Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Jag tror att det förmodligen går att effektivisera statliga amerikanska verk. Frågan är vad Musk gör.

De ”verk” han ”tagit över” är förmodligen ett antal databaser med cobolt i grunden. Frågan är ju hur många som sitter som mellanchefer kanske till och med utan programmeriingskompetens, skickar mejl mellan sig och administrerar människor? Administrationen brukar öka automatiskt. I usa är ju sjukförsäkring och pension beroende på arbetsplats och det ger väl ingen rotation eller samhällsklassflytt om man väl har lyckats knipa ett jobb? I Sverige kan man misslyckas på att ha arbete lite mer eftersom staten ansvarar för pension, sjukavgifter etc . Sverige sätt ger lite rörlighet på arbetsmarknaden eftersom risken, kostnaden är lägre.

Men amerikanska folket har inte valt Elon Musk.

Och Elon Musk har inte genomgått den antagningsprocess med utfrågningar och godkännande som ministrar och vissa andra av de allra högsta statstjänstemännen ska genom i Parlamentet.

Han kör helt fritt, enligt eget huvud. Han kör sina idéer om vad som är "effektivt", det är inte Trump som tänker ut saker.

Elon tycker t.ex. inte det är "effektivt" att fördela extra pengar till handikappade barn. Det är i hans tycke onödigt med utbildning till folk som inte kan bli maximalt produktiva.

DOGE stänger ner "statliga verk" (Federala myndigheter med mera), vars verksamhet ska styras över från Parlamentets bägge kamrar.

TRUMP har valt Elon Musk. Trump är vald av folket.

Eller hur tänker du nu ?
Bara för att Magdalena Andersson är S ledare så väljer vi INTE hennes ministrar ?
Eller ja det vet vi ju att folk har svårt för här i Sverige. Som vid valet av vice Talman i Riksdagen 2022.
Även partier som många inte gillar HAR inflytande iom att de ingår i allianser.
Jag har tex VÄLDIGT svårt för hur skitpartier som MP och V kan ha så mkt inflytande med tanke på hur få som röstar på dem, men är de i regeringen med S har jag inget att säga till om...

Så har folket valt Trump har de valt att HAN väljer vilka han vill jobba med ...

Det som händer just nu i USA, med Musk:s DOGE attacker på federala institutioner är faktiskt inte "Lagligt".

Det strider mot att av det viktigaste fundamenta i konstitutionen, som handlar om om den tredelade fördelning av makt på, parlamentet, presidenten, och rättsväsendet.

Det strider också mot en rad lagar som står utanför konstitutionen. Det strider mot vem/vilka som har makten över statsbudgeten, eftersom det är parlamentet som ska hantera det, det strider mot hur man får utse medarbetare, det strider mot hur man gör säkerhetskontroller.

Musk har t.ex. lagt ner USA:s motsvarighet till Riksrevisionen... Det låter ju tryggt!
Presidenten får göra precis vad han vill, har ju högsta domstolen beslutat. Vi får se hur mycket det finns kvar av Amerikas Förenta Stater den dag som Trump lämnar detta livet.

Presidenten får göra precis vad han vill, har ju högsta domstolen beslutat. Vi får se hur mycket det finns kvar av Amerikas Förenta Stater den dag som Trump lämnar detta livet.

Utveckla gärna... För mej veterligen gick Trump skadelös för sina brott... För det bestämde Högsta Domstolen...

Högsta domstolen har konstaterat att en president inte kan dömas för något brott.
Fortfarande är det dock olagligt att bryta mot landets lagar, mot landets konstitution.

Det betyder att presidenten kan hindras från att göra olagliga saker, men att han inte kan dömas för det. Lite som att vi inte dömer sexåringar i Sverige, lika lite blir den mentale sexåringen dömd i USA.

Men inom juridiken måste man våga sätta sig emot. Och här har ju Trump tyvärr varit duktig att sätta skräck i folk.

TRUMP har valt Elon Musk. Trump är vald av folket.

Eller hur tänker du nu ?
Bara för att Magdalena Andersson är S ledare så väljer vi INTE hennes ministrar ?
Eller ja det vet vi ju att folk har svårt för här i Sverige. Som vid valet av vice Talman i Riksdagen 2022.
Även partier som många inte gillar HAR inflytande iom att de ingår i allianser.
Jag har tex VÄLDIGT svårt för hur skitpartier som MP och V kan ha så mkt inflytande med tanke på hur få som röstar på dem, men är de i regeringen med S har jag inget att säga till om...

Så har folket valt Trump har de valt att HAN väljer vilka han vill jobba med ...
Du bortser från USA:s konstitution. Alltså USA:s grundlagar.

USA:s grundlagar är inte särskilt lik de svenska grundlagarna, så om man inte jämför grundlagar med varandra, så blir hur man utser ministrar eller andra högre tjänstemän i Sverige respektive USA, Frankrike eller andra länder inte intressant.

Trump får utse ministrar och vissa andra höga tjänstemän. Men ministrarna och de högre cheferna han pekar ut, ska enligt konstitutionen frågas ut i parlamentet, och kan förkastas eller godkännas av parlamentet.
Det finns en uttalad "lista" i konstitutionen över hur det här går till.

Har presidentens parti majoritet så ska det mycket till om en utsedd minister inte blir godkänd, hur underlig vederbörande än må vara. Har presidenten inte majoritet, så blir det ibland svårt att nå godkännande om den utpekade ministern är ordentligt kontroversiell.

Dessutom så handlar det om vilka befogenheter en person som inte är definierad som "minister" eller ska bli chef över vissa myndigheter har.

Trump får utse vem han vill till någon form av "rådgivare". De tjänstemän/hjälpredor som han har runt sig i Vita Huset behöver dock klara av en hög nivå av säkerhetsklassning.
Men en rådgivare får inte t.ex. stänga ner en myndighet.

En minister kan förslå nedstängning av en myndighet för parlamentet, finns majoritet för detta, så torde nedstängning ske.

Men Elon Musk är inte "minister" eller motsvarande. Han har heller inte genomgått en säkerhetsklassning.

Men amerikanska folket har inte valt Elon Musk.

Och Elon Musk har inte genomgått den antagningsprocess med utfrågningar och godkännande som ministrar och vissa andra av de allra högsta statstjänstemännen ska genom i Parlamentet.

Han kör helt fritt, enligt eget huvud. Han kör sina idéer om vad som är "effektivt", det är inte Trump som tänker ut saker.

Elon tycker t.ex. inte det är "effektivt" att fördela extra pengar till handikappade barn. Det är i hans tycke onödigt med utbildning till folk som inte kan bli maximalt produktiva.

DOGE stänger ner "statliga verk" (Federala myndigheter med mera), vars verksamhet ska styras över från Parlamentets bägge kamrar.
Tycker det är så obehagligt att han har så mycket makt, men det finns typ ingen möjlighet (vad jag har förstått) att hålla honom till svars för hans beslut.

Högsta domstolen har INTE sagt att han får strunta i Konstitutionen, och göra som han vill.

Vi får väl se vad Högsta Domstolen dömer om det han gör nu är olagligt eller inte ! Ingen som vet än.
Varken du eller jag har koll på hur Högsta domstolen kommer hantera detta... Tänker inte ens säga "konstigare saker har hänt" för det kommer hända KONSTIGA saker... Tro mej !

Undrar om inte den stora valsegern gett Trump hybris, kanske samvaron med Musk påverkat.
Det var ju inte ens en så stor valseger (även om det var stort att en republikansk president vann "the popular vote" som inte inträffat sedan 88). Om man ser till procentenheters marginal till "the popular vote" så är Trumps marginal minst sedan 2000.

Men det är väl lätt att få hybris om man har en majoritet i både representanthuset, senaten och en konservativ majoritet i SCOTUS. Sedan tror jag tbh inte att alla republikaner i representanthuset och speciellt inte i senaten är så jävla pepp på vad Musk gör. Men han har ju lovat att finansiera primärvalskandidater mot de som är "illojala" så det finns ett motstånd till att vara för kritisk.

Undrar om inte den stora valsegern gett Trump hybris, kanske samvaron med Musk påverkat.
Men när har Trump inte haft hybris? Han gick in i sin första kampanj med inställningen att han visste bäst, kunde bäst och skulle rädda USA. Det som möjligen har hänt med honom personligen sen dess är att han radikaliserats efter händelserna 6 januari 2021.

Jag tror att skillnaden dels är att han lärde sig saker av sin första mandatperiod, dels att han denna gång har enbart extremister och lojalister runt sig. Sen påverkar det såklart att Republikanerna som parti har så stor samlad makt och att Trump har stort inflytande över HD.

Att ha enbart ja-sägare runt sig tror jag är superfarligt för vilken president som helst. Biden verkar också ha haft det mot slutet, det finns rapporter om att han inte ens hade förstått hur impopulärt hans beslut att ställa upp i valet var för att hans närmaste krets inte berättade det för honom.

Det var ju inte ens en så stor valseger (även om det var stort att en republikansk president vann "the popular vote" som inte inträffat sedan 88). Om man ser till procentenheters marginal till "the popular vote" så är Trumps marginal minst sedan 2000.

Men det är väl lätt att få hybris om man har en majoritet i både representanthuset, senaten och en konservativ majoritet i SCOTUS. Sedan tror jag tbh inte att alla republikaner i representanthuset och speciellt inte i senaten är så jävla pepp på vad Musk gör. Men han har ju lovat att finansiera primärvalskandidater mot de som är "illojala" så det finns ett motstånd till att vara för kritisk.
Jämfört med opinionsmätningarna var den ganska stor tycker jag, inte minst de som kom i slutet. Det blir nog en större känsla att vinna stort när man förväntar sig ett jämnt resultat eller kanske tom förlust. Jag tror faktiskt det kan bidra till att han är så självsäker nu, en vinst mot Biden hade mer eller mindre varit given redan tidigt.

Sen tillkommer förstås övrigt som du skriver.

Senast ändrad:
Men när har Trump inte haft hybris? Han gick in i sin första kampanj med inställningen att han visste bäst, kunde bäst och skulle rädda USA. Det som möjligen har hänt med honom personligen sen dess är att han radikaliserats efter händelserna 6 januari 2021.
Allt är störst, bäst och vackrast när Trump är igång, men det är mer en jargong och betyder inte mycket, jämför med hur han var efter valdebatten med Harris där de flesta ansåg att han förlorade, då fanns inte alls samma självsäkerhet.

Allt är störst, bäst och vackrast när Trump är igång, men det är mer en jargong och betyder inte mycket, jämför med hur han var efter valdebatten med Harris där de flesta ansåg att han förlorade, då fanns inte alls samma självsäkerhet.
Håller inte med. Tror inte alls att det är jargong. När det går dåligt för Trump är det alltid andras fel. Tv-nätverkens, debattmoderatorernas, Adam Schiffs, New York Times.

Jag tror att det delvis är den uppblåsta självbilden som gör honom så farlig. Han kan ju inte ha fel, alltså kan han göra vad som helst och det är rätt. Han har ju Gud på sin sida.

Håller inte med. Tror inte alls att det är jargong. När det går dåligt för Trump är det alltid andras fel. Tv-nätverkens, debattmoderatorernas, Adam Schiffs, New York Times.

Jag tror att det delvis är den uppblåsta självbilden som gör honom så farlig. Han kan ju inte ha fel, alltså kan han göra vad som helst och det är rätt. Han har ju Gud på sin sida.
Alltså, Harris skyllde på Trump för de beslut Biden-Harris tog eftersom han kandiderade till presidentämbetet under deras administration.

Visa mig den politiker som erkänner att de tog dåliga beslut, ingen i Sverige åtminstone.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka