Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
det har vi med tänkt på. ifall om barnet vill döpas och konfirmeras så kan man ju alltid ordna det...
Jag resonerar som så att jag anser det vara totalt meningslöst och delvis också lite respektlöst (mot kyrkan och de som tror) att döpa sitt barn om man inte själv tror på det som dopet innebär. Dopet är en kristen handling. Ett sätt att låta sitt barn tas upp i den kristna gemenskapen och församlingen. Dessutom lovar man som förälder att fostra barnet på ett kristet sätt. Om man tror på Gud och vill lära sitt barn om den kristna tron då förstår jag att man väljer att döpa sitt barn. Om man inte tror på det hela så förstår jag inte alls varför man döper barnet.
Och, jag fick också kommentarer som barn om att jag inte hette nått, då jag inte var döpt....
Jag är döpt, trots att mina föräldrar inte är troende. Detta på grund av att det betydde så mycket för min famor och farfar, att mina föräldrar tyckte att de kunde göra det för att glädja dem. De blev ju jätteglada,
Det har inte jag eller mina syskon fått.
Svärfar blev så orolig över vad vårt beslut angående detta skulle få för följder för den lille (skulle han nu inte kunna konfirmera sig?) att han konsulterade en av sina vänner som lugnade honom på den punkten att det faktiskt går att döpa sig som vuxen också. Jag mest bara gapade. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att dessa människor som aldrig annars går i kyrkan eller överhuvudtaget beter sig på något religiöst sätt skulle bli så upprörda. Och jag kan inte för mitt liv förstå svärfars argument för att barnet skulle vilja konfirmera sig - "han kanske känner sig utanför annars".... Men det var lite roligt i alla fall.
Håller med. Just detta att det är tradition, vi har alltid gjort så och alla andra gör så har varit vanliga argument i dessa diskussioner, med annars skärpta och tänkande personer. Det gör mig så förvånad! Jag och min sambo har lustigt nog haft exakt samma argumentation som du och ditt ex. Kanske beror det på att det i alla fall i min sambos släkt aldrig funderat över eller sett några alternativ till ett kristet sammanhang (i klartext - ibland tycker jag faktiskt att de är lite insnöade). Jag har säkert själv en massa saker som jag bara gör för att man brukar, bara att jag inte märker det själv just därför.Det är både roligt.. och sorgligt... att människor VET så lite om vad dop och konfirmation ÄR för något.