det 1 i min klass och 2 i parallelklassen, och då för presenternas skull *suck* sambon är döpt och alla i hans klass konfirmerade sig, för presenterna där me...

Jag är 22, syster 18 och bror 16. Vi är väl uppvuxna i en ganska stor stad strax utanför Sthlm.

Nu bor jag ute på landet och här verkar alla bli döpta i princip.

Själv tycker jag det är himla tråkigt och dåligt att konfirmera sig för att få presenter, ungarna får väl skaffa sig ett sommarjobb i stället :p
 
Sv: Dop eller icke dop?

Våra barn kommer att få reda på varför man firar jul, påsk osv och att det INTE är för att få paket!

/Timsetim

Fast ärligt talat; hur mycket Jesu födelse och Jesu död finns i våra jul och påskfirartraditioner? Inga i mina iallafall....

Min svägerska hade det som argument när hon tyckte det var märkligt attt vi inte ville gifta oss i kyrkan, det fick mig att tänka till;
Jul; vi äter skinka och pepparkakor och Jansons frestelse, vi har julgran och jultomte och julklappar; vilka av dessa ingredienser är kristna?
Påsk; vi äter ägg, klär ut oss till påskkärringar, och proppar i oss godis. Vad av det gör påsken till en kristen högtid?

Jag vet att man kan fira dessa högtider på ett kristet sätt, men vi gör det inte, så det är inget argument för oss att gifta oss i kyrkan eller döpa våra barn.

När kristendomen tog över efter andra religioner, var det effektivare (lättare att få folk att omvända sig)om de också tog över de traditionella festerna som den existerande religionen hade; dvs midvinterblotet (eller festen) blev Kristu födelsedag, påsk (vårfirande) blev Jesu dödsdag och så vidare. Midsommar är den av de få gamla hedninska högtider som inte tagits över av Kristendomen i Sverige, men i Norge heter den Sankt Hans....
 
Sv: Dop eller icke dop?

KL


Till de som tycker det är respektlöst att döpa om man inte är troende så sa ju faktiskt Jesus "låt barnen komma till mig", så han hade antagligen inte brytt sig om föräldrarna var kristna eller inte.:smirk:
 
Sv: Dop eller icke dop?

Har inga barn än. Kommer inte att döpa mina barn (eller ha någon borgerlig namnceremoni eller några namnkalas).

Inget dop p.g.a. att jag anser att det är ett val som mina barn ska få göra själv, inga namnceremonier/namnkalas för att jag helt enkelt inte ser meningen med dem.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Barnet är inte fött, men : nej, vi kommer inte att döpa vårt barn.

Varför? För att vi inte är troende kristna. Jag är odöpt själv och ej heller med i Svenska Kyrkan. Sambon är med i sv kyrkan, döpt, men ej konfirmerad.

Jag resonerar som så att jag anser det vara totalt meningslöst och delvis också lite respektlöst (mot kyrkan och de som tror) att döpa sitt barn om man inte själv tror på det som dopet innebär. Dopet är en kristen handling. Ett sätt att låta sitt barn tas upp i den kristna gemenskapen och församlingen. Dessutom lovar man som förälder att fostra barnet på ett kristet sätt. Om man tror på Gud och vill lära sitt barn om den kristna tron då förstår jag att man väljer att döpa sitt barn. Om man inte tror på det hela så förstår jag inte alls varför man döper barnet.

Jag behöver inte skriva något själv, du har redan uttryckt det så bra!:banana:
 
Sv: Dop eller icke dop?

Om nu gud är god så hade han väl sett till att barnen var skyddade och syndlösa vid födslen och accepterat dem trots att deras föräldrar inte låtit döpa dem...
 
Sv: Dop eller icke dop?

Fast om man inte ser sig själv som troende kristen bryr man sig ju inte om vad Jesus sade eller inte sade.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Vi har inte stött på så mycket dömmande från andra människor om att vi inte vill döpa. Utan att folk och släkten tycker det mest bara är tradition. Man kan döpa även fast man inte är troende säger dom. Det tycker jag och min sambo är helt fel. Då går man ju emot sin egna tro.....att man inte är troende då... Oj, det lät lite krångligt...
 
Sv: Dop eller icke dop?

samma här....

döper inte på grund av att vi föräldrar inte är troende.
Har ingen namncermoni eftersom vi inte ser meningen med det, och inte vill "tigga" s.k. doppresenter av vänner och familj.

Nu är vår son strax 3 månader gammal och han fick sitt namn när vi fyllde i papperet till skatteverket när han var 1,5 vecka gammal.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Om nu gud är god så hade han väl sett till att barnen var skyddade och syndlösa vid födslen och accepterat dem trots att deras föräldrar inte låtit döpa dem...

Absolut, det jag vill ha fram är att Gud skulle acceptera barn vare sig de är döpta eller ej & vare sig de har föräldrar som är troende eller ej.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Jag kan inte tycka att det är ett hån mot de som är troende kristna att döpa sitt barn om man själv inte är det. Bara man har någon koppling till kyrkan och tron, så kan väl det räcka som argument till att vilja döpa sitt barn? Vem bestämmer att man måste gilla och samtycka till allt kyrkan står för bara för att ens barn ska vara "berättigad" till att döpas?

Någon skrev att denne mådde illa av denna uppståndelse vid dop/namnkalas.

Varför skulle det vara så fel att ha en dag då man verkligen får visa alla sin lilla guldklimp? Oavsett om det är namnkalas eller dop så tycker jag absolut inte att det är fel att ens barn den dagen får stå i absolut centrum. Då är det ju lika fel med bröllop, där både mannen och kvinnan står helt i centrum en dag. Men det är kanske mer accepterat.

Jag väljer att döpa mina söner, därför att den kyrkan jag vill döpa dom i, står för mer än bara kristendom för mig. Den kyrkan gick jag till alla mina skolavslutningar när jag var liten, jag blir så glad av att bara åka förbi där. Den symboliserar lycka och glädje för mig, och det är då en plats där jag mer än gärna vill döpa mina barn. Jag är även döpt och konfirmerad där.

Efter dopet bjöd vi på mat och hade det trevligt i en lånad lokal, det blev otroligt mycket folk vilket vi kanske inte hade räknat med. Jag hoppas att dopet i september kommer bli lika trevligt som det vi hade förra året.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Vi tolkar det totalt olika här !

Varför döpa barnet ? Kommer inte barnet till himlen ändå utan att vara döpt ? Vitsen med att döpa är ju att "frälsa" barnet ifrån ondo och säkerställa himmelsfärden...nej fy och usch.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Vi tolkar det totalt olika här !

Varför döpa barnet ? Kommer inte barnet till himlen ändå utan att vara döpt ? Vitsen med att döpa är ju att "frälsa" barnet ifrån ondo och säkerställa himmelsfärden...nej fy och usch.

Men om du tycker så starkt så behöver ju du inte döpa dina barn, medan andra som inte är troende vill döpa sina barn.
Alla döper inte sina barn för att de inte ska komma till helvetet när de dör du vet;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 122
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 171
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp