Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, att Ryssland och USA gemensamt går i krig mot Norden är knappast ett sannolikt scenario, det jag menade var en konflikt mellan USA och Ryssland och att området här i norr då kommer att vara av stor betydelse för USA.
Som det låter på Trump så söker han inte konflikt utan snarare "en deal" med Ryssland, som om någon sådan blir av sannolikt mynnar ut i råvaror som finns kvar i marken - eftersom nåt annat har inte Ryssland att vifta med, som kan intressera USA.

Och det betyder i sin tur att det kommer behövas Amerikanska människor som behöver arbeta tillsammans med Ryska människor, vilket i sin tur kommer leda till problem loopat i kvadrat; produktionsproblem beroende på samarbetsproblem beroende på produktionsproblem, typ.

Blä, Trump gör precis som Biden nu. Trots att de är väl medvetna om att både Israel och Hamas skrivit under eldupphöravtalet, så ger de skydd åt Israel när de inte vill gå vidare till fas två utan istället förlänga fas ett. När Hamas av helt förklarliga skäl inte ville ha en förlängning, utan gå vidare som det var avtalat så stöttar fanskapen Israels hot om att sluta släppa in nödhjälp som press, för att Hamas inte vill gå med på Israels obstruerande - och då är det de som är de besvärliga. Trots att de skött sig bättre än ockupationen vad gäller avtalet.

Blä, Trump gör precis som Biden nu. Trots att de är väl medvetna om att både Israel och Hamas skrivit under eldupphöravtalet, så ger de skydd åt Israel när de inte vill gå vidare till fas två utan istället förlänga fas ett. När Hamas av helt förklarliga skäl inte ville ha en förlängning, utan gå vidare som det var avtalat så stöttar fanskapen Israels hot om att sluta släppa in nödhjälp som press, för att Hamas inte vill gå med på Israels obstruerande - och då är det de som är de besvärliga. Trots att de skött sig bättre än ockupationen vad gäller avtalet.
Som jag läst riktar Israel nu in sig på Västbanken och trappar upp där. Under Biden lades grunden som nu Trump tyvärr verkar fullfölja.

Som jag läst riktar Israel nu in sig på Västbanken och trappar upp där. Under Biden lades grunden som nu Trump tyvärr verkar fullfölja.
De verkar också förbereda sig för att fortsätta folkmordet i Gaza igen, dessvärre.

Sedan la väl egentligen Trump grunden till det ökade våldet på Västbanken förra gången har var president (som Biden gjorde minimalt för att återställa till hur det var innan Trump).

Artikel i svenskan idag som handlar om att det norska bränslebolaget Haltbakk Bunkers slutar att leverera bränsle till amerikanska styrkor och fartyg i norge. Bolagets VD säger ”Vi har bevittnat den största shitshowen som någonsin presenterats på livetv.” och "Vi följer vår moraliska kompass". Företaget uppmanar också andra européer att följa i dess spår.
Så lovande med bolag som törs ta ställning! 👏
https://www.svd.se/a/mPnVKO/branslebolaget-haltbakk-bunkers-slutar-leverera-bransle-till-usa

Har du nån bra förklaring till - om nu denna vackra tanke vore sann - varför ska då Putins mannar vilja göra städer till grus och våldta, stympa, mörda, tortera och kidnappa dess befolkning?

Visa bifogad fil 163141

Det är ingen vacker tanke öht. Tsarerna drog sig aldrig för att rasera delar av Ryssland om de behövde/ville det. Jag försvarar inte Putin utan frågan är hur han resonerar. Ukraina, enligt honom, är ryskt och även om det bara är ruiner kvar så är det ryska ruiner. Det är bara att se hur Ryssland, Sovjetunionen, Ryssland 2.0 behandlat Tjetjenien. Det har alltid varit Ryskt (enligt Ryssland) och Ryssland har inte tvekat att meja ner allt som rör sig där. Hur ryssarna behandlat Ukraina, skulle jag ändå argumentera är inte värre än de behandlat tjejerna under årens lopp.

Det jag ville få fram är att för Putin och Ryssland är det inte ett krig mot en självständig nation utan en inbördeskonflikt. Och att de (enligt Putin) har lika mycket rätt att förklara Ukraina ryskt som när Spanien förhindrade Katalonien från att förklara sig självständigt 2017.

Det är ingen vacker tanke öht. Tsarerna drog sig aldrig för att rasera delar av Ryssland om de behövde/ville det. Jag försvarar inte Putin utan frågan är hur han resonerar. Ukraina, enligt honom, är ryskt och även om det bara är ruiner kvar så är det ryska ruiner. Det är bara att se hur Ryssland, Sovjetunionen, Ryssland 2.0 behandlat Tjetjenien. Det har alltid varit Ryskt (enligt Ryssland) och Ryssland har inte tvekat att meja ner allt som rör sig där. Hur ryssarna behandlat Ukraina, skulle jag ändå argumentera är inte värre än de behandlat tjejerna under årens lopp.

Det jag ville få fram är att för Putin och Ryssland är det inte ett krig mot en självständig nation utan en inbördeskonflikt. Och att de (enligt Putin) har lika mycket rätt att förklara Ukraina ryskt som när Spanien förhindrade Katalonien från att förklara sig självständigt 2017.
Du sparkar in en öppen dörr. Att det är så Ryssland resonerar är ju något som redan är förstått. Min reaktion var varför vi andra skulle finna oss i det. Varför USA skulle göra som de gör. Inget alls om Ryssland.

Putin vet mycket väl att Ukraina är självständigt sedan 1991 och att RYSSLAND skrev under att de och USA bl a skulle skydda Ukraina när de gav upp sina kärnvapen.

Det är en stor skillnad i att Ukraina hade internationellt godkända gränser av hela världen (även godkända av Ryssland), medan Katalonien inte hade det av någon (inte ens av Ryssland).

Det är en stor skillnad i att Ukraina hade internationellt godkända gränser av hela världen (även godkända av Ryssland), medan Katalonien inte hade det av någon (inte ens av Ryssland).

Ja, men för Putin är det inte ett självständigt land. Vad än tidigare ledare gjorde

Ursäktar du Ryssland i kriget mot Ukraina?

Jag har redan sagt att jag inte gör det, men att det handlar om hur Putin tänker och därför hur han agerar och varför.

Jag rekommenderar en dokumentärserie som heter Putin and the West för att förstå var Putin kommer från och hur han tänker. Särskilt då vad gäller västvärlden.

Edit: den finns på svtplay, sök bara Putin.

Edit 2: Det handlar inte om att på något sätt stödja utan att förstå varför Putin handlar som han gör, hur han tänker. Vad som formade honom som man och ledare. Förstår man inte det, så är det mycket svårt att besegra honom. Eftersom vi i väst då inte kan förutse hur han kommer att agera i en viss situation.

Senast ändrad:
Jag har redan sagt att jag inte gör det, men att det handlar om hur Putin tänker och därför hur han agerar och varför.
Jag köper inte vad du säger.

Syftet för Putin att på tre dagar karva i sig Ukraina var att få 45 miljoner nya vasaller (som dessutom hade vapenskaparskills), som kunde exploitas då nästa (och nästa, och den därefter) land skulle implementeras i Sovjet 2.0

Fatta vad glada vi ska vara för att Ukraina gick utanför plan och stretade emot, så att vi slapp få tio miljoner välkultiverade (sedan 2014) soldater vända mot EU, med ryska vapen pekande i deras ryggar.
Så oförberedda vi var då.

Jag köper inte vad du säger.

Syftet för Putin att på tre dagar karva i sig Ukraina var att få 45 miljoner nya vasaller (som dessutom hade vapenskaparskills), som kunde exploitas då nästa (och nästa, och den därefter) land skulle implementeras i Sovjet 2.0

Fatta vad glada vi ska vara för att Ukraina gick utanför plan och stretade emot, så att vi slapp få tio miljoner välkultiverade (sedan 2014) soldater vända mot EU, med ryska vapen pekande i deras ryggar.
Så oförberedda vi var då.

Titta på dokumentären som sagt. Extremt intressant hur Putin kunde ta väst så fullständigt på sängen. Trots att han redan invaderat Krim 2014. Frågan är hur besegra Putin och Ryssland. Särskilt nu när USA dragit sig ur, är kärnpunkten. Man kan inte göra som med nazi Tyskland och invadera och ockupera. För att få honom till förhandlingsbordet krävs förståelse för hur man ska göra det. Och för att kunna göra det måste man förstå Putins logik och tankesätt. Nu när USA inte längre stödjer Ukraina så kommer EU att tvingas gå in vilket gör säkerhetsläget i hela Europa mycket osäkert.

Och frågan är, utan USA stöd hur länge kan Ukraina streta emot? Kan Europa tillräckligt snabbt fylla vakuumet? Har EU ens den militära kapaciteten som krävs? Vad göra för att tvinga Putin att förhandla/dra sig tillbaka? Det är knäckfrågan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka