Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag är inte konspiratoriskt lagd men jag börjar fundera på om Trumps plan är:
1. På något sätt dra in USA i krig
2. Är man i krig kan man inte hålla val
3. Diktatur
1. Nej.
2. Det finna andra sätt att få en tredje 'term'. Till och med lagliga:
(Vance kandiderar som president. Tar Trump som Vice. Installeras och abdikerar.)
3. Ja. Det här finns det tydliga tecken på. Men media har inte nappat på det tydligaste.

Jag såg hela filmen nu, Trump härsknade till när han skylde Biden för att inte ha stoppat kriget och Zelenskyj påpekade att kriget började 2014 när Krimhalvön anekterades och att Trump inte gjorde något då han var president under anekteringsperioden, det var då det skar sig totalt. Trump/Vance rantade om att Ukraina skulle vara tacksamma, skänka bort sina goodies och hålla käft och inte hålla på med obekvämheter som att vilja ha säkerhetsgarantier eller kräva något alls av USA. Trumps ide var att europa är närmre så det kan de sköta (och han få betalt).

Redan innan var Trump irriterad på bland annat på att han motsade Trump angående att USA skulle bidragit mer än europa till kriget. Det bidrog väl till att det slog slint. Vad jag har läst mig till så är Zelenskyj mer verklighetsförankrad på den punkten.

Personligen tyckte jag det osmakligaste var allt gottande Trump gjorde i vad de skulle göra med de finna metallerna de skulle börja gräva upp som USA har så stort behov av.

Jag såg hela klippet nu och det ligger såklart mer bakom men jag fick uppfattningen att den här reportern som hånade Zelensky med frågor om varför han inte var klädd i kostym fick Zelensky ur balans och sen när Vance pratade om att vägen till fred kanske är genom diplomati (tyckte Vance svar var ganska balanserat) började Zelensky ifrågasätta honom vilket fick Vance i sin tur att bli riktigt sur och sen även Trump och tjafset var i full gång.

Zelensky skötte det inte bra, han är under hård press så det är förståeligt, men han skulle nog försökt att få med någon mera diplomatisk minister är min känsla.

Läste lite vad några olika tidningar skrev och en tes var att det avsiktligt från Trumpsidan, svårt att säga, den här reporterns fråga om kostymen kan ha varit planerad men jag tror inte att utgången av pressträffen var det..

Senast ändrad:
Personligen tyckte jag det osmakligaste var allt gottande Trump gjorde i vad de skulle göra med de finna metallerna de skulle börja gräva upp som USA har så stort behov av.
Visst är det osmakligt, det finns mycket pengar att göra i krig och många tar gärna chansen, Trump gör det för öppen ridå..

Jag såg hela klippet nu och det ligger ju mer bakom men jag fick uppfattningen att den här reportern som hånade Zelensky med frågor om varför han inte var klädd i kostym fick Zelensky ur balans och sen när Vance pratade om att vägen till fred kanske är genom diplomati (tyckte Vance svar var ganska balanserat) började Zelensky ifrågasätta honom vilket fick Vance i sin tur att bli riktigt sur och sen även Trump och tjafset var i full gång.

Zelensky skötte det inte bra, han är under hård press så det är förståeligt. Men han skulle nog försökt att få med någon mera diplomatisk minister är min känsla.

Läste lite vad några olika tidningar skrev och en tes var att det avsiktligt från Trumpsidan, svårt att säga, den här reporterns fråga om kostymen kan ha varit planerad men jag tror inte att utgången av pressträffen var det..
Har vi sett samma klipp, Zelenskyj verkade mest road av kommentaren om kostymen och gav svar på tal, att han skulle bära kostym så fort det blev fred. Det gjorde intryck.

Jag tyckte Zelenskyj skötte sig bra. Visst bidrog han till situationen genom att inte leka nickedocka och att korrigera fakta, men han nappade inte alls på alla Trumps plumpa kommentarer och framförde sitt budskap. Trumpadministrationen är väl inte van vid att folk inte bugar och bockar. Zelenskyj slåss för sjutton bokstavligen för sitt och sina landsmäns liv coh att bara signa bort hälften av alla framtida inkomster från mineraler utan något i utbyte än hoppet att USA försvara sina resurser ligger inte i Ukrainas intresse.

Har vi sett samma klipp, Zelenskyj verkade mest road av kommentaren om kostymen och gav svar på tal, att han skulle bära kostym så fort det blev fred. Det gjorde intryck.

Jag tyckte Zelenskyj skötte sig bra. Visst bidrog han till situationen genom att inte leka nickedocka och att korrigera fakta, men han nappade inte alls på alla Trumps plumpa kommentarer och framförde sitt budskap. Trumpadministrationen är väl inte van vid att folk inte bugar och bockar. Zelenskyj slåss för sjutton bokstavligen för sitt och sina landsmäns liv coh att bara signa bort hälften av alla framtida inkomster från mineraler utan något i utbyte än hoppet att USA försvara sina resurser ligger inte i Ukrainas intresse.
Det går ju inte heller att bortse från att han faktiskt sätter sig och diskuterar sansat med Trump som för nån vecka sedan kallat honom diktator och att Ukraina startade kriget...

Alltså, jag är inte konspiratoriskt lagd men jag börjar fundera på om Trumps plan är:
1. På något sätt dra in USA i krig
2. Är man i krig kan man inte hålla val
3. Diktatur
Nej jag tror inte han vill få in USA i krig. Han är bara så pantad så han inte förstår resultatet av sina handlingar ens när han gör simpla sådana. Det här med val kommer inte vara något problem för honom för han kommer ändra konstitutionen på eget bevåg och ingen kommer våga säga emot honom av rädsla för repressalier. I nuläget håller han ju på att göra det omöjligt för gifta kvinnor att rösta vilket kommer stärka hans grepp om makten eftersom kvinnor i större utsträckning röstar på demokraterna.
Punkt 3 är helt klart hans mål.

Den här journalisten var tydligt hånfull och aggressiv i tonen och Zelenskys svarade först tillbaka: -Har du något problem med det? Hade det varit på krogen hade nästa steg varit slagsmål.

Jag uppfattade det som att det fick Zelensky ur balans för det Vance sen pratade om var inte orimligt, avsikten är att försöka förhandla fram någon slags fred eller eldupphör åtminstone och det fanns ingen direkt anledning för Zelensky att gå i polemik med Vance utifrån hans svar på reporterns fråga.

Vance och Trump skötte det såklart inte bra men det handlar inte vem som har rätt utan om vad resultatet blir och USA är i styrkeposition.

Äcklig typ, journalisten.

Den här journalisten var tydligt hånfull och aggressiv i tonen och Zelenskys svarade först tillbaka: -Har du något problem med det? Hade det varit på krogen hade nästa steg varit slagsmål.

Jag uppfattade det som att det fick Zelensky ur balans för det Vance sen pratade om var inte orimligt, avsikten är att försöka förhandla fram någon slags fred eller eldupphör åtminstone och det fanns ingen direkt anledning för Zelensky att gå i polemik med Vance utifrån hans svar på reporterns fråga.

Vance och Trump skötte det såklart inte bra men det handlar inte vem som har rätt utan om vad resultatet blir och USA är i styrkeposition.

Den grava obalans jag såg var från Vance och Trump, Zelenskyj fick inget utrymme alls när de satte igång och fick inte någon chans att visa eventuell obalans.

Det ser illa ut när man i styrkeposition försöker tillskansa sig andra länders resurser, länder som redan ligger på rygg, utan att ge något igen och dessutom ljuger som borstbindare för att få dem att se dåliga ut och framhäva sig sig själv.

Ibland tycker jag du är vettig, men inte när du låter lite som Adam Cwejman ;)

Jag uppfattade det inte på samma vis, tjockskalliga uppblåsta journalister är liksom ovidkommande under frågestunder med Zelenskyj och Trump. Journalisten gjorde mest bort sig.

Det Trump svarade om att han kan inte sitta där och orda om hur hemsk Putin är, det skulle förstöra förhandlingarna med Ryssland redan innan de börjat. Det har han väl i mycket rätt i?

För Zelensky och Ukraina handlar det om vilket resultat de kan uppnå, jag tror han hade vunnit på att vara mera diplomatisk och kall. Men det är ett spel så kanske jag har fel?

Ibland tycker jag du är vettig, men inte när du låter lite som Adam Cwejman ;)
Bemöt i sak istället med riktiga argument istället, har ingen aning om vem Adam Cwejman är men lite bättre än så brukar du kunna. Har du bra argument har jag inga problem att ändra uppfattning.

.
Det Trump svarade om att han kan inte sitta där och orda om hur hemsk Putin är, det skulle förstöra förhandlingarna med Ryssland redan innan de börjat. Det har han väl i mycket rätt i?

För Zelensky och Ukraina handlar det om vilket resultat de kan uppnå, jag tror han hade vunnit på att vara mera diplomatisk och kall. Men det är ett spel så kanske jag har fel?
Du tycker alltså att det är legitimt att förhandla med aggressorn i det här kriget?

Jo Trump har en poäng där, men han verkar ha noll insikt i att man bör visa båda parter samma respekt. Om Zelenskyj är det tydligen okej att säga lite vad som- till och med ljuga om opinionssiffror (grovt), kalla Zelenskyj diktator och anklaga honom för att ha startat kriget. Det säger väldigt mycket om vems parti Trump tar.

Jag tror inte mer diplomati från Zelensky skulle lösa något. Det är svårt att köra med diplomati gentemot någon som alltid beter sig som ett as. Mango Mussolini lyssnade inte en enda sekund på vad han sa utan bara fortsatte att skälla ut honom så när skulle han tagit till den ökade diplomatin? Det enda han kunde gjort var att falla på knä och svära trohet till Mango Mussolini, vilket säkert var de som var målet med farsen.

Jag uppfattade det inte på samma vis, tjockskalliga uppblåsta journalister är liksom ovidkommande under frågestunder med Zelenskyj och Trump. Journalisten gjorde mest bort sig.
Skulle inte säga han gjorde bort sig för i den miljön med anhängare till Trump gillade man hur han uppträdde, kanske inte av alla men tillräckligt stor andel, och det är vad som räknas för honom. Vad vi här i Sverige tycker har ingen som helst betydelse för hans del.

Skulle inte säga han gjorde bort sig för i den miljön med anhängare till Trump gillade man hur han uppträdde, kanske inte av alla men tillräckligt stor andel, och det är vad som räknas för honom. Vad vi här i Sverige tycker har ingen som helst betydelse för hans del.
Jag kan försäkra dig om att vi i Sverige inte är i minoritet i världen om vad vi tycker.
Förmodligen är vår åsikt inte ens i minoritet i USA. Jänkare gillar av hävd inte bullies.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka