Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Som kvinna vill jag då bara inflika att jag inte håller med, och jag tycker inte att transkvinnor är "män förklädda till kvinnor". Ofta är det väl ett minst lika stort problem att privilegierade kvinnor (nu tänker jag ta JK Rowling som exempel) tar allt syre i rummet. Jag tänker att gruppen transkvinnor ofta behövt föra en helt annan kamp än gruppen välutbildade vita medelklasskvinnor.

Men det här är inte en tråd om transpersoner. Jag vill bara säga att det inte är en universell kvinnlig erfarenhet att transkvinnor är ett problem.

Det kan man tycka. Själv tror jag att förbudet att tävla mot biologiska kvinnor kommer att vara ett av de minsta problemen för transpersoner i Trumps USA. Det är ju ingen hemlighet vad maga och kristna högern har för åsikt om dem. Ett exempel är det här att man nu ska sitta i fängelse för det kön man är född som. Det är så utstuderat grymt att tänka sig fullt könskorrigerade transkvinnor som ska sitta i mansfängelser.

Men sen tror jag att bara vardagen som transperson kommer bli kämpig nu när många i Demokraterna verkar ha bestämt sig för att transfrågan var vad som sabbade för dem och skippar transrättigheter för att bli mer valbara.
Det satt transkvinnor i mansfängelser för 10 år sedan också. I högsäkerhetsavdelningar är det inte farligare än för andra, men på lägre nivåer är det fruktasnvärt farligt.

Med tanke på att de tagit ifrån transpersoner pass och andra rättigheter bara första veckan, så tror jag att det kommer vara omöjligt att existera/få vård som transperson inom några månader. De kommer sättas i läger/fängelse för sexualbrott.

Är så less på hur medierna alltid gullar med Trump.

Senast var det en rubrik angående hans "förslag" att ta över Gaza.

Förslag, verkligen, som om det är vilket förslag som helst? Alla vet att palestinierna inte vill lämna Gaza och ge det till USA, det är ett "förslag" på samma sätt som det var Putins "förslag" att delar av Ukraina skulle bli ryskt. Det är inget jävla förslag. Det är ett hot.

Ja ett guldkorn.

Män som ska ta ekonomiskt och medialt utrymme från kvinnor inom vården inom tävlingar inom ja i princip allting. Kärlek i alla dess former har absolut rätt att finnas och uppenbarligen så är mäns personliga problem och psykiska sjukdomar mer farliga för samhället än kvinnors dito så absolut att alla typer av män ska få tillgång till det men inte genom att stjäla kvinnors utrymme.

Kvinnoföreningar blir hbtqi-föreningar. Männen hamnar i ledande ställning förklädda till kvinnor. Pengar går till män. Det är ett problem för kvinnor faktiskt.
Transkvinnor är kvinnor. Samma rättigheter för transpersoner som för cispersoner är INTE ett problem för kvinnor. Det är naivt att tro att attacker mot transkvinnor stannar där, det drabbar också kvinnor som inte är trans. Tex. i samband med den här exekutiva ordern "defending women" så har US Navy pausat alla insatser för att motverka och hantera sexuella övergrepp... och på alla platser där man förbjudit transpersoner att använda rätt badrum, så har det slutat med att även ciskvinnor trakasseras. När man härjar mot transkvinnor så slutar det med att alla kvinnors position försvagas.

Är så less på hur medierna alltid gullar med Trump.

Senast var det en rubrik angående hans "förslag" att ta över Gaza.

Förslag, verkligen, som om det är vilket förslag som helst? Alla vet att palestinierna inte vill lämna Gaza och ge det till USA, det är ett "förslag" på samma sätt som det var Putins "förslag" att delar av Ukraina skulle bli ryskt. Det är inget jävla förslag. Det är ett hot.

Jag tror att Trump försöker lösa det här på samma sätt som man kan göra i fastighetsaffärer. En fastighet funkar inte som den ska. Stora problem. Lösning: köp upp den, river, rensa, bygg nytt och sälj dyrt. Det är nog inte djupare än så. Sen är han inte smart/empatisk nog att inse skillnaden mellan fastighetsaffärer och krig.

Men det går inte att lita på det, Israel har aldrig låtit palestinier som fördrivits komma tillbaka.
Borde nog skrivit att så naiv att jag tror det är vad som kommer att ske är jag inte, men i teorin (fantasin) skulle en sådan lösning kunna funka, att Gaza byggs upp och omvandlas till en plats med framtidsmöjligheter, ekonomiskt och socialt, för en återvändande befolkning med USA som garant för säkerheten åt båda hållen under en längre period.

Men som sagt så naiv är jag inte och sen är det frågan om Västbanken också.

Department of Education också, alltså... 🙈
CIA sends ‘buyout’ offers to entire workforce
https://edition.cnn.com/2025/02/04/politics/cia-workforce-buyouts/index.html

FBI provides the Trump Justice Department with details about 5,000 employees who worked Jan. 6 cases: reports
https://nypost.com/2025/02/05/us-ne...-about-5000-employees-who-worked-jan-6-cases/

Purges at FBI, DOJ trigger ‘battle’ for career staff
https://thehill.com/homenews/administration/5124328-trump-administration-purge-fbi/

Jag tror att Trump försöker lösa det här på samma sätt som man kan göra i fastighetsaffärer. En fastighet funkar inte som den ska. Stora problem. Lösning: köp upp den, river, rensa, bygg nytt och sälj dyrt. Det är nog inte djupare än så.
Precis så.
Sen är han inte smart/empatisk nog att inse skillnaden mellan fastighetsaffärer och krig.
Det är nog snarare så att han försöker driva USA som om det vore ett ovanligt stort företag.

Det han missar utrikespolitiskt är att andra länder inte identifierar sig som andra ovanligt stora företag, utan just som länder - med de rättigheter som mänskligheten nått konsensus om att länder ska ha.

Det han missar inrikespolitiskt är att inte heller USA funkar som ett ovanligt stort företag.

Department of Education också, alltså... 🙈
Jag förstår inte varför den här tråden ska tjatas sönder om Gaza.

Gaza är viktigt men borde få ha en egen tråd.

Resten som händer i USA är superviktigt, men uppmärksammas inte i svensk media pga de avsiktliga rökridåerna runt Gaza.

Nedmonteringen av USA:s statsapparat, hur federala myndigheter stängs ner, folk blir bokstavligen utan federala hjälpprogram inom social- och medicinsk välfärd, och hur Musk och Trump tillskansar sig kontrollen över alla pengar är fruktansvärt.

Alla personer håller på att förlora sina medborgerliga rättigheter, inte bara HTBQ personer.

Det sägs upp, snarare slängs ut, tiotusentals federalt anställda per dag. Mycket kvinnor.

Vi sitter och blundar, och tar de rökridåer om tariffer och Gaza, och transpersoners rättigheter på allvar, medan man gör en demokrati till en diktatur.

Jag förstår inte varför den här tråden ska tjatas sönder om Gaza.

Gaza är viktigt men borde få ha en egen tråd.

Resten som händer i USA är superviktigt, men uppmärksammas inte i svensk media pga de avsiktliga rökridåerna runt Gaza.

Nedmonteringen av USA:s statsapparat, hur federala myndigheter stängs ner, folk blir bokstavligen utan federala hjälpprogram inom social- och medicinsk välfärd, och hur Musk och Trump tillskansar sig kontrollen över alla pengar är fruktansvärt.

Alla personer håller på att förlora sina medborgerliga rättigheter, inte bara HTBQ personer.

Det sägs upp, snarare slängs ut, tiotusentals federalt anställda per dag. Mycket kvinnor.

Vi sitter och blundar, och tar de rökridåer om tariffer och Gaza, och transpersoners rättigheter på allvar, medan man gör en demokrati till en diktatur.

Håller delvis med, men vi har skrivit mycket i tråden om annat som händer i USA, inte minst om Musks intrång i statsapparaten. Inte tror jag att Gaza är en rökridå? Det vore rätt märkligt att inte uppmärksamma Trumps uttalanden om att USA ska riva ner och bygga upp där, och att palestinier kan flytta nån annanstans.

Håller dock helt med dig om att de tydliga övertrampen mot maktfördelningsprincipen är otroligt nedslående och viktiga att uppmärksamma. Det tycker jag för övrigt om Trumps övriga stil också, hur han hänger ut och försöker köra över alla som inte viker ner sig, hur han benådat våldsamma högerextremister som nu står i tacksamhetsskuld till honom, alltihop. "Flood the zone" är en viktig metod för Trumps nära medarbetare och det är det vi ser just nu.

Det är därför jag säger om och om igen att det går inte att bara se på vad Trump faktiskt gör. Hans uttalanden får hans mer okunniga anhängare att tro helt sjuka saker, och kan faktiskt vara direkt livshotande för enskilda. Man kan ju fundera på hur t.ex. Faucis tillvaro ser ut just nu, för att ta bara ett exempel. Eller Mariann Buddes.

Håller delvis med, men vi har skrivit mycket i tråden om annat som händer i USA, inte minst om Musks intrång i statsapparaten. Inte tror jag att Gaza är en rökridå? Det vore rätt märkligt att inte uppmärksamma Trumps uttalanden om att USA ska riva ner och bygga upp där, och att palestinier kan flytta nån annanstans.

Håller dock helt med dig om att de tydliga övertrampen mot maktfördelningsprincipen är otroligt nedslående och viktiga att uppmärksamma. Det tycker jag för övrigt om Trumps övriga stil också, hur han hänger ut och försöker köra över alla som inte viker ner sig, hur han benådat våldsamma högerextremister som nu står i tacksamhetsskuld till honom, alltihop. "Flood the zone" är en viktig metod för Trumps nära medarbetare och det är det vi ser just nu.

Det är därför jag säger om och om igen att det går inte att bara se på vad Trump faktiskt gör. Hans uttalanden får hans mer okunniga anhängare att tro helt sjuka saker, och kan faktiskt vara direkt livshotande för enskilda. Man kan ju fundera på hur t.ex. Faucis tillvaro ser ut just nu, för att ta bara ett exempel. Eller Mariann Buddes.
Jag ser varken Gaza eller transpersoner som rökridåer.

Sedan tycker jag att det är väl värt att fokusera just på nedmonterandet av rättigheter för transpersoner, och demoniserandet av gruppen. För det visar hur "enkelt" det är, och är väl snarare en manual för hur det kommer kunna göras med flera. De sensate åren har det varit attacker på offentliga skolor och bibliotek, speciellt gällande böcker som rör HBTQ+ och ras på något sätt. Det har såklart bidragit till att många av MAGA-väljarna blivit djupt skeptiska till utbildningsdepartement... och därför kommer det kanske inte återfinnas lika mycket motstånd till de huvudlösa nedskärningarna som görs för att skydda Trumps elitoligarkers intressen. Det hänger liksom ihop.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!

Hästrelaterat

Tillbaka