Don Primero

pastejja

Trådstartare
Finns det verkligen ingen tråd där det står om bara honom? Det går ju inte att förneka att det är en hingst som levererar och tänk att han står i Sverige!
Vet att det skrivits en hel del om avkommorna här. Minns inte helt vad som sagts om typen. Han själv har ju inte den mest fantastiska typen men han har ju ett högt typ-blup. Någon som vill fylla i?
/U

Sv: Don Primero

Finns det verkligen ingen tråd där det står om bara honom? Det går ju inte att förneka att det är en hingst som levererar och tänk att han står i Sverige!
Vet att det skrivits en hel del om avkommorna här. Minns inte helt vad som sagts om typen. Han själv har ju inte den mest fantastiska typen men han har ju ett högt typ-blup. Någon som vill fylla i?
/U

Intresset verkar lågt även här.

För min del håller jag DP högt.
Han är tveklöst en av de allra bästa dressyrhingstar vi har i Svensk avel med en drömliknande förärvning.
Jag har efterliknat honom vid dressyrens svar på hoppningens Robin Z - de kan se ut lite hur som helst men de vet vad som ska göras och de gör det bra.

Har fått uppfattningen att huvudena verkar vara bra rakt över och det är ett enormt plus om man ser till tempstatus inom dressyraveln.

Jag gillar DP. Har 2 helsyskon efter honom ue Rubinrot. Båda är högresta och högställda med rejäl hals. Har tyvärr dåligt med bilder där de är uppställda.

Årets:
dsc_0001_6530_93796758.jpg

Förra årets:
april-09-008_36809418.jpg

Ja, DP har verkligen lämnat bra! Något som jag tänkt på är att det verkar bli mkt bra tillsammans med Amiral, men det kanske är en slump...

När det gäller typ, tror jag man ska akta sig för att använda för små ston. Däremot tror jag inte man behöver vara så rädd för att han nedärver sig grovt. Bra hals på märren är nog också ett plus.

När jag betäckte med DP så dubblade jag på ganska nära håll på Donnerhall. Var faktiskt lite orolig att det skulle komma ut ngt grovt och kortbent, men ack vad jag bedrog mig...
Min Zonya är mer lik ett fullblod än ett halvblod och EXTREMT långbent. Tyvärr väldigt stor och med svanhals, annars mkt snygg och väldigt rörlig. Hon är otroligt "sprakig" men väldigt mild i temperamentet.

Nytagna bilder där hon är drygt två år.

Här ser man tydligt hur långbent och stor hon är. Märren bredvid är 166 cm och iof rätt kortbent.
Hstar100806008_redigerad.jpg

Hstar100806032.jpg

Hstar100806054_redigerad.jpg

Hstar100806057_redigerad.jpg

Hstar100806061_redigerad.jpg

*kl*

Jag håller också DP väldigt högt! Har sett flera fina avkommor efter honom och hans förärvning talar för sig själv - det går liksom inte att förneka att han lyckats i avelsboxen. Om man sen inte gillar honom eller hans avkommor så är ju det en smaksak.

Valde att använda honom på mitt sto 2007 och har nu en tvååring e honom ue Magritte- Stratos**. Jag är än så länge väldigt nöjd med henne, cool för det mesta, långa ben och tre bra grundgångarter. Skritten har alltid varit bra, traven har bra bakbensaktivitet. Galoppen kommer och går lite beroende på i vilken växtfas hon är i, ibland glimrar den till i övergångarna men för det mesta önskar jag ett bättre "uttryck" i frambenen - men det kan lika gärna bero på morsan som på Don Primero. Hästen är ju bara 2 ännu så mycket kan ju hända.

Jag har faktiskt svårt att avgöra ifall hon har en "bra" typ eller inte... Vad tycker ni?

Som föl, 3,5 månader Augusti 2008:
IMG_0792.jpg

IMG_0803.jpg

Åring, Januari 2009:
IMG_1167.jpg

Juni:
IMG_1798.jpg

IMG_1800.jpg

Tvååring, Maj 2010:
IMG_2272.jpg

Augusti 2010:
untitled100809.jpg

Nu i augusti är hon ca 163 cm hög, hon har nog oxå lite tunn hals? Hon är relativt smal i sin bog/bringa - den kommer nog inte bredda sig förrän hon börjar jobba.

Mammans "typ" - är den bra eller dålig? Vem är hon lik, mor eller far? Modern var mätt till 162 cm.
Mercedesuppstlld1.jpg

Lite samma hals som min faktiskt! Den tror jag kommer från DP, då jag tycker att både ditt & mitt sto har bättre halsar än sina ungar...

Ok. Tack! Jag har så svårt att se på henne med objektiva ögon:angel: Men visst ser man en del likheter mellan din och min. Huvudena liknar DP hos båda tycker jag. Hur hög är din? Är det modern som står jämte henne där det tydligt syns hur långa ben hon har? ;)

Nix, det är inte hennes mor. Skulle tippa på att hon är ca 170 cm.

Modern är av god typ, men stor, ca 175 cm. Hon har en bättre hals än DP-dottern, men inte alls samma resning. Hon lämnar mkt olika typ på sina avkommor, men alla rör sig mkt bra.

Bilder på mamman e.Rubignon
hopptrning100520020_redigerad.jpg

Trav
hopptrning100520015_redigerad.jpg

Galopp
hopptrning100520003_redigerad.jpg

KL
Här är ett till DP fan! Han är min absoluta favorithingst och jag förstår inte varför folk inte passar på att betäcka mer med honom medan man har chansen. Jag betäckte mitt sto e: Shiva du Loup-Eminent med honom -07 och fick ett fint föl. Sålde honom i februari i år och det är min stora sorg.. Har god kontakt med köparen och det ska bli roligt att följa honom. Han hade/har ett mkt bra temprament och tog allt med ro. Kördes in som ett åring och skötte sig. Nya ägaren har löshoppat honom i vår och han gör det bra.

20324450.jpg

hösten som 1,5 åring
29006131.jpg

29006159.jpg

hösten 2009 1,5 år
29459814.jpg

29466307.jpg

29459821.jpg

29466309.jpg

Ursäkta bildbomb.... :angel:

Samma hals ;). Så det är nog så att man ska ha ett sto med mkt bra hals... Men han har ju ofantligt mkt mer kvalitéer som uppväger halsen.

Samma hals ;). Så det är nog så att man ska ha ett sto med mkt bra hals... Men han har ju ofantligt mkt mer kvalitéer som uppväger halsen.

...och ska man avla på sitt DP sto ska man nog välja en hingst som har och nedärver en mkt bra hals;)

Han har benägenhet att även lämna lågställda avkommor.

Tillhör också skaran av DP-fan! Har själv ett sto f.-03 e.DP - Tip Top och är mkt sugen på att betäcka om med honom om det inte varit för att han är så dyr.
Forsythia är en egen uppfödning, har själv utbildat henne upp i MsvA. Hon har bla gångartsdiplom, vinster och placeringar i MsvB över 70% (likaså LB (varav 2 vinster på 77%) och LA), vinst i MsvA på 66%, kvalat till 7årsChampionatet i Flyinge i höst. Fick ett stoföl som 3-åring e.Topaasch.

Debut i MsvA i somras
38657_411465640950_717330950_5155581_1774427_n.jpg

Passageträning i vintras
19031_242967685950_717330950_3761680_63582_n.jpg

17531_274016645950_717330950_3892145_3560342_n.jpg

Tävling i Willands i våras
IMG_7479.jpg

IMG_7458.jpg

En annan DP-avkomma f.-08 som var hos oss förra året ue.Master. Syns inte jättemkt men hittade inte fler bilder.
Kopiaav29april09108.jpg

KopiaavDSC00765.jpg

Av dom avkommor som jag har sett så upplever jag att man rätt ofta kan se på avstånd om det är en DP, Forsythia upplever jag som lite av en "klassisk" DP om man kan säga så, har sett många som är lika eller har många liknande drag. Det med halsarna som togs upp tidigare i tråden är inget jag sett eller reagerat på förut. Lågställd är DP själv men han förärver mkt mer högställdhet än sig själv till sina avkommor, så ngn benägenhet till lågställda vill jag nog inte hålla med om, ännu mindre när man tittar på avkommeresultat/blup. Har man ett lågställt sto så riskerar såklart avkomman bli lågställd oavsett hingst.

Hoppas få se ännu många fler DP-avkommor ute på banorna i framtiden =)

Jag har sett ett gäng DP-are framförallt unghästar och den tråkiga halsen dyker upp rätt ofta, även någon med väldigt raka haser, vilket även syns här i tråden på ett par av avkommorna. Alla har dock rört sig trevlig och varit mkt vettiga i skallen, övervägande fuxar.
Nin

hmmm... ett sto som är uppstallat där jag rider har ganska mycket synpunkter på hur saker och ting ska vara, har även hört att hon inte är den enda don primero avkomman som har lite sånt för sig. (hon är e.don primero, ue.looping)

Av dom tre DP-avkommorna jag har haft här så har alla varit självständiga (på ett bra sätt) och behövt mer eller mindre fast hand främst som yngre. Men det är också denna självständighet som gör dom till så himla bra tävlingsindivider. Få dom med dig o de gör o ger allt. Forsythia var rättså "sig själv nog" som ung, nu är hon en kelgris (med mig, men hon tycker det är lätt pinsamt om andra ser oss gosa :angel: ) och ställer alltid upp för mig.

Hade han inte varit så dyr hade jag velat försöka göra en helsyster till henne.

Jag, som precis kommit in från ett longeringspass med min tvååriga DP avkomma, undrar nyfiket hur du menar med "självständig"? HUr det yttrat sig?

Mercy's mamma var en mycket självständig individ - hög i rang och van att ta hand om sig själv och "sin flock" - så all "självständighet" från Mercy's sida har jag tolkat som om hon fått det från morsan (trots att hon hade en ardenneramma och INTE växte upp med sin biologiska mamma) ;) Just nu är hon inne i en period då hon är from som ett lamm och lugn som en filbunke - väldigt cool och tillmötesgående i temperamentet!

08:an (ue.Master, fuxen på mina bilder) låter väldigt lik din :).
Vad jag menar med självständig är att de är väldigt trygga i sig själva, som du skrev cool, samtidigt som de har tryck och är kloka, löser situationer med eget huvud.
Alla tre stona har varit ranghöga, 08:an uppfattade jag tom som högre än sin mamma bla då hon var tryggare i sig och tog för sig på ett annat (välavvägt) sätt. Forsythias mamma Frida är i vanliga den självklara ledaren här på gården, alltid varit oavsett vilka hästar vi haft henne med, men den tredje DPn (ue.Martini) som går här på sommarbete är den första som tagit över ledarrollen från henne.

Puttar upp denna tråden och undrar hur det går för er med era Don Primero-avkommor? :)
Han gick tragiskt bort häromveckan, därför känns det än mer aktuellt att få njuta lite av vad han lämnat kvar hos oss.

Forsythia debuterade häromveckan Intermediaire I (svår klass) och på hemmaplan fortsätter vi att träna på GP-rörelserna för att kunna nå målet att starta GP inom ett par år förhoppningsvis :)
419161_10150592912100951_717330950_9406026_1262196558_n.jpg

Passage o piruetter är hennes styrka
428753_10150546254100951_717330950_9249628_371064231_n.jpg

541574_10150618154425951_717330950_9492142_33642425_n.jpg

423297_10150546269040951_717330950_9249664_1322889660_n.jpg

Bonusbild på Forsythia ihop med familjens schäfer som hon tycker mkt om
385585_10150702334555951_717330950_9706146_364684123_n.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 748
Senast: Tora
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 967
Senast: Thaliaste
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 028
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar