Ja. De håller just nu på att äta sig ned i en av de sista "samhällssfonderna", som de börjar se bottnen i. De köpte tusentals shahed-drönare (mopeder) från Iran sent i höstas, med hjälp av delar ur guldreserven. På något mystiskt sätt exploderade sedan lagerhuset, innan de deployats ut till fronten. Easy come, easy go.
Arbetsmarknaden har något som kan jämföras med stagflation, massuppsägningar samtidigt som det inte finns folk att anställa...
Trumps vapenstillestånd är ren idioti.
OM inte hållbara säkerhetsgarantier för Ukraina OCH EUROPA kan säkerställas.
Jag letade upp den åtta dagar gamla rapporten jag recenserade delar av här, och gjorde en förkortad transkribering om läget i den ryska ekonomin just nu. Ni vill inte se videon. Den är långsam och 74min lång.
(Mina egna kommentarer och förklaringar inom parantes.)
- - - - - - - - - - - - - -
I verkligheten är det två ekonomier i Ryssland idag.
Krigsekonomin och den civila ekonomin.
Krigsekonomin har uppskattningsvis vuxit med 40% under de tre år kriget pågått.
Samtidigt så har den civila ekonomin krympt med cirka 35%.
Det är en stor obalans i systemet.
Orsaken till tillväxten i krigsekonomin är landets sparkonto "Fund for National Wellfare", som har använts för att finansiera kriget. Innan den fullskaliga invasionen innehöll fonden USD 600.000.000.000 i kontanter, och lättförsäljda grejor typ guld och diamanter. Hälften har blivit Frozen Assets i väst, och de andra 300 miljarder USD har nu förbrukats för att finansiera kriget.
Nu är de här pengarna slut. (De räckte ungefär till att Trump svors in i Vita Huset.)
Här är statusen för den civila ekonomin:
Den officiella inflationen i Ryssland är idag 9%. Under 2024 var den verkliga inflationen 40%. Den har växt ytterligare så här två månader in i 2025. Handelsbalansen är nära noll. Ryssland har alltid exporterat mer än vad man importerat - fram till nu.
Företagskonkurser är All Time High.
Den civila ekonomin imploderar.
Det är stora problem i kol-, metall- och träindustrin.
Staten övertar konkursande företag. (Med näst intill fientligt övertagande-metoder)
Det är stor arbetsbrist, som berör alla industrier. (Beror delvis på att armén konsumerar arbetare som skulle kunnat jobba i den civila ekonomin
Arbetslösheten är All Time Low, 1.8% - samtidigt som tre miljoner ryssar har flytt landet.
Samtidigt pågår massuppsägningar, för att många företag har finansiella problem.
Det här beskrivs som stagflation, men i arbetsmarknaden. (Det här vore inte ett problem om massuppsägningar och brist på arbetskraft uppstod på ett och samma ställe. Men Ryssland är ytmässigt ett enormt land.)
I vanliga fall när det görs ändringar i den ryska ekonomin, så tar det 2½ år innan någon förändring syns. Ekonomin reagerar långsamt. Det här problemet har gått dithän att det inte längre går att förhindra ett allt snabbare accelererande totalhaveri.