EU:s president Ursula van der Leyen anser det och liksom de flesta andra Europeiska ledare..
Du tycker alltså att det är legitimt att förhandla med aggressorn i det här kriget?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
EU:s president Ursula van der Leyen anser det och liksom de flesta andra Europeiska ledare..
Du tycker alltså att det är legitimt att förhandla med aggressorn i det här kriget?
Menade det mest lite skämtsamt, men poängen är alltså att han tenderar att snälltolka Trump och Vance lite väl mycket. Sett till historiken gällande både Trumps och Vances uttalanden om Ukraina en längre tid så tycker jag tyvärr att det inte finns förmildrande omständigheter. Hade inte spelat någon roll vad Zelenskyj hade haft på sig, vad han hade sagt, om journalisten varit mindre dryg etc. De tycker ju exakt såhär, det kanske inte hade sett lika explosivt ut - men kontentan hade varit samma.Bemöt i sak istället med riktiga argument istället, har ingen aning om vem Adam Cwejman är men lite bättre än så brukar du kunna. Har du bra argument har jag inga problem att ändra uppfattning.
Nej faktiskt inte.EU:s president Ursula van der Leyen anser det och liksom de flesta andra Europeiska ledare.
Nu är miljön hela världen och inte bara det rummet och jag tror världen i stort betraktar journalisten för vad han är, en stor tölp. Jag tot inte direkt Zelenskyj kommer att ligga sömnlös över den frågan.Skulle inte säga han gjorde bort sig för i den miljön med anhängare till Trump gillade man hur han uppträdde, kanske inte av alla men tillräckligt stor andel, och det är vad som räknas för honom. Vad vi här i Sverige tycker har ingen som helst betydelse för hans del.
JAg tror i och för sig det var kört redan innan. De fredsvilkor som Trump skissat upp är inte rimliga i Ukrainas och Europas ögon. Det är som att be Ryssland att fortsätta att annektera land efter land.Nej faktiskt inte.
Däremot har Europas samlade ledare velat ha USA med på tåget, vilket har gjort att Trump har fått spela rollen som "den viktiga". Jag gissar dock att den rollen är bränd se'n ett par timmar tillbaka.
Återigen, för vår del - alltså vi som inte går Rysslands ärenden - gäller det nu att acceptera att USA inte kommer vara med oss när vi hjälper Ukraina, och agera klokt från denna nya situation.
EU:s president Ursula van der Leyen anser det och liksom de flesta andra Europeiska ledare.
Jag hänger inte med hur du resonerar?Menade det mest lite skämtsamt, men poängen är alltså att han tenderar att snälltolka Trump och Vance lite väl mycket. Sett till historiken gällande både Trumps och Vances uttalanden om Ukraina en längre tid så tycker jag tyvärr att det inte finns förmildrande omständigheter. Hade inte spelat någon roll vad Zelenskyj hade haft på sig, vad han hade sagt, om journalisten varit mindre dryg etc. De tycker ju exakt såhär, det kanske inte hade sett lika explosivt ut - men kontentan hade varit samma.
Fast det är ju inte diplomati, det är ren tvång. Sedan tycker jag förvisso att USA tenderat att hantera sina relationer med andra länder såhär utsugande också, men det gör ju inte att det är bra att det händer ytterligare en gång (även om jag hade älskat att se Vance och Trump köra över och sedan köra ut Netanyahu, men det kommer ju aldrig hända. + att den relationen är helt annorlunda än den mellan USA och något annat land egentligen)Jag hänger inte med hur du resonerar?
Jag har inte snälltolkat någon, gällande det Vance sa: Att vägen till fred kanske är via diplomati och förhandlingar och det är vad Trump försöker. Varför börja argumentera emot det, det är ju inriktningen nu från Trumps sida och något alla är införstådda med? Sen hur det sköts av Trump är en annan fråga.
"Att vägen till fred kanske är via diplomati"?Jag hänger inte med hur du resonerar?
Jag har inte snälltolkat någon, gällande det Vance sa: Att vägen till fred kanske är via diplomati och förhandlingar och det är vad Trump försöker. Varför börja argumentera emot det, det är ju inriktningen nu från Trumps sida och något alla är införstådda med? Sen hur det sköts av Trump är en annan fråga.
Att sitta och bete sig på det sättet har inget med diplomati att göra. Hur kan du få det till det?Jag hänger inte med hur du resonerar?
För USA handlar det om diplomati med främst Ryssland och mindre med Ukraina eftersom de är en så mycket svagare part, det tror jag du är med på.Fast det är ju inte diplomati, det är ren tvång. Sedan tycker jag förvisso att USA tenderat att hantera sina relationer med andra länder såhär utsugande också, men det gör ju inte att det är bra att det händer ytterligare en gång (även om jag hade älskat att se Vance och Trump köra över och sedan köra ut Netanyahu, men det kommer ju aldrig hända. + att den relationen är helt annorlunda än den mellan USA och något annat land egentligen)
I ett inlägg på X går republikanen Liz Cheney hårt åt Trump efter hans möte med Zelenskyj. Hon skriver att den amerikanska regeringen nu pressar Zelenskyj till att ge upp sitt folks frihet.EU:s president Ursula van der Leyen anser det och liksom de flesta andra Europeiska ledare.
Nej för Mango Mussolini handlar det om att visa makt inför sig själv och få pluspoäng från husse PutinFör USA handlar det om diplomati med främst Ryssland och mindre med Ukraina eftersom de är en så mycket svagare part, det tror jag du är med på.
Jag håller inte med om Netanyahu, skulle inte se någon direkt vinst i det, det är liksom bara skådespel. Däremot att USA direkt när han satte sin fot på amerikansk mark arresterat honom utifrån den arrestorder som Internationella brottmålsdomstolen utfärdat gällande krigsförbrytelser - det hade jag velat se
Med tanke på att USA också har diplomatiska relationer med EU och andra Europeiska länder, så känns det ändå väldigt skevt.För USA handlar det om diplomati med främst Ryssland och mindre med Ukraina eftersom de är en så mycket svagare part, det tror jag du är med på.
Jag håller inte med om Netanyahu, skulle inte se någon vinst i det, det är liksom bara skådespel. Däremot att USA direkt när han satte sin fot på amerikansk mark arresterat honom utifrån den arrestorder som Internationella brottmålsdomstolen utfärdat gällande krigsförbrytelser - det hade jag velat se
Jag såg hela klippet nu och det ligger såklart mer bakom men jag fick uppfattningen att den här reportern som hånade Zelensky med frågor om varför han inte var klädd i kostym fick Zelensky ur balans
Läste lite vad några olika tidningar skrev och en tes var att det avsiktligt från Trumpsidan, svårt att säga, den här reporterns fråga om kostymen kan ha varit planerad men jag tror inte att utgången av pressträffen var det..
Jag fick en direkt fråga om jag tycker det är rätt att det tas upp förhandlingar med Putin om fred/eldupphör.I ett inlägg på X går republikanen Liz Cheney hårt åt Trump efter hans möte med Zelenskyj. Hon skriver att den amerikanska regeringen nu pressar Zelenskyj till att ge upp sitt folks frihet.
”Generationer av amerikanska patrioter, från vår revolution och framåt, har kämpat för de principer som Zelenskyy riskerar sitt liv för att försvara. Men idag attackerade Donald Trump och J D Vance Zelenskyj och pressade honom att överlämna sitt folks frihet”, skriver hon och fortsätter:
”Historien kommer att minnas denna dag – när en amerikansk president och vicepresident övergav allt vi står för”, skriver hon.
Ursula von der Leyen , EU-kommissionens ordförande, riktar sig till Zelenskyj i ett inlägg på X.
”Din värdighet hedrar det ukrainska folkets tapperhet. Var stark, var modig, var orädd”, skriver hon och fortsätter:
”Du är aldrig ensam, käre president Zelenskyj. Vi kommer att fortsätta arbeta med dig för en rättvis och varaktig fred”.
Källa: SvD
Var har du dina källor @vilde?
Efter att mötet avbröts i förtid har nu omvärldens reaktioner börjat strömma in.
EU:s utrikeschef Kaja Kallas skriver på X ”Vi står bakom Ukraina” och fortsätter ”I dag blev det tydligt att den fria världen behöver en ny ledare. Det är upp till oss européer att anta denna utmaning”.
Polens premiärminister Donald Tusk visar sitt stöd till Ukraina i ett inlägg på X.
"Kära Zelenskyj, kära ukrainska vänner, ni är inte ensamma", skriver han.
Sveriges statsminister Ulf Kristersson ger även han sitt stöd till Ukriana.
”Sverige står med Ukraina. Ni kämpar inte bara för er frihet utan också för hela Europas. Slava Ukraini!”.