Dop eller icke dop?

Sv: Dop eller icke dop?

Fast man kan få presenter och äta julmat ändå, trots att man inte firar jesusfödelse. Man kan fira midvinterståndet eller bara en egenhändigt ihopsnickrad vinterfest.
Vad har julgranar, jultomten (ioförsig finns kopplingen till st Nick) och vår julmat med jesus att göra?
 
Sv: Dop eller icke dop?

Fast de flesta firar ju jul & påsk så lite kristna aktiviteter har man ju för sig även om man inte är troende.

Min julafton är ungefär lika kristen som en eventuell namnceremoni för ett barn skulle vara. Det vill säga inte alls. Jag har skrivit om det tidigare längre upp i tråden...
Julgran, klappar, Kalle Anka är inga kristna aktiviteter. Att vi däremot är lediga och överhuvudtaget firar just på julafton har ett kristet ursprung. Liksom man skulle kunna säga att en namngivningsceremoni är en slags "borgerligt dop" dvs idén kommer från kristendomen/dopet. Men det är en liknande handling helt utan kristna förtecken.
 
Senast ändrad:
Sv: Dop eller icke dop?

Nej ingen är syndig om denna inte är döpt,

Fast de barndop jag varit på så säger faktiskt prästen några ord kring det här med att barnet blir frälst ifrån synd. Det är liksom vitsen med dopet; att barnet tas upp i den kristna gemenskapen. Vi som är odöpta är inte upptagna i den kristna gemenskapen.

Jag tycker du verkar rätt dåligt insatt i vad ett dop innebär.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Nej ingen är syndig om denna inte är döpt

Joho - i kristendomens ögon så är den det. Och det är vad jag har så svårt för.

För mig är det stor skillnad på kristna högtider och på dop. Dopet innebär något för den kraken som inte kan säga ifrån. Men jul och allt därtill påverkar ingenting egentligen.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Det finns många som är troende utan att vara kristna. Religion är inte = kristendom.

*Cillas käpphäst nr 2*

Ja..... Har jag påstått det? Mitt påstående kan väl gälla alla religioner, eller borde jag skrivit "de troende som vill ha kyrkan eller moskén eller synagogan eller templet osv som en naturlig del i sina liv".

Jag har gått ur nian, så jag har koll på att det finns fler religioner i världen än kristendom :smirk:
 
Sv: Dop eller icke dop?

För mig är det stor skillnad på kristna högtider och på dop. Dopet innebär något för den kraken som inte kan säga ifrån. Men jul och allt därtill påverkar ingenting egentligen.

Precis, och handen på hjärtat; hur många har kristna inslag i jul och påskfiranet? Jag kan komma på advenstljus och adventstjärna, men sen? På påsk kan jag inte komma på nått alls....
 
Sv: Dop eller icke dop?

Ja..... Har jag påstått det? Mitt påstående kan väl gälla alla religioner, eller borde jag skrivit "de troende som vill ha kyrkan eller moskén eller synagogan eller templet osv som en naturlig del i sina liv".

Jag har gått ur nian, så jag har koll på att det finns fler religioner i världen än kristendom :smirk:

Det framgick inte av ditt inlägg, att du visste det. För övrigt var svaret mer allmänt riktat.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Har ni döpt era barn? Varför/varför inte?

Jag och sambon tycker inte det är någon mening med att döpa vår son eller dotter. Vi är inte reiligiösa på något sätt så vi undrar varflr?

Hur resonerar ni?
Vi har döpt våra barn hemma. Vi hade en präst och sen en fest.
 
Sv: Dop eller icke dop?

vi kommer inte att ställa till med dop eller med namngivningsceremoni. bebisen får ju sitt namn ändå.

vi vill inte döpa för vi tycker det är meningslöst. då lovar man ju att uppfostra barnet på ett kristet sätt, vilket vore århundradets största lögn för oss...
 
Sv: Dop eller icke dop?

Jag resonerar som så att jag anser det vara totalt meningslöst och delvis också lite respektlöst (mot kyrkan och de som tror) att döpa sitt barn om man inte själv tror på det som dopet innebär. Dopet är en kristen handling. Ett sätt att låta sitt barn tas upp i den kristna gemenskapen och församlingen. Dessutom lovar man som förälder att fostra barnet på ett kristet sätt. Om man tror på Gud och vill lära sitt barn om den kristna tron då förstår jag att man väljer att döpa sitt barn. Om man inte tror på det hela så förstår jag inte alls varför man döper barnet.

Mycket bra förklarat, så ser jag oxå på saken.
Jag är döpt som barn och oxå konfirmerad men inte för att jag var troende utan mest för att alla andra gjorde det, jag ville inte gärna sticka ut o vara annorlunda..

Jag o min sambo har diskuterat detta. För mej är det ett totalt Nej, jag vill inte att vi döper vårt barn, för honom är det mer självklart att man gör det, av tradition, inte för att han är troende på nåt vis.

Vi har inget bestämt än, det kommer bli fler diskussioner innan detta är klart. Det kryper i ryggraden på mej när jag föreställer mej själv i kyrkan, erkänna vår bäbis in i den kristna tron. Att andra gör det, oavsett anledning är okej, det är var o ens val.
Kyrkan i sej är en fin plats och jag närvarar gärna som gäst på andras dop eller bröllop, men precis som Björk skrev så ser jag det som respektlöst att kliva in i kyrkan o gifta mej/ döpa mitt barn när jag tycker att den kristna tron är humbug..
 
Sv: Dop eller icke dop?

KL
Till de som tycker det är respektlöst att döpa om man inte är troende så sa ju faktiskt Jesus "låt barnen komma till mig", så han hade antagligen inte brytt sig om föräldrarna var kristna eller inte.:smirk:

Jag tycker snarast att det är respektlöst mot barnet. Vad finns det för intresse för de icke troende föräldrarna att döpa barnet? Som en säkerhetsåtgärd ifall Jesus faktiskt råkar finnas? Borde muslimer också döpa sina barn kristet för säkerhets skull? Ignorerar Jesus barn som inte är döpta?

Fast de flesta firar ju jul & påsk så lite kristna aktiviteter har man ju för sig även om man inte är troende.
Jag kommer iaf fortsätta fira jul & vårat barn kommer få julklappar på julafton, vore tråkigt att komma till dagis/skola & så har alla fått paket utom ett barn.

Julen har längre historia än kristendomen i Sverige. Mitt jul och påskfirande är fritt från kristna influenser - bortsett möjligen från det aktuella datumet.
 
Senast ändrad:
Sv: Dop eller icke dop?

Jag håller med dig :)

De som döper för att det är tradition har kanske inte tänkt på att det är tradition för kristna.

Mina barn är naturligtvis inte döpta då vare sig jag eller deras pappor är kristna, och vi praktiserar ingen kristen uppfostran.

Vi hade välkomstfest för båda barnen.
Ville samla släkten och fira deras födelse. Som födelsedagsfest egentligen.
Är inte mycket för ceremonier. Det skulle kännas så krystat.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Vi kommer inte att döpa vårat barn (föds i slutet av nov). Det är både jag och min sambo överens om. Vi är inte religiösa någon av oss och själv anser jag att cermonierna i kyrkan är så irriterande. Tanken är god, men inget för mig.
Istället, tänkte vi ha lite fest för vårt barn som en namngivning-cermoni här hemma med lite släkt och vänner. Då får de som önskar komma och ge vårt barn lycko-önskningar och chansen att fira.
Så mkt trevligare än att gå till kyrkan.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Vår son är inte döpt. Ingen av oss är troende, jag är varken döpt eller konfirmerad. Hans pappa är båda delarna (Har jag för mig, han kanske bara är döpt), men bara av gammal vana/tradition.

Vill han senare bli upptagen i kristendomen får han döpa sig och konfirmera sig som tonåring/vuxen. Och ta bort sitt andranamn skulle jag tro, det tillåter nog inte kyrkan.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Vår son är inte döpt. Ingen av oss är troende, jag är varken döpt eller konfirmerad. Hans pappa är båda delarna (Har jag för mig, han kanske bara är döpt), men bara av gammal vana/tradition.

Vill han senare bli upptagen i kristendomen får han döpa sig och konfirmera sig som tonåring/vuxen. Och ta bort sitt andranamn skulle jag tro, det tillåter nog inte kyrkan.

KL

Jul firar man av kristen tradition, det är dubbelmoral att inte döpa sina barn men ändå fira jul.
 
Sv: Dop eller icke dop?

*nickar* jag är precis sådan själv, som Stinaelin: jorå, vi firar jul och jag vet att ursprunget till helgen är Jesus födelse.

Nej så är det INTE.
Ursprunget till Julhelgen var att Hedningarna hade en hedninsk högtid för att återkalla ljuset (Midvinterblot) vid den tiden på året.
Och det gick inte att "frälsa" Hedningarna om de inte fick ha den högtiden kvar.
Så därför övertog Kristendomen den högtiden.

Jag firar Jul.
Men det är ljusets återkomst som jag firar.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Att vi däremot är lediga och överhuvudtaget firar just på julafton har ett kristet ursprung.

Nej det har ett Hedniskt ursprung.
Och Dopet som just namngivningecermoni kommer är inte heller Kristet.
Det kommer från när barnet togs upp i Familjen och fick ett namn.
Det "Riktiga" Kristna dopet skall ske på vuxna som vet vad det innebär och väljer det själva.
Så som Johannes Döparen gjorde enligt Bibeln.

Om ni nu skall diskutera Religion, så är det lämpligt att ha korrekt fakta omkring den.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 122
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 171
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp