Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyskland är en stor konsument så det kommer påverka elpriset i Sverige om deras import kommer igång igen. Annars är det väl mest Ryaverket som kör på gas men det kommer från norska fält.
Jaha. Läste dig som att Sverige köpte in gas för att bättra på elpriserna, så därför frågade jag om det.

Tyskland är en stor konsument så det kommer påverka elpriset i Sverige om deras import kommer igång igen. Annars är det väl mest Ryaverket som kör på gas men det kommer från norska fält.
Jag är tveksam till att Tyskland kommer importera mer gas från Ryssland under en överskådlig framtid även om det skulle vara möjligt. Jag antar man är för en stabilare leverans.

Väldigt tråkigt för Skåne. Läkarna säger ju att de skulle få mycket mindre tid till patienter iom att de måste fylla i så många onödiga fält som är till för USAs försäkringssystem och kontakt med läkemedelsbolag.
Förhoppningsvis i och med västragötalandsregionens problem och resten av Sveriges nu Cosmic hoppas och tror jag att Skåne backar och väljer Cosmic. Det är så mycket protester pga säkerhetsproblemen också så jag hoppas de lyssnar. Återstår att se, skulle införas i Ystad på sjukhuset där som pilot i februari om jag inte minns fel, men är framskjutet... undrar varför ;) Läkare protesterar vilt mot det överhuvudtaget.

Potentiella, åtminstone. Men, det jag menar är att alla ryssar har ett ansvar för vilka ledare de tillåter. Jag kan tycka vad jag vill om de som begår våldtäkter, men jag har inte makt att förhindra dem att våldta. Kanske att jag skulle kunna förhindra en, om jag råkade på någon, men jag kan inte stoppa andra. Jag har ansvar för att tillåta Ulf Kristersson att vara statsminister, även om jag inte röstade på något av de partier som nu är regeringsunderlag, även om jag ensam nog inte skulle ha möjlighet att få bort honom, om jag känt att han är likvärdig med Putin eller Trump.
Jag anser att du som man har stor makt i att påverka övriga män och framför allt blivande män vad gäller sexuella trakasserier och våldtäkt. Precis som att du anser dig ha makt att påverka vem som är statsminister i Sverige. Att män slår sig för bröstet och säger "jag våldtar inte, men skulle fysiskt förhindra" säger mig.... inget. Män får väl ta tag i det där manliga problemet och börja se vad det är som gör att män är som män är (med tanke på att alla ryssar är ansvariga så bär ju alla män ansvar....). Sättet att prata om kvinnor, sättet att se på kvinnor, sättet att hantera kvinnor, sättet att uppfostra pojkar.

Mot lämpligtvis.

Då blir det flera lag att hålla ordning på.
Vilket är svårare.
Det är bara en tidsfråga tills att Putin och Trump ryker ihop.
Kina kommer dessutom att dyka upp som den 4de deltagaren i Trumps kortspel.
Och så kan de spela Bridge.
Jag får erkänna att jag är bra nyfiken på hur det blir när infantila trump ryker ihop med Putin, som är bra mycket mer smartare och tänker mer strategiskt än vad trump gör.
Ge mig en bunker, en TV och popcorn så är kvällen räddad, blir underhållning på högre nivå! Sandlådan som är nu behöver hägnas in med staket så att de inte springer omkring utanför lekparken dock...

Med tanke på att man i skolans alla årsklasser lär sig hur man bedriver krig rent praktiskt, så vågar jag påstå att 25 år av indoktrinering gör att vi nog generellt kan prata om "alla ryssar".

Och de fåtal som i hemlighet inte håller med Putin gör inte så mycket för att ändra den stora massan, just nu.
Och här tror jag du underskattar de yngre generationerna stort. De som lever med sociala medier och internet och telefon och dator på ett sätt Putin aldrig ens gjort. De bor i ett land där rejäla försök görs att föda upp dem på att gå i samma fotspår som sina föräldrar. På samma gång ser de hur bra resten av världen fungerar- med demokrati osv. Jag är rätt säker på att det skapar rätt rejäla funderingar i många fler än vad som är hanterbart för Putins gelikar. Ryssland av i dag är inte vad Ryssland var för 40 år sedan och det kommer inte vara samma sak om 10-15 år, befolkningen kommer inte acceptera det på sikt. Det kommer ta tid, men befolkningen kommer slå sig fri.

Jag anser att du som man har stor makt i att påverka övriga män och framför allt blivande män vad gäller sexuella trakasserier och våldtäkt. Precis som att du anser dig ha makt att påverka vem som är statsminister i Sverige. Att män slår sig för bröstet och säger "jag våldtar inte, men skulle fysiskt förhindra" säger mig.... inget. Män får väl ta tag i det där manliga problemet och börja se vad det är som gör att män är som män är (med tanke på att alla ryssar är ansvariga så bär ju alla män ansvar....). Sättet att prata om kvinnor, sättet att se på kvinnor, sättet att hantera kvinnor, sättet att uppfostra pojkar.
Nu hör det inte hit, visserligen. Men, och nu ska jag vara riktigt tråkig.

Det finns inte ett skit som enskilda män kan göra mot dessa karlar! Frunsen skulle ev, kunna bojkotta avel med dessa, för att få problemen att minska över tid, men det kommer inte att hända.
Att tro att dessa karlar skulle ändra sitt betéende är utopi. När någon försöker säga ifrån blir de snabbt nertryckta, utfrysta och för säkerhetsskull behandlade med stryk eller hot om stryk. Blir där något mer direkt försök att stävja eländet eller freda sig själv blir det etter värre. De som räknades med skulle ställa upp kommer att tassa undan, smöra in sig hos de som är de trakaserande för att inte råka illa ut själva, eller för all del få möjlighet att trakasera för egen del.

Kanske är det inte så olikt förhållanden i världen i övrigt, bara skalan som är annorlunda.

Och här tror jag du underskattar de yngre generationerna stort. De som lever med sociala medier och internet och telefon och dator på ett sätt Putin aldrig ens gjort. De bor i ett land där rejäla försök görs att föda upp dem på att gå i samma fotspår som sina föräldrar. På samma gång ser de hur bra resten av världen fungerar- med demokrati osv. Jag är rätt säker på att det skapar rätt rejäla funderingar i många fler än vad som är hanterbart för Putins gelikar. Ryssland av i dag är inte vad Ryssland var för 40 år sedan och det kommer inte vara samma sak om 10-15 år, befolkningen kommer inte acceptera det på sikt. Det kommer ta tid, men befolkningen kommer slå sig fri.
Jo där finns ljuspunkter som skulle kunna bidra till att vända trenden, men det går segt. Information, både om elände och vilka bättre allternativ där finns är viktigt.

Sen i sak måste man ändå betänka den censur som bedrivs på deras sociala medier. Se Kina som exempel. Deras TikTok är teknik "baserad" medan den i övriga världen baseras på gulliga kattvideos typ...
Så även om tekniken finns är det inte säkert de kan SE hur övriga världen ser ut, det maskeras som "f-n" på ren svenska...

Nu hör det inte hit, visserligen. Men, och nu ska jag vara riktigt tråkig.

Det finns inte ett skit som enskilda män kan göra mot dessa karlar! Frunsen skulle ev, kunna bojkotta avel med dessa, för att få problemen att minska över tid, men det kommer inte att hända.
Att tro att dessa karlar skulle ändra sitt betéende är utopi. När någon försöker säga ifrån blir de snabbt nertryckta, utfrysta och för säkerhetsskull behandlade med stryk eller hot om stryk. Blir där något mer direkt försök att stävja eländet eller freda sig själv blir det etter värre. De som räknades med skulle ställa upp kommer att tassa undan, smöra in sig hos de som är de trakaserande för att inte råka illa ut själva, eller för all del få möjlighet att trakasera för egen del.

Kanske är det inte så olikt förhållanden i världen i övrigt, bara skalan som är annorlunda.
Nej, när beteendet är befäst är det ju oftast så, likt Putins och trumpens. Å andra sidan menar jag hela vägen innan det är fullt befäst. Det går att som man påverka andra män och blivande män i hur man behandlar kvinnor. Det börjar tex redan när barnet föds, inte när mannen ifråga våldtar.

Ekonomin är som sagt usel men inte nära den kollaps som det förutspåddes.
https://edition.cnn.com/2025/03/01/business/economic-opportunities-us-russia-intl/index.html
Problemet med den här statistiken är två:
1. Det är officiell rysk statistik, och därmed propaganda. Den är uppblåst, eftersom man från Kreml inte vill se svaga ut.

2. Mycket av det som faktiskt idag produceras i Ryssland, är designat för att "gå sönder" i Ukraina. Siffrorna visar därför litet för mycket även av den här anledningen.

När USA lättar på sanktionerna kommer många amerikanska företag att återvända till Ryssland och stärka upp ekonomin. Mardrömmen är om den amerikanska vapenindustrin skulle närma sig Ryssland.
https://edition.cnn.com/2025/03/01/business/economic-opportunities-us-russia-intl/index.html
Alltså, det finns inte så mycket som USA vill handla av Ryssland. Absolut ingenting som de kultiverar. Konstgödning? Mineraler i marken? Oraffinerad olja och gas? Men alla pipelines går mot Europa.

Ryssland har i så stor utsträckning som möjligt ökat sin handel med andra länder utanför väst.

https://issafrica.org/iss-today/rus...n-africa-calls-for-more-balanced-partnerships
Och "som möjligt" är poängen här.
Hela den ryska logistiksektorn vilar på järnväg.
Och alla järnvägar går mot Europa. Och hamnar som vetter mot innanhav som vetter mot Europa.

Sen i sak måste man ändå betänka den censur som bedrivs på deras sociala medier. Se Kina som exempel. Deras TikTok är teknik "baserad" medan den i övriga världen baseras på gulliga kattvideos typ...
Så även om tekniken finns är det inte säkert de kan SE hur övriga världen ser ut, det maskeras som "f-n" på ren svenska...
Precis. "Beredskapsansvarig" på jobbet var på en stor regional övning nyligen. En inbjuden expert förklarade bla skillnaden i flöde på TikTok för unga tjejer i Kina vs USA. Hoppfull framtid vs ätstörningar typ. Det är inte "bara" en algoritm som styr.

Nej, när beteendet är befäst är det ju oftast så, likt Putins och trumpens. Å andra sidan menar jag hela vägen innan det är fullt befäst. Det går att som man påverka andra män och blivande män i hur man behandlar kvinnor. Det börjar tex redan när barnet föds, inte när mannen ifråga våldtar.
Påsättochvis håller jag med dig, eller jag håller med om att det borde vara så.

Men tittar man på en hög med individer och hur de beter sig mot varandra så, om än inte slocknar, så svalnar hoppet.
Vet då ingen av mina bekanta som uppmanar sina pojkar att trakasera verken våldsamt eller sexuellt. Men det kanske förekommer - är det lämpliga föräldrar. Nog om detta här!

Och här tror jag du underskattar de yngre generationerna stort. De som lever med sociala medier och internet och telefon och dator på ett sätt Putin aldrig ens gjort. De bor i ett land där rejäla försök görs att föda upp dem på att gå i samma fotspår som sina föräldrar. På samma gång ser de hur bra resten av världen fungerar- med demokrati osv. Jag är rätt säker på att det skapar rätt rejäla funderingar i många fler än vad som är hanterbart för Putins gelikar.
Jag tror du överskattar hur sociala medier i Ryssland används.

2022, när den fullskaliga invasionen skedde, hoppades jag att det du säger nu var det som var hoppet för Ryssland.

Idag är mina illusioner grusade.
Jag har sett filmer på förskolebarn göra exercis. Jag har sett högstadieelever lära sig vapenvård. Jag har sett militärparader på kindergarten, med små stridsvagnar i wellpapp med den Sovjetiska flaggan. Jag har sett Ukrainska ungdomar kommunicerat med ryska jämnåriga, som då visat sitt fullständiga förakt för khohols. Jag har sett folk på bussar som mobbat andra passagerare bara för att de har anknytning till Ukraina. Jag har sett...

Ska man plocka upp ett litet korn av något gott i eländet så är det väl att Europa äntligen börjar röra sig ifrån USA:s ledband.
Tänker på de som menar att neutralitet är ett bättre skydd. Kanske inte för vart land, men kanske vore det en väg att gå för Europa i allians.

Ska man plocka upp ett litet korn av något gott i eländet så är det väl att Europa äntligen börjar röra sig ifrån USA:s ledband.
Tänker på de som menar att neutralitet är ett bättre skydd. Kanske inte för vart land, men kanske vore det en väg att gå för Europa i allians.
Är Europa i allians är man de facto inte 'neutrala'.

För er som vill ha att Ukraina ska ta sig till förhandlingsbordet, för att förhandla bort delar av sitt territorium, så går tyvärr inte det. På detta område har de liknande lagar som Sverige - som här, under rubriken högförräderi:

Brottsbalken 19:e kapitlet
Om brott mot Sveriges Säkerhet

§1
Den som, med uppsåt att riket eller del därav ska, med våldsamma eller annars lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket på så sätt ska lösryckas, företar en handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, döms för högförräderi till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid eller, om faran var ringa, till fängelse i lägst fyra och högst tio år.
Om någon, med uppsåt att åtgärd eller beslut av statschefen, regeringen, riksdagen eller högsta domarmakten ska med utländskt bistånd framtvingas eller hindras, företar en handling som innebär fara för detta, döms också för högförräderi.

Lag (2009:396).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka