Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är Europa i allians är man de facto inte 'neutrala'.
Det där är en bra fråga!

Om Europa är i en egen allians så kan väl den alliancen i sig vara neutral i den mening att de inte går i allians med Rysslan, eller USA.

När Sveige var neutral(are), var inte de igående kommunerna i landet det då? Det är ett luddigt begrepp.

Jag tror du överskattar hur sociala medier i Ryssland används.

2022, när den fullskaliga invasionen skedde, hoppades jag att det du säger nu var det som var hoppet för Ryssland.

Idag är mina illusioner grusade.
Jag har sett filmer på förskolebarn göra exercis. Jag har sett högstadieelever lära sig vapenvård. Jag har sett militärparader på kindergarten, med små stridsvagnar i wellpapp med den Sovjetiska flaggan. Jag har sett Ukrainska ungdomar kommunicerat med ryska jämnåriga, som då visat sitt fullständiga förakt för khohols. Jag har sett folk på bussar som mobbat andra passagerare bara för att de har anknytning till Ukraina. Jag har sett...
Hur illa jag än tycker om Rysslands styre och vidriga krig så tycker jag att det är ett problem att tala så avhumaniserande om en befolkning. Det är liksom ett första steg i uppvigling till folkmord etc. Hur många länder i krig låter inte barn leka soldater och mer "seriösa" aktiviteter när åldern är mer passande (som att lära sig vapenvård)? Det är inget unikt, faktiskt.

Hur illa jag än tycker om Rysslands styre och vidriga krig så tycker jag att det är ett problem att tala så avhumaniserande om en befolkning. Det är liksom ett första steg i uppvigling till folkmord etc. Hur många länder i krig låter inte barn leka soldater och mer "seriösa" aktiviteter när åldern är mer passande (som att lära sig vapenvård)? Det är inget unikt, faktiskt.

Att "leka" soldater och LEKA soldater som i att "uppfostras i" att det här är vad du kommer bli om vi behöver dej är VÄLDIGT stora skillnader... Att det dessutom LEKS med flit av förskolor och skolor ger liksom inte "lek känsla" om du förstår skillnaden där.

Så jo det är definitivt Rysskt att leka krig, dels normaliserar det att de ser militärkonvojer och militärer överallt som övervakar folket. Det ses dessutom som något att eftersträva. Och det gäller HELA det rysska folket inte bara "en liten del av dem"... = man kan dra det som rysskt utan att vara "alla män"...

Att "leka" soldater och LEKA soldater som i att "uppfostras i" att det här är vad du kommer bli om vi behöver dej är VÄLDIGT stora skillnader... Att det dessutom LEKS med flit av förskolor och skolor ger liksom inte "lek känsla" om du förstår skillnaden där.

Så jo det är definitivt Rysskt att leka krig, dels normaliserar det att de ser militärkonvojer och militärer överallt som övervakar folket. Det ses dessutom som något att eftersträva. Och det gäller HELA det rysska folket inte bara "en liten del av dem"... = man kan dra det som rysskt utan att vara "alla män"...
Men det är inte unikt att fostras i det i krigstid, det är min poäng. Jag tycker att det är fel att det är så överlag, men jag tycker också att det är fel när motståndarsidan målar upp den bilden och i förlängning antyda att det inte finns några oskyldiga. För det gör det ALLTID.

Men det är inte unikt att fostras i det i krigstid, det är min poäng. Jag tycker att det är fel att det är så överlag, men jag tycker också att det är fel när motståndarsidan målar upp den bilden och i förlängning antyda att det inte finns några oskyldiga. För det gör det ALLTID.

Du missar poängen. Vi säger inte att de inte är oskyldiga, MEN de vet heller inget annat än att gå Putins ärenden, så när är man oskyldig / skyldig när du är uppväxt i ett land där du inte har egen vilja ? Som i Ryssland. Ja hela folket är OSKYLDIGA men de springer ÄNDÅ allihopa Putins ärenden om någon skulle be dem om de. De skulle bli dödade eller värre om de ekar att springa Putins ärenden.
I början av 2022 så var det många yngre män som insåg att "shit det här går inte" jag kommer vara tvungen att kriga och försöka ta över Ukraina och ville fly. Men både ryska staten och grannländerna stängde de flyktvägarna. I sak skulle vi gjort tvärtom och hjälpt så många som möjligt att rymma så de inte kan hjälpa till att strida.

Men att det leks soldat i ryssland är inte ENBART nu, det har nog skett i all tid i Ryssland, i den sanna "USSR" andan...

Lyssnade på radion på väg från stallet när de diskuterade Ukraina. Zelenskyj är i praktiken tvungen att skriva under Trumps ultimatum nu, de kan varken försvara sig mot missilangrepp eller slåss längre utan ammunition. https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/granatbrist-ukrainarna-kastar-bikupa-pa-ryssarna/

Trump har inte en enda gång kallat Putin för diktator, men flera gånger sagt det om Zelenskyj.
Trump har anklagat Ukraina för att starta kriget när det är Ryssland.
Trump kräver att Ukraina ska hålla nyval för att få bort Zelenskyj så han kan ersättas med en marionett, inte en enda gång har han krävt att Ryssland ska hålla nyval.
Trump fick pengar av Ryssland när bankerna inte ville låna ut till honom.
Trump är emot demokrati och för diktatur.
Trump har helt vänt sig från väst och mot Ryssland.
Trump och Vance hade riggat mötet med Zelenskyj för att kunna attackera honom.

https://www.sverigesradio.se/p1
Studio Ett kl 17:00.

Senast ändrad:
Du missar poängen. Vi säger inte att de inte är oskyldiga, MEN de vet heller inget annat än att gå Putins ärenden, så när är man oskyldig / skyldig när du är uppväxt i ett land där du inte har egen vilja ? Som i Ryssland. Ja hela folket är OSKYLDIGA men de springer ÄNDÅ allihopa Putins ärenden om någon skulle be dem om de. De skulle bli dödade eller värre om de ekar att springa Putins ärenden.
I början av 2022 så var det många yngre män som insåg att "shit det här går inte" jag kommer vara tvungen att kriga och försöka ta över Ukraina och ville fly. Men både ryska staten och grannländerna stängde de flyktvägarna. I sak skulle vi gjort tvärtom och hjälpt så många som möjligt att rymma så de inte kan hjälpa till att strida.

Men att det leks soldat i ryssland är inte ENBART nu, det har nog skett i all tid i Ryssland, i den sanna "USSR" andan...
Mja, jag vet inte om jag skulle säga att de som indoktrineras och tvingas "springer någons ärenden" på samma vis som man oftast menar när man säger så. Men jag förstår hur du menar ändå, tycker ändå att man hellre ska kritisera system än civila människor/barn som lever under en totalitär ledare. Håller dock med om männen som försökte fly 2022.

Det där är en bra fråga!

Om Europa är i en egen allians så kan väl den alliancen i sig vara neutral i den mening att de inte går i allians med Rysslan, eller USA.

När Sveige var neutral(are), var inte de igående kommunerna i landet det då? Det är ett luddigt begrepp.
Ger dig poäng för vackert tänkande och argumenterande.

Men när man pratar neutralitet mellan länder, bör det vara underförstått att man då menar på landsnivå, kan jag tycka. Europa är inget land, det är en världsdel, där vi också har Ryssland.
Jag ger dig att om EU skaffar sig en gemensam utrikespolitik, så kan man börja jämföra EU som ett land. Och följdaktligen kunna resonera som du gör.

Lyssnade på radion på väg från stallet när de diskuterade Ukraina. Zelenskyj är i praktiken tvungen att skriva under Trumps ultimatum nu, de kan varken försvara sig mot missilangrepp eller slåss längre utan ammunition. https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/granatbrist-ukrainarna-kastar-bikupa-pa-ryssarna/
Ukraina går bättre än Ryssland just nu i kriget.
Ukraina tar mark, oavsett vad som sägs i media.

Lägger till att nästan ingenting i vapen- eller hjälpväg kom från USA under 2024 (framför allt under andra halvåret), eftersom Republikanerna blockerade i princip allt.

Senast ändrad:
Jag är ledsen, men jag har inte sett någon lek. Jag har sett lektioner.

Senast ändrad:
Hur blir det om det fostras i fredstid?
Militärparad med barn-vdv-uppvisning 2015.

Hur blir det om det fostras i fredstid?
Militärparad med barn-vdv-uppvisning 2015.

Det här är i USA i för några år sedan, och det finns liksom exempel på andra länder också där militären har en påtaglig roll i samhället.

https://www.army.mil/article/56109/childrens_parade_ends_month_of_military_child

size0-full-army.mil-107761-2011-05-06-120510.jpg

Sverige kommer från och med i höst lära elever mer om Nato och totalförsvaret på skoltid. Jag hade hatat det om jag gick i skolan, och jag tycker illa om det som fenomen. Men det är ju i led med vad många andra länder också gör.

Sverige kommer från och med i höst lära elever mer om Nato och totalförsvaret på skoltid. Jag hade hatat det om jag gick i skolan, och jag tycker illa om det som fenomen. Men det är ju i led med vad många andra länder också gör.
Återkom när de lär sig att hantera vapen och inte samhällskunskap.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka