Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte helt lätt för Zelensky, heller, att föra sin talan på sitt tredjespråk (vad jag förstått) och därmed inte kunna uttrycka sig lika smidigt och artikulerat som den som har engelska som sitt modersmål. Kanske borde han ha gjort som Putin, som ALLTID pratar ryska, med tolk. Kanske Trump och Vance lyssnat klart till tolken och inte avbrutit så som de gjorde med Z? Nu blev mycket lite haltande och ibland upprepade han ord som var felaktiga, vilket självklart gjorde att han hamnade i ett slags underläge.
Han borde använt tolk. Episkt misstag. De respekterarfolk från andra länder men inte Folk som bryter på engelska. Han borde inte suttit ned utan det borde varit att de står bakom höga bord som alltid. Det borde inte varit ett typ, ” kaffe-program” vid ett kaffebord. Han borde intressant ”JD”det är oartigt maximalt. Det är mr vance or mister vice president. Organisationen organiserade upp zelensky för att misslyckas. Jag påstår igen att Trumpen ville ut ur mineralavtalet eftersom definite var värt så mycket som trumpis och vagnen-vance trodde. Några säkerhetsgarantier tänkte han väl inte någonsin.

Jag tror absolut att nån form av konfrontation var planerad av Vance pä förhand.

Det här snacket om att Zelenskyj skylle varit oartig, i klädsel eller tilltal, ser jag som höjden av fånighet. Hans land är i krig. Hade vi inte flera inlägg här för ett tag sen om att ”vi” som inte tycker att Zelenskyj ska böja sig i precis allt från Trump och Putin tycker att krig är en lek? Det var precis så Vance och Trump betedde sig, som om krig är en lek. Snack om kläder, snack om ”kort på hand”. Samtidigt som de, precis som Zelenskyj sa, har ett hav mellan sig och kriget.

Det som hände var Trump och Vances fel.
Zelenskyjs engelska dög fint. Men det hjälper inte när man har att göra med en uppblåst, performativ nationalist som Vance.

Han borde använt tolk. Episkt misstag. De respekterarfolk från andra länder men inte Folk som bryter på engelska. Han borde inte suttit ned utan det borde varit att de står bakom höga bord som alltid. Det borde inte varit ett typ, ” kaffe-program” vid ett kaffebord. Han borde intressant ”JD”det är oartigt maximalt. Det är mr vance or mister vice president. Organisationen organiserade upp zelensky för att misslyckas. Jag påstår igen att Trumpen ville ut ur mineralavtalet eftersom definite var värt så mycket som trumpis och vagnen-vance trodde. Några säkerhetsgarantier tänkte han väl inte någonsin.
Bortsett från en eventuell tolk, så var det inte en förhandling och ens en presskonferens.

Det var en förberedande fotosession inför en presskonferens. Berätta mer om varför Zelensky skulle krävt att få stå bakom höga bord på en fotosession.

Han borde använt tolk. Episkt misstag. De respekterarfolk från andra länder men inte Folk som bryter på engelska. Han borde inte suttit ned utan det borde varit att de står bakom höga bord som alltid. Det borde inte varit ett typ, ” kaffe-program” vid ett kaffebord. Han borde intressant ”JD”det är oartigt maximalt. Det är mr vance or mister vice president.
Att använda förnamn när han pratar om och till sina meningsmotståndare, är ju en mycket medveten metod av mr Trump själv; (Crooked) Hillary istället för Mrs Clinton, (Sleepy) Joe istället för Mr Biden, Kamala, Steve, Mike, etc etc. Ett väldigt oartigt och nedlåtande sätt att tilltala någon i ett sånt sammanhang. Och därför avsiktligt. Om Zelensky gjorde detta med flit, vet jag ju inte. Det kan också hänga ihop med språkförbistring och ovana. Förmodligen det senare.

Jag vet inte om det är sant men det här påstås vara skrivet av Girkin. Ja han är ett as till krigsförbrytare och har en moral som är obefintlig men han är, tyvärr, intelligent och hans analyser är ofta träffande. Det här passar in i vad jag tidigare sett honom framföra vilket gör att jag ser en möjlighet i att han på något sätt lyckats publicera från fängelset. Oavsett så är det enligt mig träffande.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3ljext3mkhk2p

Varför?

Jag tyckte Zelensky kunde skött pressträffen bättre men vad som är rätt nu vet jag inte. Jag tror inte utfallet av mötet var planerat från Trump-administrationens sida men det verkar klart som att de inte är särskilt angelägna om ett avtal med Ukraina eller att stötta landet framöver, kan förstås vara ett taktiskt drag inför kommande förhandlingar med Ryssland, men jag tror inte det den här gången.
Vad kunde Zelensky gjort bättre? Krupit för Trump? Signat bort landets naturresurser utan garantier?

Jag tycker att hans klädstil visar att han står på sitt folks sida. Även han är i krig, inte bara de lider av krig. Jag tycker att det är ett utmärkt ställningstagande, att ställa sig på Ukrainas folks sida, istället för att på något vis höja sig över dem. Det är ju deras ord och frihet han talar för också. Kan andra inte se de har de huvudet för långt upp i...

Jag vet inte om det är sant men det här påstås vara skrivet av Girkin. Ja han är ett as till krigsförbrytare och har en moral som är obefintlig men han är, tyvärr, intelligent och hans analyser är ofta träffande. Det här passar in i vad jag tidigare sett honom framföra vilket gör att jag ser en möjlighet i att han på något sätt lyckats publicera från fängelset.
Känns också i min värld som 100% Girkin.

Han var den ansvarige i den lilla grupp soldater som sköt ner det Malaysiska passagerarflygplanet över Ukraina, var det 2014? Så han är dömd krigsförbrytare, och har en cell som väntar i Haag.

Man behandlar inte människor, presidenter från ett land i krig, så som han blev behandlad oavsett om han inte har tolk eller om han tilltalar dem fel. Människor ska kunna göra fel utan att bli påhoppade på det viset. Tror få andra presidenter från Europa hade bemötts på det viset.

Jag tror absolut att nån form av konfrontation var planerad av Vance pä förhand.

Det här snacket om att Zelenskyj skylle varit oartig, i klädsel eller tilltal, ser jag som höjden av fånighet. Hans land är i krig. Hade vi inte flera inlägg här för ett tag sen om att ”vi” som inte tycker att Zelenskyj ska böja sig i precis allt från Trump och Putin tycker att krig är en lek? Det var precis så Vance och Trump betedde sig, som om krig är en lek. Snack om kläder, snack om ”kort på hand”. Samtidigt som de, precis som Zelenskyj sa, har ett hav mellan sig och kriget.

Det som hände var Trump och Vances fel.
Zelenskyjs engelska dög fint. Men det hjälper inte när man har att göra med en uppblåst, performativ nationalist som Vance.
Zelensky sa ju till och med "Jag spelar inte kort, jag är president i ett land i krig". Han var den vuxna i rummet, trots att han inte var klädd som de andra, trots att engelskan inte var perfekt (den danska statsministerns engelska är ju också rätt dålig, har hon tolk med sig?) och trots att han inte använde titlarna vid varje tilltal....

Man behandlar inte människor, presidenter från ett land i krig, så som han blev behandlad oavsett om han inte har tolk eller om han tilltalar dem fel. Människor ska kunna göra fel utan att bli påhoppade på det viset. Tror få andra presidenter från Europa hade bemötts på det viset.
Som jämförelse kan nämnas att Benjamin Netanyahu och han fru är kända för att ta med sig resväskor fulla med smutsiga kläder som de förväntar sig få tvättade, när de är på besök i Vita huset. Ändå behandlas han med på tok för mycket respekt, trots att han är arrogant på riktigt. https://www.independent.co.uk/news/...dirty-laundry-trump-public-funds-b572312.html

Han förnekar det såklart, men det är så många källor som sagt att det är så genom åren att det inte borde råda någon tvekan om att det stämmer.

Zelensky sa ju till och med "Jag spelar inte kort, jag är president i ett land i krig". Han var den vuxna i rummet, trots att han inte var klädd som de andra, trots att engelskan inte var perfekt (den danska statsministerns engelska är ju också rätt dålig, har hon tolk med sig?) och trots att han inte använde titlarna vid varje tilltal....
Citat: - Zelensky showed up in military fatigues as he has done at every international meeting since day one of the 2022 Russian invasion—the second Russian invasion of Ukraine since 2014—to show his solidarity with the Ukrainian soldiers risking their lives to defend Ukraine, and to emphasize he is the leader of a country at war.
I didn’t see any similar objections to the non-elected immigrant racist white supremacist Elon Musk showing up repeatedly in the White House in a T-shirt and baseball cap which he didn’t even remove—it is a standard sign of respect to leadership to remove your hat—so don’t lecture Zelensky on how to dress.

Tror faktiskt ingen annan har bemötts så, av någon annan ledare i världen.

Åtminstone inte sedan år 1900.
Nej, det tror inte jag heller, men då Donald Trump är Donald Trump är inget förvånande, så det är nog inte sista gången han bemöter någon så, men jag tror inte han bemöter vem som helst så av ländernas ledare han möter under sin tid.

Som jämförelse kan nämnas att Benjamin Netanyahu och han fru är kända för att ta med sig resväskor fulla med smutsiga kläder som de förväntar sig få tvättade, när de är på besök i Vita huset. Ändå behandlas han med på tok för mycket respekt, trots att han är arrogant på riktigt. https://www.independent.co.uk/news/...dirty-laundry-trump-public-funds-b572312.html

Han förnekar det såklart, men det är så många källor som sagt att det är så genom åren att det inte borde råda någon tvekan om att det stämmer.
Stört! Hur knäppt är inte det? Där kan man snacka om att bete sig totalt respektlöst mot sin värd. Det såg jag inte ett dugg av hos Zelensky.

Jag tror inte heller han förlorade så mycket på sin engelska, åtminstone av de inlägg jag läst på threads de senaste dagarna(*). Mer än en amerikansk skribent som imponeras av att han kunde vara välformulerad på sitt tredjespråk i en pressad situation.

*) ja, jag fattar ju att algoritmerna silar bort MAGA/rysspositiva inlägg från mitt flöde där. Men ändå. Jag är glad över att åtminstone se några vettiga inlägg där.

Tänk om Vance svarat ungefär så här? "Vi förstår att ni är trötta på tomt prat om diplomati. Men nu har president Trump tagit tag i saken och han får saker att hända. Ta ni ansvar för avtalet från ert håll, sköt ert lands angelägenheter så sköter vi resten." Det hade väl varit statmannamässigt, istället för clownshowen han bjöd på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka