En intressant kommentar i dokumentären är när Barosso, fd EU ledare sa att 'Putin is born out of resentment and humiliation.' När Sovjetunionen imploderade var Putin en av de otaliga ryssar som plötsligt fann sig själv tigga smulor från västvärldens bord. Ryssar är mycket stolta vare sig det handlar om tsaren eller politbyrån.
Naturligtvis ska vi inte stödja USA, vem har sagt det? Naturligtvis har Putin fel, det är odiskutabelt. Men vad ska väst göra för att få honom till förhandlingsbordet? Det har förutspåtts att Ryssland ekonomi skulle kollapsa helt pga bojkotterna. Ekonomin är usel, men Ryssland har ersatt inkomster från EU med avtal med andra delar av världen, bl.a Kina och Indien, om än med mycket sämre villkor. De tvingades överge Syrien och Assad föll som en konsekvens så nu kan Israel bomba Syrien hur mycket de vill. Men Ryssland växer sig starkare i Afrika och vissa delar av Asien och Latin/Sydamerika. Vilket visar sig inte minst i FN:s generalförsamling.
VAD ska Europa göra för att få till ett fredsavtal mellan Ryssland och Ukraina? Att tycka att Putin har fel (det har han) spelar ingen roll. Det handlar om konkreta handlingar. Hur tvinga Ryssland till fred?
Om Ryssland hotar att anfalla Sverige och står med sina trupper redo, ska vi sälja ut Stockholm då till Ryssland och Skånes jord till USA? Allt som odlas i Skåne går numera till USA och Stockholmare är numera inte svenskar, de är ryssar. Tycker du det är en god idé? Mot att USA övertalar Putin att sitta vid ett bord och skriva på ett papper som alla i hela världen inklusive de som sitter vid bordet vet, utom trump, att Ryssland kommer bryta så fort de har andats lite och avlat fram nya soldater och skjutvapen. Om ett tag är ryssarna i Uppsala och kräver det också. Ska vi göra ett liknande avtal då? Och när de är i Nyköping efter ett tag? Sitta ner igen och prata snällt?
Det är inte sådana förhandlingar jag står bakom. Det är inte så man möter en inkräktare.
Fast jag vet inte. Om någon står i din hall och du ringer polisen och de säger
-Vi kan komma och förhandla med inkräktaren, men vi vill ha fri tillgång till din mat då.
Då antar jag att du svarar som Zelensky:
-Får jag några garantier på att ni får ut honom och att ni hjälper mig om han kommer in igen?
Jag antar väl att du nöjer dig med svaret:
-Nej, men vi för förhandlingar med honom om att gå nu, det får du vara tacksam över, har du sagt tack ens? Han respekterar oss, vi är faktiskt p-o-l-i-s-e-n, vår närvaro när vi sitter och äter din mat varje lunch får honom att lyda.
Jag anser att jorden är allas och envar, oavsett folkslag och nationalitet. Men just eftersom den är just det kan länder inte bara köra över och kräva mark/länder av någon annan som sina och säga "nu tillhör du oss". Så gjorde man på grottmänniskotiden. Putin svarar inte på normalt civiliserat sätt som resten av världen, trump inte riktigt heller så då kanske resten av världen inte ska vara rädda att markera att det räcker, att de inte är starka, utan EU och flera står bakom Ukraina och sig själva och kan militärt försvara sig om så behöver. DE är starka trots att trump och Putin säger emot. Kan stå emot i ett handelskrig, USA och Ryssland är inte de enda länderna på jorden. Det lär Kina och Indien också snart märka. Det bor många människor i USA, som är ett demokratiskt land sedan rätt länge, det går inte att göra till en diktatur bara för att trump gillar att styra så, det lär han märka.