Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stänga Östersjön och Svarta Havet.
Och fortsätta att stötta Ukraina.
Ryssland måste falla ihop innifrån, det är enda sättet.
Så precis som när Sovjetunionen föll isär så svälter man ut den Ryska Björnen.
Och det tror jag absolut är möjligt! Precis som att USAs befolkning kommer att gå allt mer i staket och sätta igång demostration osv, så sker samma i Ryssland. De äldre not so munch, de är indoktrinerade. De yngre däremot, de ska vi inte underskatta.

Jag anser att enda sättet att få honom ut ur Ukraina är just ett ww3, dvs att europa skickar trupper in i Ukraina för att hjälpa dem. Driva tillbaka Ryssland och återta HELA Ukraina. Om Putin får sårat ego, buhu cry him a river.
Och visar Trump att vi kan själva... Kan han å Putin sitta i sin sandlåda
The Commonwealth, med Indien, är 30% av Jordens befolkning.
Och de är med Ukraina.
EU är med Ukraina.
Nato utom Trump är med Ukraina.

Det är fler än vad Putin kan samla ihop.

Japan är nog inte heller så glada i Ryssland.

Det är Trump och USA som kommer att förlora på det här.

En intressant kommentar i dokumentären är när Barosso, fd EU ledare sa att 'Putin is born out of resentment and humiliation.' När Sovjetunionen imploderade var Putin en av de otaliga ryssar som plötsligt fann sig själv tigga smulor från västvärldens bord. Ryssar är mycket stolta vare sig det handlar om tsaren eller politbyrån.

Naturligtvis ska vi inte stödja USA, vem har sagt det? Naturligtvis har Putin fel, det är odiskutabelt. Men vad ska väst göra för att få honom till förhandlingsbordet? Det har förutspåtts att Ryssland ekonomi skulle kollapsa helt pga bojkotterna. Ekonomin är usel, men Ryssland har ersatt inkomster från EU med avtal med andra delar av världen, bl.a Kina och Indien, om än med mycket sämre villkor. De tvingades överge Syrien och Assad föll som en konsekvens så nu kan Israel bomba Syrien hur mycket de vill. Men Ryssland växer sig starkare i Afrika och vissa delar av Asien och Latin/Sydamerika. Vilket visar sig inte minst i FN:s generalförsamling.

VAD ska Europa göra för att få till ett fredsavtal mellan Ryssland och Ukraina? Att tycka att Putin har fel (det har han) spelar ingen roll. Det handlar om konkreta handlingar. Hur tvinga Ryssland till fred?
Inte alla ryssar. Knippa inte ihop ryssar med Putin. Det är en diktator.

Putin är en familjetragedi. Putins far var KGB-agent som gick bakom fronten i ww2 och sköt desertörer och skadade. Putin vill genomföra det landområde som han anser Jeltsin söp bort. Krigsföringen är ww1-style med människomassakrer.

Putin är en familjetragedi. Putins far var KGB-agent som gick bakom fronten i ww2 och sköt desertörer och skadade. Putin vill genomföra det landområde som han anser Jeltsin söp bort. Krigsföringen är ww1-style med människomassakrer.
Inte alla ***... Absolut, det finns alltid några som inte passar in i mallen. Problemet med människor är att vi är flockdjur, det krävs mycket för att få människor att vilja gå emot resten av flocken, och särskilt när det finns ett (upplevt) yttre hot mot flocken.

Putin är ju mer Sovjet än Ryssland.
Det är olika.

Journalsystemet Millenium sägs väl vara amerikanske och att våra journaler sparas i ett amerikanske moln?
Milennium är väl nedlagt? hoppas jag. Det var ju dels gammalt 1990?-tal och dels helt inriktat mot att plocka upp USAs sätt att hantera läkemedelsbolag och kostnader i mängder av små instanser vilket tog oerhörd tid.

Milennium är väl nedlagt? hoppas jag. Det var ju dels gammalt 1990?-tal och dels helt inriktat mot att plocka upp USAs sätt att hantera läkemedelsbolag och kostnader i mängder av små instanser vilket tog oerhörd tid.

Inte nerlagt, bara pausat på obestämd tid.

(En av sakerna som regionen dock tryckte på var just att allt skulle sparas på servrar i Sverige).

Nej, bara pausat och fortfarande på väg in i Skåne... får se hur det blir.

Inte alla ***... Absolut, det finns alltid några som inte passar in i mallen. Problemet med människor är att vi är flockdjur, det krävs mycket för att få människor att vilja gå emot resten av flocken, och särskilt när det finns ett (upplevt) yttre hot mot flocken.
Då antar jag vi kan säga att alla män är våldtäcksmän också då då.

Nej, bara pausat och fortfarande på väg in i Skåne... får se hur det blir.
Väldigt tråkigt för Skåne. Läkarna säger ju att de skulle få mycket mindre tid till patienter iom att de måste fylla i så många onödiga fält som är till för USAs försäkringssystem och kontakt med läkemedelsbolag.

Men avtalet var väl redan förhandlat och godkänt av båda sidor? Jag har läst det men inte satt mig in i vad det skulle innebära. Som fotnot: Minerallagen i Sverige ger som exempel USA och andra länder möjlighet att gratis att bryta mineral (vilket är helt sjukt men som ingen verkar bry sig om, har skrivit här flera gånger utan gensvar).

Vad Zelensky kunde gjort bättre? Man kan vända på det och fråga han vad vann eller kunde hoppas på att vinna på att under pressmötet börja diskutera med Vance och Trump?
Det har varit hela trådar om det, alla verkar bry sig och tycka samma sak, så det blir väl ingen diskussion helt enkelt.

Då antar jag vi kan säga att alla män är våldtäcksmän också då då.
Potentiella, åtminstone. Men, det jag menar är att alla ryssar har ett ansvar för vilka ledare de tillåter. Jag kan tycka vad jag vill om de som begår våldtäkter, men jag har inte makt att förhindra dem att våldta. Kanske att jag skulle kunna förhindra en, om jag råkade på någon, men jag kan inte stoppa andra. Jag har ansvar för att tillåta Ulf Kristersson att vara statsminister, även om jag inte röstade på något av de partier som nu är regeringsunderlag, även om jag ensam nog inte skulle ha möjlighet att få bort honom, om jag känt att han är likvärdig med Putin eller Trump.

Och frågan är, utan USA stöd hur länge kan Ukraina streta emot?
Fram till att den siste fjortonåriga barnet beväpnat med en smörkniv dödas, kommer Ukraina streta emot. Hela Ukrainas folksjäl vet varför de krigar, och vad resultatet blir om de skulle förlora.

Kan Europa tillräckligt snabbt fylla vakuumet?
Ja. Vi har inget annat val.
Och vi kan det, under förutsättning att vi håller sams, lägger lokala konflikter åt sidan, och ser till att hålla borta ytterkantspartier från båda flankerna från regeringsstyre.

Och vad än Europa-ledarna sade efter sitt söndagsmöte, så är planeringen i full gång för ett scenario där USA inte finns med.

Har EU ens den militära kapaciteten som krävs?
Ett samlat Europa (EU+UK+Norge-Ungern-Slovakien) har betydligt mer militär kapacitet än Ryssland, än Kina, än USA(!), än Ryssland+Kina, än Ryssland+USA.
Lägger vi till Ukrainavänliga Turkiet ser det än bättre ut.

Jag bör ha postat infografik på detta nyligen i denna tråd.

Vad göra för att tvinga Putin att förhandla/dra sig tillbaka? Det är knäckfrågan.
Problemet i hela din argumentation är att vi MÅSTE nå fram till en förhandling med Putin.
Det måste vi inte alls. Där föll den knäckfrågan.

Putin MÅSTE ha ett stillestånd i närtid, så han kan återuppbygga sina militära styrkor, för att sedan kunna bryta vilket-avtal-som-än-har-förhandlats-fram, den dag det passar honom.
Det är det som Putins puppet Comrad Krasnov i Vita Huset febrilt försöker nå fram till.

Titta på dokumentären som sagt.
Nej.
Jag har inte den tiden, och behöver inte veta mer om hur Putin tänker.

Extremt intressant hur Putin kunde ta väst så fullständigt på sängen. Trots att han redan invaderat Krim 2014.
Jag har bl.a på det här forumet varnat kraftfullt för Ryssland sedan invasionen 2014. Och jag har absolut inte varit ensam om det i västvärlden.

Och första riktiga varningstecknet - alltså inte något ryskt inbördeskrig eller offensiva tal av Putin - kom först vid övertagandet av Abchasien (1990-talet), och cementerades vid kriget i Sydossetien 2008.

Problemet i hela din argumentation är att vi MÅSTE nå fram till en förhandling med Putin.
Det måste vi inte alls. Där föll den knäckfrågan.

Putin MÅSTE ha ett stillestånd i närtid, så han kan återuppbygga sina militära styrkor, för att sedan kunna bryta vilket-avtal-som-än-har-förhandlats-fram, den dag det passar honom.
Det är det som Putins puppet Comrad Krasnov i Vita Huset febrilt försöker nå fram till.
Vi får absolut INTE ge Putin någon form av andrum.
Vapenvila är därför alldeles fel

Jag har bl.a på det här forumet varnat kraftfullt för Ryssland sedan invasionen 2014. Och jag har absolut inte varit ensam om det i västvärlden.

Och första riktiga varningstecknet - alltså inte något ryskt inbördeskrig eller offensiva tal av Putin - kom först vid övertagandet av Abchasien (1990-talet), och cementerades vid kriget i Sydossetien 2008.
Västvärlden borde ha avväpnat Sovjetunionen när det föll så att inte Ryssland skulle kunnat ta över.
Vi hade en chans som vi inte tog.

Ett samlat Europa (EU+UK+Norge-Ungern-Slovakien) har betydligt mer militär kapacitet än Ryssland, än Kina, än USA(!), än Ryssland+Kina, än Ryssland+USA.
Lägger vi till Ukrainavänliga Turkiet ser det än bättre ut.

Jag bör ha postat infografik på detta nyligen i denna tråd.
Jag tänker att om The Commonwealth (inklusive Indien) som är 30% av jordens befolkning och Kina som är 1/5 del, tillsammans hälften av jordens befolkning, inte gillar Trump och USA så har inte Trump så mycket att sätta emot.

Kungen av det hela, eller i alla fall delar, stödjer Ukraina.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka