Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Den hyllningen gick ju även i Rapport såvitt jag minns
Att kalla det för en hyllning är verkligen en rätt rejäl portion god vilja. Jag läste de ordagranna citaten, de finns här för den som är intresserad: https://rollcall.com/factbase/trump...ve-order-signing-oval-office-february-4-2025/

Inte direkt så att han specifikt hyllar Sveriges jättefina skolsystem utan han tar Sverige, Norge, Danmark och Kina (!) som exempel på länder som ligger högt upp på en ospecad världsrankning. (Jag skulle nog säga att det är automatiskt underbetyg till skolsystemet, eller åtminstone källkritiken, i ett land där man tolkar detta som att "Trump hyllar svenska skolan" ... )

Genomfört :grin:. Om ungarna i skolan skriver Amerikanska Golfen så får dom rätt på provet :up:

Screenshot_20250211_215604_Maps.webp

Han är ju för beige, gubben. Han börjar tappa det.
Nu när han hade chansen att döpa den till Trumpska Golfen.
Vem ska nu komma ihåg honom?
Du skrev ju förut att det inte skulle ändras...men nu är det gjort :)

Donald lär bli ihågkommen för MAGA:n. Sen har han ju Trump Tower, TrumpTower Hotel, $Trump, m.m m.m

Ett måste är ett slut på striderna i Ukraina och jag tror det kommer inom relativt kort men senaste signalerna från Trump för hur det skall gå till är inte så upplyftande, ungefär att Ryssland och USA skall dela på naturtillgångarna i landet.

Musk har börjat låta precis som Trump: “We are actually trying to be as transparent as possible,” Musk said, referring to what Doge has posted on X. “So all of our actions are maximally transparent. I don’t know of a case where an organization has been more transparent than the Doge organization.”

https://www.theguardian.com/us-news/2025/feb/11/elon-musk-trump-doge

Det känns verkligen som om de där riktigt jobbiga killarna i mellanstadiet, de som mognade sist av alla, styr USA nu.

Nä det har du ju rätt i, men i vissa fall (t.ex. att nedprioritera klimatet till näringslivets fördel) finns det en rätt tydlig linje - även om vi hittills sluppit "drill, baby, drill". I övrigt få likheter.
Tror inte det är till näringslivets fördel faktiskt, näringslivet tycker i alla fall inte det. De bara gillar inte miljö o ekorrar rätt och slätt. För att de är barnsliga eller inte gillar information eller ngt? (lite bitter)

Vänta va, när gjorde han det?

Det är ju väldigt intressant i så fall, jag hade trott att svenska skolan skulle vara alldeles för woke för Trump. (Det jag läst om övertagandet av t.ex utbildningsdepartementet handlar ju mest om att delstaterna/skolnämnder ska få bestämma över undervisningen, vilket ofta betyder mer Gud, mindre sex- och samlevnadsundervisning och att ingen får låtsas om att hbtq finns.)
Den är ju i alla fall ganska dålig och det lär ju vara precis hans grej. (och han kanske inte vet att vi har sexualundervisning)

Den är ju i alla fall ganska dålig och det lär ju vara precis hans grej. (och han kanske inte vet att vi har sexualundervisning)
1739345732092.webp

Känns verkligen som att han ska ta rygg på Sverige :laugh: istället för tex ngt land som faktiskt ligger bra till. Man kan också oroande se i graferna att OECD snittet sjunker snabbt och västvärlden ligger allmänt kasst till. Och mätningarna startar år 2000 dvs långt efter att Sveriges skolor började bli sämre, vi sjönk ju som en sten i läsning under hela 90 talet så tur för politikerna att Pisa kom så man kan skära av vid 2000 så man slipper se hur det såg ut innan.. Finland sjunker som en sten såg jag, om än från en väldigt hög nivå så de närmar sig snittet ovanifrån snabbt. https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2022-results-volume-i_53f23881-en.html

Visa bifogad fil 162232

Känns verkligen som att han ska ta rygg på Sverige :laugh: istället för tex ngt land som faktiskt ligger bra till. Man kan också oroande se i graferna att OECD snittet sjunker snabbt och västvärlden ligger allmänt kasst till. Och mätningarna startar år 2000 dvs långt efter att Sveriges skolor började bli sämre, vi sjönk ju som en sten i läsning under hela 90 talet så tur för politikerna att Pisa kom så man kan skära av vid 2000 så man slipper se hur det såg ut innan.. Finland sjunker som en sten såg jag, om än från en väldigt hög nivå så de närmar sig snittet ovanifrån snabbt. https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2022-results-volume-i_53f23881-en.html
1739346200118.webp

Så de är inte längre heller någonting att ta efter, de har bara inte lyckats krascha helt ännu, jag tror det tar lite tid för skolförsämringar att slå igenom i olärande, dvs det tar lite tid att få lärare att sluta lära ut och några måste pensioneras innan man lyckas helt. (sorry avvikelse)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka