Dop eller icke dop?

Sv: Dop eller icke dop?

Jag vet !

Jag har heller inte döpt barnen.

Och jag tycker extremt illa om själva företeelsen om man då inte tror på själva dopet.

Lite oflexibelt kanske, men principiellt lixom.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Jag vet !

Jag har heller inte döpt barnen.

Och jag tycker extremt illa om själva företeelsen om man då inte tror på själva dopet.

Lite oflexibelt kanske, men principiellt lixom.


Tack & lov är detta ett land där folk får ha egna principer;)
Oflexibel eller ej så har du ju rätt att bestämma över sånt, ingen annan ska döma dig för det.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Varken jag eller barnens pappa är med i kyrkan; vi är heller inte kristna även om vi är troende.

Barnen är förstås inte döpta.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Jag och alla mina barn är döpta. Har varit en självklarhet för mig då jag är med i svenska kyrkan och ÄR troende även om jag är långt ifrån starkt troende. Jag ser inte att det har tagit skada av att vara döpta, och om de inte vill vara med i kyrkan när de blir äldre är det enkelt att gå ur.

Jag har från 15 års ålder burit ett silverkors runt halsen, med avbrott på sammanlagt 2 år. Det känns viktigt för mig att bära det, men att gå på gudtjänster känns inte alls lika viktigt.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Mina 3 barn är inte döpta.
De stora barnens pappa är ateist och jag är agnostiker.
Minstingens pappa är litet troende i kanten men tycker ändå att det där skall man bestämma själv när man blir stor nog.
Han är med i Svenska Kyrkan men det är inte jag.

Sambon är både döpt och konfirmerad efter alla konstens regler.
Jag är "nöddöpt" någon dag gammal för jag var inte så livskraftig som nyfödd.
 
Sv: Dop eller icke dop?

KL


Till de som tycker det är respektlöst att döpa om man inte är troende så sa ju faktiskt Jesus "låt barnen komma till mig", så han hade antagligen inte brytt sig om föräldrarna var kristna eller inte.:smirk:

Troligen inte. Men låter verkligen en förälder sitt barn "komma till" Jesus när man bara döper och sen inte har någon som helst koppling till kyrkan under resten av barnets uppväxt?

Så ser det ut för många jag känner... det är dop och sen lever de precis som jag gör. Dvs inga kyrkobesök, inga kyrkans barntimmar, inga aftonböner, inga religiösa inslag överhuvudtaget i deras liv. Under min uppväxt upplevde jag till och med att vissa döpta kamrater visste mindre om kristendomen än vad jag visste om den.
 
Senast ändrad:
Sv: Dop eller icke dop?

inga namnceremonier/namnkalas för att jag helt enkelt inte ser meningen med dem.

Jag funderar också på det där.... om man skulle ha någon sån ceremoni istället. Mest för att vissa personer i vår släkt helst vill gå på ett barndop... :crazy: Men som det känns så känner jag att äsch, vi skiter i det. Varför liksom?
De kommer ju att komma och hälsa på oss och träffa barnet ändå!
 
Sv: Dop eller icke dop?

Absolut, det jag vill ha fram är att Gud skulle acceptera barn vare sig de är döpta eller ej & vare sig de har föräldrar som är troende eller ej.

Ja, i så fall behöver man ju inte döpa "för barnets skull" heller! :idea:
Då är ju inte barnet "syndigt" även fast det är odöpt.

(då kanske till och med jag kommer till himlen som den "hedning" jag är.... ;) )
 
Sv: Dop eller icke dop?

Fast ärligt talat; hur mycket Jesu födelse och Jesu död finns i våra jul och påskfirartraditioner? Inga i mina iallafall....

Men då förstår jag om du inte vill döpa eller gifta dig i kyrkan. Det blir ju lite hyckleri av det hela.

/Timsetim
 
Sv: Dop eller icke dop?

Men då förstår jag om du inte vill döpa eller gifta dig i kyrkan. Det blir ju lite hyckleri av det hela.

*nickar* jag är precis sådan själv, som Stinaelin: jorå, vi firar jul och jag vet att ursprunget till helgen är Jesus födelse. Men vi har inga som helst kristna inslag i vårt firande. Julgran, julklappar, Tv, god mat och trevligt umgänge är vad vi ägnar oss åt.

Jag förstår den som vill döpa sitt barn och faktiskt har en religiös tradition hemma. Som kanske läser julevangeliet till jul eller går på julotta. Som talar om Jesus uppståndelse med sina barn vid påsken. Som ber Fader vår med sina barn och/eller läser Barnens bibel tillsammans. Kanske går på kyrkans barntimmar och besöker kyrkan vid någon gudstjänst ibland.
har man ju någon slags tro, någon slags kristen inramning i sitt liv. Och då är det ju helt i linje med att döpa sina barn!
 
Sv: Dop eller icke dop?

Jag kan inte tycka att det är ett hån mot de som är troende kristna att döpa sitt barn om man själv inte är det. Bara man har någon koppling till kyrkan och tron, så kan väl det räcka som argument till att vilja döpa sitt barn? Vem bestämmer att man måste gilla och samtycka till allt kyrkan står för bara för att ens barn ska vara "berättigad" till att döpas?.
Hån är väl kanske att ta i, det kan jag hålla med om. Men för min del kändes det som ett stort hyckleri att låta döpa vårt barn, eftersom jag inte känner något speciellt för det som prästen skulle säga vid tillfället. Men det kan ju hända att just min koppling till kyrkan och tron är lite för svag även för detta. Jag tror inte att jag ens hade kunnat ställa upp på att låta döpa vårt barn ens för att vara någon annan till lags. Det hade t ex varit en märklig känsla att stå tyst under trosbekännelsen vid min eget barns dop.

Någon skrev att denne mådde illa av denna uppståndelse vid dop/namnkalas.

Varför skulle det vara så fel att ha en dag då man verkligen får visa alla sin lilla guldklimp? Oavsett om det är namnkalas eller dop så tycker jag absolut inte att det är fel att ens barn den dagen får stå i absolut centrum. Då är det ju lika fel med bröllop, där både mannen och kvinnan står helt i centrum en dag. Men det är kanske mer accepterat.

....
Ja, och man kan ju också se det som en sorts födelsedagskalas. Det var definitivt något att fira att vi hade fått barn.
 
Sv: Dop eller icke dop?

...(då kanske till och med jag kommer till himlen som den "hedning" jag är.... ;) )
Under förutsättning att du är en "god hedning" hamnar du i limbo. Inte fullt så plågsamt som helvetet med andra ord.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Fast dopet har ju inget med namnet att göra, även om många tror det.

Jag vet (och visste), men jag fick ideligen upplysa min omgining om det....:smirk:

Prästen säger inte; "Jag döper dig till X", utan "Jag döper dig, X".

Jag känner också, som några andra också har påpekat i tråden, att man som "icke troende" får informera folk som kör det traditionella racet vad traditionerna egentligen betyder. Jag är liksom mer medveten, följer inte minsta motståndets lag, utan tar ett aktivt val att inte döpa, gifta mig i kyrkan mm.

Har full förståelse och respekt för de troende som vill ha kyrkan som en naturlig del i sina liv. Vill mina barn ha det, får det själva fatta det beslutet.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Har full förståelse och respekt för de troende som vill ha kyrkan som en naturlig del i sina liv. Vill mina barn ha det, får det själva fatta det beslutet.

Det finns många som är troende utan att vara kristna. Religion är inte = kristendom.

*Cillas käpphäst nr 2*
 
Sv: Dop eller icke dop?

Fast dopet har ju inget med namnet att göra, även om många tror det.

Näe, det var väl just det som var poängen... att de som själva var döpta trodde att vi som var odöpta inte hade något namn. Medan vi visste att så inte var fallet....
 
Sv: Dop eller icke dop?

Jag tror inte att jag ens hade kunnat ställa upp på att låta döpa vårt barn ens för att vara någon annan till lags. Det hade t ex varit en märklig känsla att stå tyst under trosbekännelsen vid min eget barns dop.

Jag förstår precis din tanke och känsla... jag har också haft en del funderingar kring detta just när det gällde min första sambo som tyckte det var viktigt att döpa eventuella barn. Jag tänkte att nåväl, kompromissen kunde ju vara att han döper barnet och jag inte är med.... men så kände jag: det skulle ju verka väldigt konstigt, eller... ? Samtidigt skulle det kännas väldigt konstigt och fel att vara där eftersom jag själv inte ser processen i sig som viktig eller nödvändig .... Och skulle känna mig som en hycklare när prästen säger "och så hoppas vi få se lilla xx här i vår församling på förskoleverksamhet" (vilket jag hört sägas på dop jag själv varit inbjuden till...)
 
Sv: Dop eller icke dop?

Troligen inte. Men låter verkligen en förälder sitt barn "komma till" Jesus när man bara döper och sen inte har någon som helst koppling till kyrkan under resten av barnets uppväxt?

Så ser det ut för många jag känner... det är dop och sen lever de precis som jag gör. Dvs inga kyrkobesök, inga kyrkans barntimmar, inga aftonböner, inga religiösa inslag överhuvudtaget i deras liv. Under min uppväxt upplevde jag till och med att vissa döpta kamrater visste mindre om kristendomen än vad jag visste om den.

Fast de flesta firar ju jul & påsk så lite kristna aktiviteter har man ju för sig även om man inte är troende.
Jag kommer iaf fortsätta fira jul & vårat barn kommer få julklappar på julafton, vore tråkigt att komma till dagis/skola & så har alla fått paket utom ett barn.
 
Sv: Dop eller icke dop?

Ja, i så fall behöver man ju inte döpa "för barnets skull" heller! :idea:
Då är ju inte barnet "syndigt" även fast det är odöpt.

(då kanske till och med jag kommer till himlen som den "hedning" jag är.... ;) )

Nej ingen är syndig om denna inte är döpt, är sambo eller vad det nu kan vara, men vissa tycker det är en trevlig tradition & som jag tidigare skrev så firar de flesta kristna högtider utan att vara just kristna så det är rätt vanligt & om man ändå gör så är det inte mer fel att döpa sina barn.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 122
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 171
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp