Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att Europa inte är så svagt som alla tror.
Däremot gör faktumet att vi är självständiga länder, i stället för en federation som Amerika Förenta Stater, att det blir mer diskussioner för att komma överens. Det finns självklart både för- och nackdelar med detta, som med allt annat.
Dock, som det är i dagsläget, tror jag att viljan att komma överens, och visa upp en enad front har blivit mycket starkare jämfört med hur det såg ut i torsdags.
Jag tror att det är vad som behövs också.

Jag fick en tanke här om dagen, att Trump försöker dra ut USA från alla konflikter, triggar handelskrig, förolämpar alla... Det kan väl inte uppskattas av vapenindustrin i USA? Den är ju enormt mäktig, med enorma resurser, och det Trump gör sabbar ju för dom totalt.

Hur kunde Trump egentligen ens vinna utan att ha "the military industrial complex" med sig? Eller hade han det innan valet, och nu kommer dom bli sura som fan? Dom är ju en reell maktfaktor i USA.

Jag fick en tanke här om dagen, att Trump försöker dra ut USA från alla konflikter, triggar handelskrig, förolämpar alla... Det kan väl inte uppskattas av vapenindustrin i USA? Den är ju enormt mäktig, med enorma resurser, och det Trump gör sabbar ju för dom totalt.

Hur kunde Trump egentligen ens vinna utan att ha "the military industrial complex" med sig? Eller hade han det innan valet, och nu kommer dom bli sura som fan? Dom är ju en reell maktfaktor i USA.

Gränsbevakning, Israel, bevakning av USA:s rare earth mineral-brytning i Ukraina … det ska nog gå bra för vapenindustrin.

Vapenindustrin går som tåget, bolagens börskurser sätter nya all-time-high nästan dagligen, inte minst Europa kommer vara, är nu, en stor köpare och det oberoende av om det blir slut på stiderna i Ukraina.

"Jag går till försvarschefen med ett tydligt budskap: Köp, köp, köp", säger statsminister Mette Frederiksen på en pressträff.

Vapenindustrin går som tåget, bolagens börskurser sätter nya all-time-high nästan dagligen, inte minst Europa kommer vara, är nu, en stor köpare och det oberoende av om det blir slut på stiderna i Ukraina.

"Jag går till försvarschefen med ett tydligt budskap: Köp, köp, köp", säger statsminister Mette Frederiksen på en pressträff.

Så du menar att USA drar sig ur konflikter påverkar inte försäljningen? Jag har lite svårt att se det stämma i längre perspektiv, speciellt eftersom länder nu börjar välja bort att handla från USA.

Jag hittade dock den här artikeln, att dels så flyttar Trump mer pengar i statskassan till militären och dels så tänker han betala för vansinnesprojektet 'Golden Dome", alltså som Israels Iron Dome fast för den enorma ytan som USA har.

https://inthesetimes.com/article/trump-hegseth-pentagon-budget-cuts-myth

Ang att sluta köpa amerikanska vapen:

https://www.newsweek.com/eu-looks-increase-arms-production-shift-away-us-weapons-1876280

https://www.politico.eu/article/eu-...ne-war-council-emmanuel-macron-antonio-costa/

"
The US’s top defence companies are missing out on the sector’s global rally after Donald Trump called on Europe to spend more on its own security while also vowing to cut the Pentagon’s budget.

Shares in the six largest US defence companies have fallen 4 per cent on average since Trump returned to the White House, while those of Europe’s top defence groups, led by Germany’s Rheinmetall, have surged almost 40 per cent in the same p
eriod.
"
https://www.ft.com/content/1ea4a5d6-c8a9-4a87-8e3a-9a7c084d1a77

Så du menar att USA drar sig ur konflikter påverkar inte försäljningen? Jag har lite svårt att se det stämma i längre perspektiv, speciellt eftersom länder nu börjar välja bort att handla från USA.

Jag hittade dock den här artikeln, att dels så flyttar Trump mer pengar i statskassan till militären och dels så tänker han betala för vansinnesprojektet 'Golden Dome", alltså som Israels Iron Dome fast för den enorma ytan som USA har.

https://inthesetimes.com/article/trump-hegseth-pentagon-budget-cuts-myth
Kan nog påverka åt båda hållen, nu ser vi en ökning av försvarsbudgetarna i Europa, i USA som skrivs har Trump aviserat neddragningar men det är nog mer omflyttningar med minskning av administration och kanske mera till materiel. Sen har börskurserna redan ökat mycket.

Tar tillbaka, har mest följts Saabs och några till kurser och när jag nu kollar på andra som Lockheed ser det olika ut, @skiesabove @Sharpless ni kan mycket väl ha rätt.
@skiesabove har feträtt.
Europa är i full fart att backa ur alla långsiktiga avtal om köp av försvarsmateriel av USA. Framför allt flygplanet F-35, som USA har givit sig rätten att installera en killswitch på.

Det handlar om att plötsligt är Europa inte trygga med att USA vår vän längre.

Det här kommer bli ett accelererande problem för Trump och hans republikanska kult.

Snarare ett huvudlöst race, där man inte har nån aning om vad följderna blir för vare sig världen eller USA.
Precis, de verkar sakna kunskap för hur det fungerar rent allmänt med det mesta. Sen vill de att de fungerar på ett annat sätt där de får alla fördelar och andra ska betala för det , men det är lite som på dagis innan barnen får upp ögonen för att det finns andra medmänniskor med behov och förmågor.

Förra mandatperioden för Agent Orange fanns ändå ett hyfsat klientel i administrationen som kunde ge kind reminders när idiotin gått i spinn - den här vändan har alla såna backstops avskaffats. Nu är spinn i idiotins roulette vardagsmat hela vägen till beslut och genomförande.

Problemet är främst att ett USA i kris med Trump som startar ett handelskrig med i princip hela världen gör att den globala ekonomin kraschar. Förutom då att alienera sina närmsta allierade (Kanadensare visade tydligt vad de tyckte om Trump i Four Nations turneringen) som Kanada, EU och Storbritannien och fjäska för diktaturer EU har ju redan startat ett lågmält krig med Kina ang EV bilar. I VGV tråden diskuteras höjda matpriser och de kommer inte att gå ner av ett handelskrig. Iofs om det får svenskar att konsumera mindre så är det kanske inte helt av ondo. Även om de som kommer få det svårast är de som redan konsumerar minst.

Jag gissar att förstaval för Europa inte blir amerikanska vapen nu.

Problemet är främst att ett USA i kris med Trump som startar ett handelskrig med i princip hela världen gör att den globala ekonomin kraschar. Förutom då att alienera sina närmsta allierade (Kanadensare visade tydligt vad de tyckte om Trump i Four Nations turneringen) som Kanada, EU och Storbritannien och fjäska för diktaturer EU har ju redan startat ett lågmält krig med Kina ang EV bilar. I VGV tråden diskuteras höjda matpriser och de kommer inte att gå ner av ett handelskrig. Iofs om det får svenskar att konsumera mindre så är det kanske inte helt av ondo. Även om de som kommer få det svårast är de som redan konsumerar minst.

Gör det verkligen det dock, alltså kraschar den globala ekonomin? För 20 år sen var det kanske så, men nu är förutom EU även Kina, Indien, Sydkorea, Saudi, UAE mfl enormt starka och stora ekonomier. USA kan försvinna från jordens yta och de andra länderna skulle klara sig fint i sin handel med varandra - visst skulle det bli omställningar, men dom är redan påbörjade.

USA har inte längre global hegemoni, varken ekonomiskt, militärt, eller kulturellt. Det har skett smygande och glidande, men började nog någonstans runt när Bush Jr startade Irak-kriget.

Att Kallas nu kallar efter "en ny global ledare" ligger i tiden - USA har börjat göra sig allt mer orelevanta. Skulle tro att Putin är sugen på den titeln, men det finns numera många "prinsar" som vill ha den. Inklusive EU.

Det är bara bara några månader sedan som Sverige gav USA tillgång till militärbaser över hela landet och vapensystem och i synnerhet flygvapen är långsiktiga överenskommelser och inget man går ur bara sådär.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka