Don Primeros avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DP_Forever
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 212
  • Visningar Visningar 15 486
Status
Stängd för vidare inlägg.
D

DP_Forever

Hej allihopa! Jag undrar om det finns några på det här forumet som har eller känner till någon bedömd avkomma efter Don Primero? Jag skulle gärna vilja veta storlek och bedömningspoäng på både avkomman och dess mamma. Funderar på att betäcka ett sto med DP och har hört att han ska lämna normaltstort, men de avkommor som jag sett är samtliga mindre än sina mammor. Tacksam för seriösa svar.

Sv: Don Primeros avkommor

Min kompis har en avkomma efter honom (eller flera tror jag han har) men det är särskilt en jag tänker på. Superfin! Hon heter Dove och är nu som 4-åring 168 cm (har växt 8 cm sen hon var 3 år). Helt otrolig gång! Såg även en mkt fin fölunge efter honom igår.

Dove visades när Don Primero fick sitt ELIT diplom under bruksprovet 2006

3-års test Bollerup 8-8-7-7-9-9=48p Diplom 7-7 löshoppning
4:a i Finalen på Kungakannan på Strömsholm
7: i Finalen i Avels & sportchampionatet på Flyinge

Här hittar du mer info: www.enkelkontakt.com/donprimero

Hej och tack för ditt svar! Hennes officiella mankhöjd är alltså 160 cm när hon var tre år? Är hon mätt av mätman senare, eller är det ett "hemmamått"? Vet du hur stor mamman var som tre- resp fyraåring och vad hon har fått för poäng? Vad heter mamman?

Har ett sto f.-03 e.Don Primero ue.Tip Top. Dock inte visad som treåring, ska visas på 4-årschampionatet. Hon är ca 163cm hög. Troligen max 164-165 som fullvuxen. Mamman är 169-170cm.

I BLUP ligger Don Primero på -0.2 i mankhöjd, så snittmässigt är avkommorna ganska normalstora. På 3-årstestet i Åstorp förra året såg jag flera ston e. DP som var runt 1,60, men de måste ju finnas några ganska stora avkommor också eftersom BLUP siffran är nära 0. Valacken som gick på auktion i Falsterbo i somras var t ex drygt 1,70, det kanske är så att han lämnar ganska ojämnt stora avkommor?

Hej!
Ibland slår ju generna i andra generation o han är ju efter Donnerhall som är känd för att lämna stora avkommor med mycket gång o ridbarhet. Sen beror ju även storleken på moderns gener.
Jag ska betäcka med DP i år o mitt sto är endast 163cm. Men hon har 3 vuxna avkommor (o en åring)som alla blivit större än hon... minst 165cm så jag är inte orolig. Och skulle den bli hans höjd så inte gör det mig något. Det behövs bra flickhästar också.

Hur har avkommorna blivit bedömda jämfört med hur mammorna blivit bedömda då? Har avkommorna fått högre eller lägre poäng än sina mammor?

Dove som nämndes har en väldigt fin mormor, om det är samma häst som jag hittat. Mormor är mamma till bland annat Giro som nog de flesta känner till. Många av släktingarna (tex e Master) har 9or och till och med 10or på gången. Jag skulle vilja vara mer säker på hans förbättrande förärvning innan jag betäcker. Jag vill gärna ha lite exempel på när han verkligen har förbättrat mot vad stostammen tidigare har gett. Är ni med på hur jag menar?

Hej igen!
Jag håller med dig om att storleken inte är det viktigaste, men jag vill ändå veta så mycket som möjligt om en hingst innan jag använder den.

Visst är modern 50% av generna, men vissa hingstar lämnar "alltid" stort eller smått. I förärvningsbeskrivningen av DP står det att "Don Primero själv är av mindre modell men tycks förärva normal storlek på sina avkommor". OM man inte vill ha en häst runt 1,60 och har ett sto runt 1,60, som ts skriver att hon har, kanske det är "säkrare" att använda en hingst som generellt ger större avkommor. Vet man att ens sto inte lämnar små avkommor är ju saken en annan.

Tack för svaret! Synd att hon inte är visad ännu, jag skulle gärna vilja jämföra mammornas poäng mot avkommornas poäng på tex treårstester. Har din hästs mamma blivit bedömd någon gång, vad fick hon i så fall? Tip Top låter väldigt trevligt att ha som morfar!

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet ett sto e. DP-Maraton-Vagabond, 159 cm, som fick 8878108 på 3-års förra året. Modern är ej visad, men däremot flera avkommor till modern med andra hingstar som fäder som är visade på 3-årstester e. Bayron 677798, 155 cm, e. Wetano 877877, 165 cm, e. Warsteiner 887887, 161 cm. En annan avkomma e. Warsteiner är visad på kvaliteten,897885, 170 cm. Så DP avkomman är den bästa gångartsmässigt av dessa.
När det gäller storleken så får man tänka på att Maraton är känd för att ge små hästar.

Titta på både svenska och tyska blupen- Han ligger MKT högt! :)
Så du behöver nog inte vara rädd att han inte förvärver sig...
Vad gäller storleken har jag sett en riktigt fin avkomma som var nyligen fyllda 3, mamman trevlig, e looping men dotten hade bättre modell o ett snäpp bättre gång, var då ca 162 cm mamman TROR jag var ca 165. Har sett två till avkommer runt 163 o en stor ca 170. Vet dock ej mammornas storlek.

Jag kollar lite själv på DP då en i stallet ev. ska betäcka med honom.
Jag hittade på ASVHs sida ett sto som fått 897988 på 3-års förra året, mätt till 162 cm. Hennes mamma e. Zorn-Matador II fick 888778 på sitt 3-årstest, hon var 160 cm. Så avkomman fick bättre siffror än mamma ( utom på extremiteter) och var något högre i mankhöjd ( intressant var att modern var 159 cm på kvaliteten sedan:angel: ).

Håller med dig...mitt Warsteiner sto är bara 157cm o jag skulle aldrig våga ta DP till henne. Hon har både Maraton o Urbino i sig o lämnar smått.

Det verkar lite som om han inte nedärver så bra ben...tittar man på de 4 hingstar som var på bruksprovet som var e honom så fick alla anmärkningar på benstället. Men man vet ju inte då hur stonas ben sett ut.
Annars tror jag han kan förbättra det mesta på avkommorna.

Hej allihopa! Jag undrar om det finns några på det här forumet som har eller känner till någon bedömd avkomma efter Don Primero? Jag skulle gärna vilja veta storlek och bedömningspoäng på både avkomman och dess mamma. Funderar på att betäcka ett sto med DP och har hört att han ska lämna normaltstort, men de avkommor som jag sett är samtliga mindre än sina mammor. Tacksam för seriösa svar.

Om man ser till alla bedömda avkommor DP har, så har de haft en genomsnittlig mankhöjd som är 0.2 cm mindre än genomsnittet för alla bedömda halvblod. Han lämnar alltså, precis som du har hört, normalstort.

Håller med dig...mitt Warsteiner sto är bara 157cm o jag skulle aldrig våga ta DP till henne. Hon har både Maraton o Urbino i sig o lämnar smått.

Det verkar lite som om han inte nedärver så bra ben...tittar man på de 4 hingstar som var på bruksprovet som var e honom så fick alla anmärkningar på benstället. Men man vet ju inte då hur stonas ben sett ut.
Annars tror jag han kan förbättra det mesta på avkommorna.

Nej, det stämmer, benen är hans sämsta punkt, där har han bara 105 (jämfört med skyhögt gångartsindex). Men det innebär ju fortfarande att han lämnar ben som är bättre än rasen som helhet.

Nej, det stämmer, benen är hans sämsta punkt, där har han bara 105 (jämfört med skyhögt gångartsindex). Men det innebär ju fortfarande att han lämnar ben som är bättre än rasen som helhet.

Jag tror man kan tolka siffran som att han inte försämrar benen, men inte förbättrar dem heller i någon högre grad. Men det beror nog också på vad stoet har för defekt på sina ben - rakhasiga märrar kanske man inte ska korsa med just Don Primero.

Jag tror man kan tolka siffran som att han inte försämrar benen, men inte förbättrar dem heller i någon högre grad. Men det beror nog också på vad stoet har för defekt på sina ben - rakhasiga märrar kanske man inte ska korsa med just Don Primero.

Ja, precis. Han lämnar genomsnittlig benkvalitet. Som alltid är statistiken bara en fingervisning, sen får man se till individerna också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 379
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka