Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sverige kommer från och med i höst lära elever mer om Nato och totalförsvaret på skoltid. Jag hade hatat det om jag gick i skolan, och jag tycker illa om det som fenomen. Men det är ju i led med vad många andra länder också gör.
Det är väl rätt naturligt nu när vi är med i nato. Det låter som allmänbildning och nog har ämnena varit på schemat innan men de utökar väl dem.

Det är väl rätt naturligt nu när vi är med i nato. Det låter som allmänbildning och nog har ämnena varit på schemat innan men de utökar väl dem.
Jag nämnde det framförallt som exempel på att det inte är unikt att läder som blir mer militariserade också blir det längre ned i åldern på olika sätt.

Jag nämnde det framförallt som exempel på att det inte är unikt att läder som blir mer militariserade också blir det längre ned i åldern på olika sätt.
Men du kan väl ändå inte jämföra att undervisa barnen om NATO och totalförsvaret är att jämföra med att delta i militärparader och hantera vapen på lektionstid? Visst man kan skylla på normaliseringsprocessen, men det är väldigt långt ifrån och ser inte att hantering av vapen kommer på schemat i Sverige inom överskådlig tid.

Men du kan väl ändå inte jämföra att undervisa barnen om NATO och totalförsvaret är att jämföra med att delta i militärparader och hantera vapen på lektionstid? Visst man kan skylla på normaliseringsprocessen, men det är väldigt långt ifrån och ser inte att hantering av vapen kommer på schemat i Sverige inom överskådlig tid.
Vi har inte varit i krig på hur länge som helst, och vi har bara varit med i Nato i ett år. Såklart är allt relativt, men vi har ändrat mycket på rätt kort tid. Menar inte att jämföra rätt av. Min huvudsakliga poäng från början var att jag motsätter mig avhumaniserandet av en hel befolkning, och försökte påpeka att det inte är helt ovanligt med tex. militärparader för barn. Det är också ganska vanligt att peka på liknande företeelse hos motståndarländer som nåt slags bevis för att det inte finns oskyldiga.

Jag är ledsen, men jag har inte sett någon lek. Jag har sett lektioner.

Samtidigt i Sverige gråter tonåringarna ut i Expressen att de tvingas göra lumpen :cry::cry::cry:. I ärlighetens namn ser jag inget konstigt att ett land i krig, ett land som Ryssland (!) tränar sina barn i vad som komma skall. De har trots allt inte så mycket att komma med, mer än detta och jag tror inte ens detta kommer att hålla i längden. Det pyser för mycket inom gränserna.

Personligen har jag inte förstått varför värnplikten togs bort i Sverige och varför den sedan infördes som någon slags "om du vill" slags grej. Varför inte alla väljs ut.

Titta på film- och serie- utbytet och hur tongångarna ändrats över tid. Mycket går ut på att hjältarna ska vara villiga att offra sig för den goda saken. Mindre innehåll och än mera våld.

Personligen har jag inte förstått varför värnplikten togs bort i Sverige och varför den sedan infördes som någon slags "om du vill" slags grej. Varför inte alla väljs ut.
För att i den eviga freden som vi inträdde i efter Sovjetunionens fall, så ansågs försvarsmaktens roll inte längre att försvara Sverige, utan att åka på fredsbevarande uppdrag i Långtbortistan. Och till det behövdes det bara en liten armé av kontraktssoldater.

Att avhumanisera och demonisera ett annat lands befolkning kan aldrig vara klokt om det är långsiktig fred som söks.
Om långsiktig fred önskas, så måste det aggressiva landet i en konflikt göra upp med sin historia.
Det gjorde Tyskland och Japan efter WWII. Det har man försökt med i Rwanda och Sydafrika, men jag är inte tillräckligt påläst för att kunna säga att de nått 100% i mål.

Men Ryssland har aldrig gjort det.
Inte på flera hundra år.
Det är problemet.

Sedan får ni kalla det för att avhumanisera och demonisera hur mycket ni vill,
men det kommer inte ändra på nånting.

Ett Ryssland som inte har gjort upp med sitt förflutna, kommer leva i 5, 10, 20 år i offerkofta, och bara vänta på att få ge igen mot den stora oförätten som de utsattes för 2024-2025 av Ukraina och dess lismande allierade Europa.

Ja. De håller just nu på att äta sig ned i en av de sista "samhällssfonderna", som de börjar se bottnen i. De köpte tusentals shahed-drönare (mopeder) från Iran sent i höstas, med hjälp av delar ur guldreserven. På något mystiskt sätt exploderade sedan lagerhuset, innan de deployats ut till fronten. Easy come, easy go.

Arbetsmarknaden har något som kan jämföras med stagflation, massuppsägningar samtidigt som det inte finns folk att anställa...

Trumps vapenstillestånd är ren idioti.
OM inte hållbara säkerhetsgarantier för Ukraina OCH EUROPA kan säkerställas.

Jag letade upp den åtta dagar gamla rapporten jag recenserade delar av här, och gjorde en förkortad transkribering om läget i den ryska ekonomin just nu. Ni vill inte se videon. Den är långsam och 74min lång.
(Mina egna kommentarer och förklaringar inom parantes.)

- - - - - - - - - - - - - -
I verkligheten är det två ekonomier i Ryssland idag.
Krigsekonomin och den civila ekonomin.
Krigsekonomin har uppskattningsvis vuxit med 40% under de tre år kriget pågått.
Samtidigt så har den civila ekonomin krympt med cirka 35%.
Det är en stor obalans i systemet.

Orsaken till tillväxten i krigsekonomin är landets sparkonto "Fund for National Wellfare", som har använts för att finansiera kriget. Innan den fullskaliga invasionen innehöll fonden USD 600.000.000.000 i kontanter, och lättförsäljda grejor typ guld och diamanter. Hälften har blivit Frozen Assets i väst, och de andra 300 miljarder USD har nu förbrukats för att finansiera kriget.
Nu är de här pengarna slut. (De räckte ungefär till att Trump svors in i Vita Huset.)

Här är statusen för den civila ekonomin:
Den officiella inflationen i Ryssland är idag 9%. Under 2024 var den verkliga inflationen 40%. Den har växt ytterligare så här två månader in i 2025. Handelsbalansen är nära noll. Ryssland har alltid exporterat mer än vad man importerat - fram till nu.

Företagskonkurser är All Time High.
Den civila ekonomin imploderar.
Det är stora problem i kol-, metall- och träindustrin.
Staten övertar konkursande företag. (Med näst intill fientligt övertagande-metoder)

Det är stor arbetsbrist, som berör alla industrier. (Beror delvis på att armén konsumerar arbetare som skulle kunnat jobba i den civila ekonomin
Arbetslösheten är All Time Low, 1.8% - samtidigt som tre miljoner ryssar har flytt landet.
Samtidigt pågår massuppsägningar, för att många företag har finansiella problem.
Det här beskrivs som stagflation, men i arbetsmarknaden. (Det här vore inte ett problem om massuppsägningar och brist på arbetskraft uppstod på ett och samma ställe. Men Ryssland är ytmässigt ett enormt land.)

I vanliga fall när det görs ändringar i den ryska ekonomin, så tar det 2½ år innan någon förändring syns. Ekonomin reagerar långsamt. Det här problemet har gått dithän att det inte längre går att förhindra ett allt snabbare accelererande totalhaveri.

Om långsiktig fred önskas, så måste det aggressiva landet i en konflikt göra upp med sin historia.
Det gjorde Tyskland och Japan efter WWII. Det har man försökt med i Rwanda och Sydafrika, men jag är inte tillräckligt påläst för att kunna säga att de nått 100% i mål.

Men Ryssland har aldrig gjort det.
Inte på flera hundra år.
Det är problemet.

Sedan får ni kalla det för att avhumanisera och demonisera hur mycket ni vill,
men det kommer inte ändra på nånting.

Ett Ryssland som inte har gjort upp med sitt förflutna, kommer leva i 5, 10, 20 år i offerkofta, och bara vänta på att få ge igen mot den stora oförätten som de utsattes för 2024-2025 av Ukraina och dess lismande allierade Europa.
Det håller jag med om, men Tyskland och Japan bytte väl ledare också? Till mer välvilligt inställda. Det har inte Ryssland gjort, då blir det svårt för att få dit människor lika fort som i de länderna.

Vi har inte varit i krig på hur länge som helst, och vi har bara varit med i Nato i ett år. Såklart är allt relativt, men vi har ändrat mycket på rätt kort tid. Menar inte att jämföra rätt av. Min huvudsakliga poäng från början var att jag motsätter mig avhumaniserandet av en hel befolkning, och försökte påpeka att det inte är helt ovanligt med tex. militärparader för barn. Det är också ganska vanligt att peka på liknande företeelse hos motståndarländer som nåt slags bevis för att det inte finns oskyldiga.
Det känns liksom att jämförelsen haltar ordentligt och då blir det fokus på det och inte på det du önskar.

Tyvärr så är det snarast att avhumaniseringen pågår inom Ryssland, en del tänker själv och andra är helt fast i det. Givetvis är ryssar vanliga människor också, men många är hjärntvättade och kan inte se bortom medierna mm. Jag tror en bättre jämförelse är MAGA. Många Trumpanhängare är helt inkörda på ett spår- vad trump än säger har ahn rätt - det säger också de medier som inte är korrupta (enligt Trump), även om det inte handlar om militärparader och vapenträning i skolan.

Menar du att vi ska vänta med att i samhällskunskapen undervisa barnen om NATO för attvi inte varit i krig på länge och bara varit medlemmar i organisationen i 1 år?
När jag läser dina inlägg så ser jag endast en jämförelse av samhällskunskapsundervisning och träning av små barn för anfallskrig. Jag tycker det är en riktigt obehaglig jämförelse.

Inte ens om USA släpper ekonomiska sanktioner, som Trump hintat om?

Jag fattar fortfarande inte hur hans väljare inte kan tro att han är rysk marionett.

Det är väl fortfarande inte lagt i så perfekt ljus gällande de faktiska omständigheterna och sambanden.

Men jag håller med, varje aktion och beslut som tas är i linje med ryska intressen, i praktisk mening är Comrade Krasnov en rysk marionett ut i fingerspetsarna - även om samband och motivbilder är grumliga fortfarande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka