Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad kunde Zelensky gjort bättre? Krupit för Trump? Signat bort landets naturresurser utan garantier?
Men avtalet var väl redan förhandlat och godkänt av båda sidor? Jag har läst det men inte satt mig in i vad det skulle innebära. Som fotnot: Minerallagen i Sverige ger som exempel USA och andra länder möjlighet att gratis att bryta mineral (vilket är helt sjukt men som ingen verkar bry sig om, har skrivit här flera gånger utan gensvar).

Vad Zelensky kunde gjort bättre? Man kan vända på det och fråga han vad vann eller kunde hoppas på att vinna på att under pressmötet börja diskutera med Vance och Trump?

Men avtalet var väl redan förhandlat och godkänt av båda sidor? Jag har läst det men inte satt mig in i vad det skulle innebära. Som fotnot: Minerallagen i Sverige ger som exempel USA och andra länder möjlighet att gratis att bryta mineral (vilket är helt sjukt men som ingen verkar bry sig om, har skrivit här flera gånger utan gensvar).

Vad Zelensky kunde gjort bättre? Man kan vända på det och fråga han vad vann eller kunde hoppas på att vinna på att under pressmötet börja diskutera med Vance och Trump?

Han kanske helt enkelt var rak och ärlig och sa som det var och vad han tyckte. Det brukar ju exempelvis Trump få kredd för. Men Zelenskyj ska tydligen kräla i stoftet. ”Tack herre för alla gåvor!”

Trump och Vance framstod inte i bra dager, precis som ett antal här inne skriver, ingen tvekan där och jag har också skrivit om det. Men frågan är vilken betydelse det har för dem? Jag vet inte, allmänt verkar Trump-administrationen inte bry sig mycket om anseendet och kör ett tufft race mot Europa.

Trump och Vance framstod inte i bra dager, precis som ett antal här inne skriver, ingen tvekan där och jag har också skrivit om det. Men frågan är vilken betydelse det har för dem? Jag vet inte, allmänt verkar Trump-administrationen inte bry sig mycket om anseendet och kör ett tufft race mot Europa.

Nä, som jag skrev. De har ju betydligt mer gemensamt med Putins Ryssland så varför ska de bry sig.

• Gilla
Reactions: Mkb
vad hann vann?
Han vann ett plötsligt mycket mer enat och bestämt Europa. Han vann att Frankrike och UK ska arbeta fram ett eget fredsförslag, där Ukraina är en del av, istället för aggressorns fredsförslag som varit det enda på tapeten hittills.

Om det funderats på om Zelensky lockades in i en fälla, så klev han smidigt undan och lät den slå till på JD Vance och Donald J Trump.

Vad han vann? Det var inte han som gjorde bort sig inför sitt land. Det var trump.

Jag tror inte han var ute efter att vinna något, men jag tror att det är svårt att hela tiden bete sig som en bättre människa och göra rätt när man bemöts på det sättet som de bemötte honom.

vad hann vann?
Han vann ett plötsligt mycket mer enat och bestämt Europa. Han vann att Frankrike och UK ska arbeta fram ett eget fredsförslag, där Ukraina är en del av, istället för aggressorns fredsförslag som varit det enda på tapeten hittills.
Jag tror trump var den stora förloraren vid fredagens möte, inte Zelensky faktiskt. Jag tror hela världen, inklusive en stor del av USAs befolkning såg en sida de inte väntat sig helt att se av trump, och jag tror det är positivt för alla länder i världen, inklusive USA i det långa loppet, att se vilken dåre han är. Drygt en månad in och han blir bara allt mer illa omtyckt, som ingen annan. Det här är bra. Zelensky drog bara fram trumps sämre sida ännu mer, medan han själv bara var mänsklig och stod upp för sitt land som den ledare ett land i krig bör ha. Bara positivt. För alla utom trump.

Jag tror trump var den stora förloraren vid fredagens möte, inte Zelensky faktiskt. Jag tror hela världen, inklusive en stor del av USAs befolkning såg en sida de inte väntat sig helt att se av trump, och jag tror det är positivt för alla länder i världen, inklusive USA i det långa loppet, att se vilken dåre han är. Drygt en månad in och han blir bara allt mer illa omtyckt, som ingen annan. Det här är bra. Zelensky drog bara fram trumps sämre sida ännu mer, medan han själv bara var mänsklig och stod upp för sitt land som den ledare ett land i krig bör ha. Bara positivt. För alla utom trump.
Glöm inte JD Vance. Han föll nog ännu hårdare.

I övrigt skrev vi samma sak samtidigt.

Glöm inte JD Vance. Han föll nog ännu hårdare.

I övrigt skrev vi samma sak samtidigt.
Den ja. jisses. Han ser på något vis barnsligt omogen ut och när han öppnar munnen bekräftar han sin dåliga uppfostran och okunskap på något vis. Avbryter trump när han talar, varför reagerade ingen på det? Avbryter journalisten och pratar över henne när hon ställde en fråga? Ingen som reagerade på det heller? Avbryter Zelensky ständigt också! Som ett barn som plötsligt fått tillgång/blivit utvald till populäraste personen i klassen och känner sig så kaxig, "han valde MIG, inte dig, dig eller dig för ni är smuts".

Vilsen ouppfostrad tonåring fick jag känsla av. Kom ner på jorden och sätt dig längst ner på stegen där du hör hemma, du har inte klättrat med värdighet eller på rätt sätt och gör dig inte förtjänt av din position.

Jag har skrivit om det innan, det är betydligt mycket mer än det här mötet, Trump spelar på USA:s styrkeposition och Europas svaghet, en byråkratisk koloss på lerfötter, liksom andra länders. Men jag tror som du att motståndet kommer hårdna och att han kommer få det svårare, det är nytt och så stor förändring i politiken att det tar lite tid men motståndet kommer.

Sen är Trump inte ideologiskt driven utan ser det som affärer och ett spel så jag tror han kommer anpassa sig efter vad som är möjligt för honom att få igenom.

Senast ändrad:
Jag har skrivit om det innan, det är betydligt mycket mer än det här mötet, Trump spelar på USA:s styrkeposition och Europas svaghet, en byråkratisk koloss på lerfötter, liksom andra länders. Men jag tror som du att motståndet kommer hårdna och att han kommer få det svårare, det är nytt och så stor förändring i politiken att det tar lite tid men motståndet kommer.

Sen är Trump inte ideologiskt driven utan ser det som affärer och ett spel så jag tror han kommer anpassa sig efter vad som är möjligt för honom att driva.
Jag tänker att det är på tiden att Europa visar att Europa inte är svagt, att USA inte är starkt. USAs befolkning står inte bakom trump, hur långt kommer han i längden då?

Jag tycker att trump är infantil och hårt ska sättas mot hårt nu, låt gubben hacka sönder sitt eget land, medan resten av världen sluter samman i ett istället.

Jag tänker att det är på tiden att Europa visar att Europa inte är svagt, att USA inte är starkt. USAs befolkning står inte bakom trump, hur långt kommer han i längden då?

Jag tycker att trump är infantil och hårt ska sättas mot hårt nu, låt gubben hacka sönder sitt eget land, medan resten av världen sluter samman i ett istället.
Jag tror att Europa inte är så svagt som alla tror.
Däremot gör faktumet att vi är självständiga länder, i stället för en federation som Amerika Förenta Stater, att det blir mer diskussioner för att komma överens. Det finns självklart både för- och nackdelar med detta, som med allt annat.
Dock, som det är i dagsläget, tror jag att viljan att komma överens, och visa upp en enad front har blivit mycket starkare jämfört med hur det såg ut i torsdags.

Nu var frågan vad han kunde gjort bättre med tanke på att du kritiserad Zelensky borde du ha en idé om vad du avser.

Uppenbarligen var avtalet inte klart med tanke på att det inte var underskrivet, Zelensky var inte färdig med villkoren och USA drog sig ur. Hade det varit färdigt hade de inte haft ett möte om att färdigställa det.

Tror du missförstått vad som hänt "bakom kulisserna". Avtalet var "klart" OM USA kommit med säkerhetsgarantier. Det har ju framkommit hela tiden att det var det som hållit "tillbaka" Zelensky. Trump har ju vägrat det hela tiden. Och Trump trodde han hade Zelensky i en "rävsax" men Zelensky stod på sej och vägrade släppa "till" utan säkerhetsgarantier. Vilket gör Trump vansinnig. Så när de kommer ut vet alla redan att det inte kommer bli nåt. DÄRFÖR blir det hätsk stämning för Trump och Vance är såååå frustrerade att de tydligen på riktigt tror de kan "mobba in" Zelensky i att ge efter när de sitter och skäller ut honom i "live tv"...
Det är ju hur tydligt som helst att Zelensky redan är på defensiven. Han "fattar" att det här inte kommer sluta "happy".
Han vill ändå ge det chanser och hoppas fortfarande på att USA ska ge säkerhetsgarantier, men i stället sätter sej två hättebebisar och tror de ska kunna mobba honom så han ger sej. Hade inte funkat med mej heller.

Diplomati i "all ära" men det Trump och Vance höll på med ÄR INTE diplomati. Det är allt annat än det. Så HUR försöka vara diplomatisk med några som redan bestämt deras "mål" och tänker gå över eld för att komma dit ? De är inte det minsta intresserade av att höra Zelensky, bara få höra hur bra deras deal är. Som är VÄRDELÖS !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka