Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att trumpen insåg till sist att mineraler inte är det som Ukraina är mest känt för så han ville ut ur mineralavtalet och vagnen vance blev den som skulle se till att det blev bråk så att usa kom ur det sk mineralavtalet. Gruvorna i Ukraina är dessutom privatägda. Smidiga är de inte men ”spel för galleriet” dvs media är väl det Trump är ökänd för.

Det här är ett långsiktigt race, där delar kultiverats åtminstone tio-femton år sedan Sovjet föll.
Blir mer begripligt och korrekt om jag ändrar till så här:

Det här är ett långsiktigt race, där delar kultiverats åtminstone tio-femton år sedan INNAN Sovjet föll.

Jag har inte förstått varför USA har de här kraven ens. Varför i all sin dar ska Ukraina ge med sig till USA? Ge delar av landet och viktiga resurser från andra för att få fred i ett krig de inte startade? Jag kan inte förstå det? Som att ge bort Öland och Gotland till Ryssland och sälja Skånes jord till USA för att Ryssland inte ska kriga Sverige? Skulle någon här gå med på det ens? Sverige är Sveriges och ingen annans, den som angriper det gör fel och andra länder ska inte kräva något från det. Ukraina är Ukrainas, hur fan kan man anse att USA gör rätt och att Ryssland ska få något som inte tillhör dem samt att USA ska ha Ukrainas resurser?
Det är för att visa för Magaisterna att han får till faaaantastiska avtal. Att sen mineraltillgångarna i Ukraina är ganska oviktiga i sammanhanget begriper ju inte Magaisterna.

Den här Linsey Graham som nu går ut som Trumps största supporter och kritiker mot Ukraina är en bra illustration på vilka slags personer som blir politiker, prova att sök på honom och hans inställning till Ukraina för tiden säg fram till årsskiftet 2024/25.

https://www.c-span.org/program/publ...change-in-military-strategy-in-ukraine/649561
Det har ryktats i åratal att Trump har en hållhake på Graham. Själv tror jag att han bara är en opportunistisk fegis.

Den här Linsey Graham som nu går ut som Trumps största supporter och kritiker mot Ukraina är en bra illustration på vilka slags personer som blir politiker, prova att sök på honom och hans inställning till Ukraina för tiden säg fram till årsskiftet 2024/25.

https://www.c-span.org/program/publ...change-in-military-strategy-in-ukraine/649561
Han är ju verkligen den mest ryggradslösa av dem alla. Tror tom. att han hade ett litet möte med Zelensky och några senatorer strax innan fiaskot i ovala rummet, där han var mer av en fangirl.

Jag har inte förstått varför USA har de här kraven ens. Varför i all sin dar ska Ukraina ge med sig till USA? Ge delar av landet och viktiga resurser från andra för att få fred i ett krig de inte startade? Jag kan inte förstå det? Som att ge bort Öland och Gotland till Ryssland och sälja Skånes jord till USA för att Ryssland inte ska kriga Sverige? Skulle någon här gå med på det ens? Sverige är Sveriges och ingen annans, den som angriper det gör fel och andra länder ska inte kräva något från det. Ukraina är Ukrainas, hur fan kan man anse att USA gör rätt och att Ryssland ska få något som inte tillhör dem samt att USA ska ha Ukrainas resurser?

Putin, och många ryssar med honom har alltid ansett att Ukraina är en del av Ryssland (cf Poltava). Ukraina blev ju de facto ett självständigt land när Sovjetunionen föll i bitar 1991. Putin mfl anser att de inte invaderar ett självständigt land utan inkorporerar en del av Ryssland igen. Putin är inte intresserad av att återskapa Sovjetunionen, hans dröm har alltid varit att återerövra allt territorium som en gång i tiden tillhörde tsar Ryssland.

Putin, och många ryssar med honom har alltid ansett att Ukraina är en del av Ryssland (cf Poltava). Ukraina blev ju de facto ett självständigt land när Sovjetunionen föll i bitar 1991. Putin mfl anser att de inte invaderar ett självständigt land utan inkorporerar en del av Ryssland igen. Putin är inte intresserad av att återskapa Sovjetunionen, hans dröm har alltid varit att återerövra allt territorium som en gång i tiden tillhörde tsar Ryssland.
Har du nån bra förklaring till - om nu denna vackra tanke vore sann - varför ska då Putins mannar vilja göra städer till grus och våldta, stympa, mörda, tortera och kidnappa dess befolkning?

ukrainian-cities.webp

Vad i all sin dar har det med mitt inlägg att göra?

Putin, och många ryssar med honom har alltid ansett att Ukraina är en del av Ryssland

Det här låter ju lite eerie.
Om inte Ukrainare tycker likadant, är det ändå ok att försöka ta landet?

Det här känns ju som ett ypperligt forum att ställa sig den här frågan på:
Om en man nu rent hypotetiskt skulle anse att en kvinna tillhörde honom, och kvinnan inte höll med - får denne man nån slags förståelse på detta forum om han slår och våldtar henne i hopp om hon skulle hålla med till slut?

Det här låter ju lite eerie.
Om inte Ukrainare tycker likadant, är det ändå ok att försöka ta landet?

Det här känns ju som ett ypperligt forum att ställa sig den här frågan på:
Om en man nu rent hypotetiskt skulle anse att en kvinna tillhörde honom, och kvinnan inte höll med - får denne man nån slags förståelse på detta forum om han slår och våldtar henne i hopp om hon skulle hålla med till slut?
Ja jag förstår liksom inte resonemanget. Jag är med på att Ryssland vill ha både det ena och det andra de anser är deras sedan urminnes tider och att de hade tagit en kvinna utan hennes vilja också, men ska resten av världen se på? Ska USA HJÄLPA det ske att Ryssland tar en kvinna sådär?

Jag förstår att Ukraina inte var ett självständigt land förrän 1991, men nu är det-sedan 1991. Ett eget land med egen vilja, en demokrati också, till skillnad mot Ryssland. Är det rätt att bara ta ett land när det är sitt eget och självständigt? Nej.
Är det rätt att USA ställer krav , i mina ögon helt orimliga, istället för att bara försvara Ukraina? Nej, varför skulle de?! VAD gör det rätt att välja Rysslands sida i något som är helt tokigt?
Är det rätt att Ryssland invaderar Ukraina överhuvudtaget? NEj! Hur kan det på något vis bli rätt?

Det jag inte förstår är hur USA kan ha de krav de har och att resten av världen bara ser på och pratar om fred medan Ukrainas delas upp och säljs ut. Tack gode Gud att det slutade som det gjorde när han skulle skriva på- att tänka tanken från början är för mig tokig ens! Ukraina ska inte säljas ut sådär- vill USA inte skydda det så stick och brinn för fasen, vänta bara till Ryssland vänder sig mot dem, inte en fråga om OM utan NÄR, Europa får försvara Ukraina om inte USA är redo för fred.
Jag hade vägrat sälja ut Sverige på det viset, hade varit vansinnig om Kristersson hade åkt för att skriva på liknande avtal. Behöver vi fred så pass att vi ska slicka USAs röv? Knappast. Inte heller Ukraina, då får vi andra steppa upp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka