Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår det bara inte. Hur kan en person som Trump, som vill verka vara en stark ledare, visa sig så otroligt svag för hela världen och sina anhängare att beskåda? Han försöker ju inte ens dölja hur mycket han dyrkar marken Putin går på. Det här med att dra ner på försvarsanslagen och ta bort USAID, är det ens Trumps egna idéer eller är det vad hans idol har sagt åt honom att göra? MAGAS slagord borde bytas ut mot Putin first.
Välkommen till Rysslands mest effektiva påverkanskampanj alla kategorier.

Och kunde det här hända i USA, kan det också hända i fler länder som vi idag anser vara våra vänner. Inklusive vårt eget.

Brexit. Ungern. Slovakien. Georgien. Serbien. Rumänien, Moldavien. (gick inte till 100% i de båda sista, thank God.
Goda försök i Tyskland och Frankrike.
Fråga dig varför det blev oroligt med massprotester i Frankrike, i samband med att Macron började tala om franska trupper i Ukraina i början på 2024. Som sedan ledde fram till nyval.

I Sverige:
Koranbränningarna. Tog slut samma ögonblick som vi blev NATO-medlemmar.
Foxtrotkriget sponsrades slutligen från Iran. Gängkrigen med sprängningar som vi är mitt uppe i nu - syfte: polarisera, boosta SD.
Svenska Freds och Miljörörelsen - syfte: polarisera, låta bli att upprusta, välja bort kärnkraft, destabilisera infrastruktur.

Det här är ett långsiktigt race, där delar kultiverats åtminstone tio-femton år sedan Sovjet föll.

Och kunde det här hända i USA, kan det också hända i fler länder som vi idag anser vara våra vänner. Inklusive vårt eget.

Brexit. Ungern. Slovakien. Georgien. Serbien. Rumänien, Moldavien. (gick inte till 100% i de båda sista, thank God.
Fråga dig varför det blev oroligt med massprotester i Frankrike, i samband med att Macron började tala om franska trupper i Ukraina i början på 2024. Som sedan ledde fram till nyval.

I Sverige:
Foxtrotkriget sponsrades slutligen från Iran. Gängkrigen med sprängningar som vi är mitt uppe i nu - syfte: polarisera, boosta SD.
Svenska Freds och Miljörörelsen - syfte: polarisera, låta bli att upprusta, välja bort kärnkraft, destabilisera infrastruktur.

Det här är ett långsiktigt race, där delar kultiverats åtminstone tio-femton år sedan Sovjet föll.
Samlingsregering?
Eller fixa arbetslöshet och matpriser?

En av de både roligaste och sorgligaste sakerna med mötet i vita huset var att det nu tydligt framgår (med tanke på hans egna ord) att TRump på riktigt faktiskt tror att Putin respekterar honom..

Trump begriper inte att han är modellbilden, själva essensen för allt Putin avskyr med USA. Man skulle nästan kunna skratta ihjäl sig om det inte vore för hur tragiskt det samtidigt är.

Jag försöker fortfarande processa senaste veckans händelser. Aldrig hade jag trott att USA och Ryssland skulle bilda en axis of evil på norra halvklotet. :sorry: Nu får vi i Europa se till att hålla ihop och se till att ha täta relationer med Kanada. Lite trist att vi sitter med Orbán som Putinallierad gökunge i både EU och NATO bara...

Min äldste är på väg ut i världen och vuxenlivet och har tidigare tyckt ett utbytesår i USA verkat lockande. Häromkvällen ville han bolla lite tankar om det, för han har svängt rejält. "USA känns som det håller på att rasa samman demokratiskt, det känns inte ett dugg bra att åka dit mer. Jag vill till Tyskland och plugga istället, eller kanske Frankrike". Kan inte säga att jag inte är lättad, det skulle verkligen kännas sådär att ha honom på andra sidan Atlanten i relativ närtid...

I Sverige:

Men det blev väl inte nyval i Frankrike just därför? Eller menar du att Nationell samlings framgångar i EU-valet var därför? För det har ju varit läskigt jämnt mellan Macron och Le Pen tidigare presidentval. Men jag antar att det kan ha bidragit något, men å andra sidan har högerextrema partier växt redan Rysslands invasion.

Gällande Sverige så tog inte koranbränningarna slut efter vi gick med i Nato. Däremot så har media inte gett dem lika mycket uppmärksamhet, och några har dömts för hets mot folkgrupp (inte för själva brännandet, utan för andra saker som sagts). Och tycker det känns helt fel att tro att miljörörelsen liksom har ett underliggande syfte att destabilisera, de bryr sig helt enkelt om miljön?

Jag är jätteförkyld och det kan bidra, men jag känner hopplöshet. Nu händer det här: Trump vill lämna Europa i Putins våld. Han tror att han kan förhandla med Putin och få sina åtrådda rare earth minerals, resten bryr han väl sig inte så mycket om. Trump och Vances USA har mycket mer gemensamt med Putins Ryssland värderingsmässigt än med Europa, så varför skulle de bry sig om ifall Ryssland slukar oss? Tur jag läste ryska på gymnasiet, jag kan säga viktiga saker som "hej", "sevärdhet" och "mycket dåligt".

Otroligt skönt att Zelenskyj inte vek ner sig. Det var på grund av de här starka kvaliteterna som Ukraina valde honom.

Jag har varit lite orolig att EUs relativa passivitet tvingat in honom i en desperat position där han skulle bli nödgad att gå med på ett exploaterande avtal med USA. Så på ett sätt kan detta ha signalerat något bra. Innan det här gick jag mest och hoppades på att Ukraina inte skulle gå med på ett skit-avtal, men Zelenskyj visade åtminstone med all tydlighet att han inte tänker lita på Putins tomma ord bara för att USA verkar göra det.

Och Zelenskyj försökte verkligen förklara pedagogiskt för Vance varför man inte kan lita enbart på "diplomati" och avtal med Putins Ryssland, han gav flera konkreta exempel, det är förstås också anledningen till att Ukraina vill ha säkerhetsgarantier av USA. Detta enkla förklarande av sakernas tillstånd fick Vance att tappa det totalt och tjata om att Zelenskyj inte var tillräckligt tacksam.

Trump och Vance har ju börjat omge sig av ja-sägare och jagat alla kritiker på flykten, men kanske är det också den nyktra synen på Putin som provocerar eftersom den får Trump och Vance att framstå som fullständigt naiva. Och är det något som de inte kan ta så är det allt som kan tolkas som kritik.

Men jag tror inte att Trumps val att stå på Putins sida enbart har fördelar för Putin. I Trumps pågående nedmontering av demokratin kommer det ju till slut nå en punkt där de enda han kan förvänta sig internationellt stöd av är andra auktoritära ledare, så han måste på sikt välja Putin oavsett vad Putin har för hållhake på honom eller inte. Man kan jämföra med hur Netanyahu fiskar efter internationellt stöd i grumliga vatten i Europa bland högerextrema partier. Det är en form av diplomati som bygger på att demokratier oftare kan ha lite svårt för vissa övergrepp på just demokratin eller internationell lag och annat. Så Trump har kanske insett att utifrån hur han bedriver sin inrikespolitik så måste han också så småningom göra ett utrikespolitiskt val, även om han förstås vill låtsas vara neutral eller som att han bara tänker på USAs "bästa".

Det är också väldigt ironiskt att Trump och Vance försöker läxa upp Zelenskyj om vikten av diplomati och respekt efter all skit Trump kastat på honom innan det här mötet.

Vi behöver sluta handla med USA. Ju fortare deras ekonomi faller, desto snabbare kommer folkets respons.

Knappast. Väldigt många amerikaner gillar Trump och håller med honom.

Du överskattar gravt tankeverksamheten hos majoriteten av de som röstar. Vi ska också komma ihåg att USA har väldigt låga röstsiffror.

De som inte håller med Trump och som bor i stater där deras friheter redan har begränsat försöker nog främst jobba på att fly, inte göra revolt.

Otroligt skönt att Zelenskyj inte vek ner sig. Det var på grund av de här starka kvaliteterna som Ukraina valde honom.

Jag har varit lite orolig att EUs relativa passivitet tvingat in honom i en desperat position där han skulle bli nödgad att gå med på ett exploaterande avtal med USA. Så på ett sätt kan detta ha signalerat något bra. Innan det här gick jag mest och hoppades på att Ukraina inte skulle gå med på ett skit-avtal, men Zelenskyj visade åtminstone med all tydlighet att han inte tänker lita på Putins tomma ord bara för att USA verkar göra det.

Och Zelenskyj försökte verkligen förklara pedagogiskt för Vance varför man inte kan lita enbart på "diplomati" och avtal med Putins Ryssland, han gav flera konkreta exempel, det är förstås också anledningen till att Ukraina vill ha säkerhetsgarantier av USA. Detta enkla förklarande av sakernas tillstånd fick Vance att tappa det totalt och tjata om att Zelenskyj inte var tillräckligt tacksam.

Trump och Vance har ju börjat omge sig av ja-sägare och jagat alla kritiker på flykten, men kanske är det också den nyktra synen på Putin som provocerar eftersom den får Trump och Vance att framstå som fullständigt naiva. Och är det något som de inte kan ta så är det allt som kan tolkas som kritik.

Men jag tror inte att Trumps val att stå på Putins sida enbart har fördelar för Putin. I Trumps pågående nedmontering av demokratin kommer det ju till slut nå en punkt där de enda han kan förvänta sig internationellt stöd av är andra auktoritära ledare, så han måste på sikt välja Putin oavsett vad Putin har för hållhake på honom eller inte. Man kan jämföra med hur Netanyahu fiskar efter internationellt stöd i grumliga vatten i Europa bland högerextrema partier. Det är en form av diplomati som bygger på att demokratier oftare kan ha lite svårt för vissa övergrepp på just demokratin eller internationell lag och annat. Så Trump har kanske insett att utifrån hur han bedriver sin inrikespolitik så måste han också så småningom göra ett utrikespolitiskt val, även om han förstås vill låtsas vara neutral eller som att han bara tänker på USAs "bästa".

Det är också väldigt ironiskt att Trump och Vance försöker läxa upp Zelenskyj om vikten av diplomati och respekt efter all skit Trump kastat på honom innan det här mötet.
Tror anledningen är enklare och mera logiskt än så. USA:s roll som världsledare börjar utmanas av Kina som nära förbunden med Ryssland har förutsättningar att kunna lyckas med det. USA ser hellre ett Ryssland mindre beroende av Kina.

Hur han inte tappade det fullständigt på Trump övergår mitt förstånd. Snacka om att ha självbehärskning, hans land blir bombat och han lyckas ändå hålla sig professionell när den där pajasen jiddrar om kortspel och tredje världskriget...
Jag tittade på hans minspel och kroppsspråk när jag lyssnade på trumps talande. Så lugn han var, behärskad och stilla! Jag vill gå kurs hos honom känner jag! Jag är mäkta imponerad över hans behärskning under trumps och gelikarnas öppna mobbning, faktiskt hans lugn under de här tre åren. Han är den ledaren som de flesta länder faktiskt saknar. USA tex.

Människor håller jag med om. Organisationer, kanske om det inte är finansiellt stöd. Företag nej definitivt inte. Det gäller att hålla varenda möjlig dollar borta från USA för att inte ge administrationen någonting alls vad gäller ekonomisk kraft.
Känner samma som du vad gäller företag, så jag har lagt in säljordrar nu på de aktier och fonder jag har som är USA-baserade. Det är inte enorma summor direkt, men jag känner att jag hellre har dem investerade på andra ställen

Precis. Europa vinner absolut noll på att Ryssland och USA delar upp Ukraina mellan sig. Och att ha mage att kritiser Zelenskyj för att han inte kryper för USA och tackar för att Trump vill ge bort halva landet och roffa åt sig resurser från andra halvan.

Det finns inget att tack för i den fredsförhandlingen.
Jag har inte förstått varför USA har de här kraven ens. Varför i all sin dar ska Ukraina ge med sig till USA? Ge delar av landet och viktiga resurser från andra för att få fred i ett krig de inte startade? Jag kan inte förstå det? Som att ge bort Öland och Gotland till Ryssland och sälja Skånes jord till USA för att Ryssland inte ska kriga Sverige? Skulle någon här gå med på det ens? Sverige är Sveriges och ingen annans, den som angriper det gör fel och andra länder ska inte kräva något från det. Ukraina är Ukrainas, hur fan kan man anse att USA gör rätt och att Ryssland ska få något som inte tillhör dem samt att USA ska ha Ukrainas resurser?

Jag har inte förstått varför USA har de här kraven ens. Varför i all sin dar ska Ukraina ge med sig till USA? Ge delar av landet och viktiga resurser från andra för att få fred i ett krig de inte startade? Jag kan inte förstå det? Som att ge bort Öland och Gotland till Ryssland och sälja Skånes jord till USA för att Ryssland inte ska kriga Sverige? Skulle någon här gå med på det ens? Sverige är Sveriges och ingen annans, den som angriper det gör fel och andra länder ska inte kräva något från det. Ukraina är Ukrainas, hur fan kan man anse att USA gör rätt och att Ryssland ska få något som inte tillhör dem samt att USA ska ha Ukrainas resurser?
Som jag skrivit innan så är det här egentligen inte det här ett speciellt nytt fenomen, det har bara brukat ske i mellanöstern istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka