Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Du menar typ som han har "rensat upp" Usaid?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tusentals-bistandsanstallda-i-usa-far-sparken

Fast såklart, din idol har ju haft fingrarna i detta också så du tycker väl bara det är toppen att ungefär 9700 personer får sparken utan anledning..
Utdrag ur artikeln "Det var i början av veckan som Musk meddelade att man kommer att stänga ned organet. Han sa inget om hur man juridiskt kan stänga ned en federal myndighet utan kongressens tillstånd, men bara några timmar senare hade USAID:s alla webbplatser och sociala medier-konton försvunnit."
USAID var ju också ett sätt för USA att hålla koll på sjukdomar och ha en viss politisk makt i olika områden. Så de förlorar ju den biten också, inte "bara" det faktum att hjälp försvinner. Så de förlorar ju rent supersjälviskt också. Kina tar ju över där USA missar i länder som behöver hjälpt och de avancerar snabbt också.

Alltså, Harris skyllde på Trump för de beslut Biden-Harris tog eftersom han kandiderade till presidentämbetet under deras administration.

Visa mig den politiker som erkänner att de tog dåliga beslut, ingen i Sverige åtminstone.
Menar du på riktigt att du tycker att andra politiker gör detta på samma sätt som Trump? Att inte vara öppen med sina egna misstag är ju inte samma sak som att skylla på alla andra hela tiden.

Sen håller jag absolut med dig om att politiker generellt är dåliga på det - men Trump verkar ju genuint tro att han är ofelbar, a very stable genius.

Menar du på riktigt att du tycker att andra politiker gör detta på samma sätt som Trump? Att inte vara öppen med sina egna misstag är ju inte samma sak som att skylla på alla andra hela tiden.

Sen håller jag absolut med dig om att politiker generellt är dåliga på det - men Trump verkar ju genuint tro att han är ofelbar, a very stable genius.
På samma sätt? Alla är väl olika på olika sätt, poängen ar att politiker alltid skyller på andra för sina egna misslyckanden och det exempel jag gav var ett av de mest extrema.

För mig är det helt klart att hans "störst, bäst och vackrast" är en jargong, har sett tillfällen när han släpper den, och dessutom är det ju inte bara om honom själv, det är så han sagt om många andra också.

På samma sätt? Alla är väl olika på olika sätt, poängen ar att politiker alltid skyller på andra för sina egna misslyckanden och det exempel jag gav var ett av de mest extrema.

För mig är det helt klart att hans "störst, bäst och vackrast" är en jargong, har sett tillfällen när han släpper den, och dessutom är det ju inte bara om honom själv, det är så han sagt om många andra också.

Jo, han kör med sitt "stable genius" så fort någon säger något i hans politiska linje, men tröskeln för att vara ett geni i Trumps värld är nånstans vid fotknölarna rent objektivt. Men allt är relativt såklart.

Tittar man på hur Trumps första tid uppfattas i USA verkar det som att hans agerande överlag tas emot positivt, senaste mätningen:

"Americans held a 53% approval rating for Trump, according to the poll, which was conducted Feb. 5-7, while an overwhelming 70% agreed he is doing in office what he promised on the campaign trail"

Tittar man på hur Trumps första tid uppfattas i USA verkar det som att hans agerande överlag tas emot positivt, senaste mätningen:

"Americans held a 53% approval rating for Trump, according to the poll, which was conducted Feb. 5-7, while an overwhelming 70% agreed he is doing in office what he promised on the campaign trail"

Men det är också frekventa protester på gatorna i större städer mot idiotin och nedmonteringen av demokratin som pågår. Alldeles för svaga dock i antal. En liten del av avvaktandet beror nog på de nya kraven på att statsanställda måste vara lojala mot presidentens politik. Av mina kontakter i USA är i alla fall polariseringen total, de som höll på Trump sedan innan är supernöjda och de som röstade åt andra hållet är förtvivlade över framtiden för det land de älskar.

Men det är också frekventa protester på gatorna i större städer mot idiotin och nedmonteringen av demokratin som pågår. Alldeles för svaga dock i antal. En liten del av avvaktandet beror nog på de nya kraven på att statsanställda måste vara lojala mot presidentens politik. Av mina kontakter i USA är i alla fall polariseringen total, de som höll på Trump sedan innan är supernöjda och de som röstade åt andra hållet är förtvivlade över framtiden för det land de älskar.
De protester jag sett rapporteras i media saknar betydelse skulle jag säga och de backas inte upp av opinionen hos folk allmänt. Jag uppfattar det som att han har ett klart stöd. Än så länge bör tilläggas, det kan svänga fort om utfallet inte blir så bra för folk i gemen.

de backas inte upp av opinionen hos folk allmänt.
Jag uppfattar inställningen hos de amerikaner jag känner precis som @sjoberga beskriver den; oerhört polariserad. Det finns helt enkelt inget "folk allmänt". Hos den hälft som är emot Trump (eller de 47%, utifrån den momentana enkät du citerade) kan du vara helt lugn över att det finns stöd för protesterna.

Det där är intressant.

Jag har sett mätningsresultat resultat avseende Musk, som pekar på stort missnöje med Musk. (hittar inte i hastigheten några länkar)

Det verkar alltså som man är nöjd med Trump, men missnöjd med den som gör jobbet åt honom.

Så typiskt för den amerikanska väljarkåren.

Det där är intressant.

Jag har sett mätningsresultat resultat avseende Musk, som pekar på stort missnöje med Musk. (hittar inte i hastigheten några länkar)

Det verkar alltså som man är nöjd med Trump, men missnöjd med den som gör jobbet åt honom.

Ja, ungefär så var mätningen ovan, citerade bara Trumpdelen. Även bland republikanerna är stödet för Musk ganska lågt och dessutom sjunkande, framförallt att han inte skall ha så stort inflytande som han verkar ha.

Det där är intressant.

Länk

https://thehill.com/homenews/admini...influence-with-trump-falls-dramatically-poll/

Ja, det faller fort när människor ser vad det innebär att släppa loss Musk.

Viktigt att påpeka att 70% som säger att han gör vad han sa att han skulle göra, inte nödvändigtvis tycker att det är bra.

Jag uppfattar inställningen hos de amerikaner jag känner precis som @sjoberga beskriver den; oerhört polariserad. Det finns helt enkelt inget "folk allmänt". Hos den hälft som är emot Trump (eller de 47%, utifrån den momentana enkät du citerade) kan du vara helt lugn över att det finns stöd för protesterna.
Och @sjoberga Ja, så är det, så med "allmänt" menade jag relativt att det politiska landskapet är polariserat med hälften i varje läger,.

Viktigt att påpeka att 70% som säger att han gör vad han sa att han skulle göra, inte nödvändigtvis tycker att det är bra.
Jag tycker att det är viktigt att politiker håller sina löften så gott de kan, så jag hade också svarat ja på den frågan. Sen är det ju tråkigt när löftena mest bara innehöll kunskapsförakt, skit, rappakalja och förstörande av demokratiska institutioner - men det ger ändå väljarna en transparens som är bra.

Så länge de som höll på Trump är supernöjda så kommer ju ingenting att hända som stoppar skeendet. :( Jag är lite förvånad för man kunde ju trott att i alla fall någon av de tusentals sparkade personerna borde varit Trump anhängare, rent statistiskt.

Jag tycker att det är viktigt att politiker håller sina löften så gott de kan, så jag hade också svarat ja på den frågan. Sen är det ju tråkigt när löftena mest bara innehöll kunskapsförakt, skit, rappakalja och förstörande av demokratiska institutioner - men det ger ändå väljarna en transparens som är bra.
Ja alltså ingen kan ju faktiskt annat än att hålla med om att han gör det han sagt, kanske med viss råge. Oavsett om man var positiv eller negativ till det.

Har ännu inte hört någon härinne yttra sig exalterat om stål- och aluminiumtullarna på 25% som presidentadministrationen aviserat. Ingenting om Stable Genius kloka och överraskande drag. Inga glädjeyttringar om klipp på börserna. Inget skrattande över svensk stålindustri eller EU:s tafatthet. Ingenting.

Har det plötsligt blivit vått och kallt i byxorna?

Jag tänker att det speglar hur oerhört missnöjda folk var med regeringen Biden på slutet.

Och så tänker jag på dikten ”Först kom de”.

Har ännu inte hört någon härinne yttra sig exalterat om stål- och aluminiumtullarna på 25% som presidentadministrationen aviserat. Ingenting om Stable Genius kloka och överraskande drag. Inga glädjeyttringar om klipp på börserna. Inget skrattande över svensk stålindustri eller EU:s tafatthet. Ingenting.

Har det plötsligt blivit vått och kallt i byxorna?

Mannen har aktier i SSAB ... Vi är helnöjda =) Har gått uppåt sen han köpte dem... SSAB har ju egna "fabriker" i USA så de kommer inte drabbas på samma sätt som andra företag =)

Så jag kan inte säga att jag är missnöjd iaf !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka