Don Charly, Don Romantic..

malinsky

Trådstartare
Don, dellidon, don, don :-)

Ja, de är ett litet gäng. :)

Men om man ser till "gänget" Don och lägger till Bocelli och andra.. låt säga att man ser till avkommor av Donnerhall i svensk avel. Vilka av dessa "Don" avkommor tycker ni är bäst? Snyggast, utstrålning och ger bäst avkommor (samt skalle)? Ska man åka till Danmark och betäcka med Don Schufro, eller ska man satsa på hans avkommor?

Hur är ridbarheten, gångarterna, utstrålning och vad ger dem för ngt det lilla vi kan se än så länge?

Don Gregory är tok-fin, hur får man tag i honom, eller är sonen Charly lika lovande att använda?

Ja, ja.. kan ni reda ut detta Donnerhall-träsk åt mig är ni snälla :-)

Sv: Don Charly, Don Romantic..

Hej Malinsky !

Om jag skulle betäcka med en Donnerhallson som är tillgänglig i Sverige så fick det absolut bli Don Primero - sett till vad han har lämnat i Tyskland. Jag tror heller inte att det är en ren tillfällighet att han nu är tillbaka i Tyskland utan att man där nere är väl medveten om hans värde i aveln.

Jag funderar på att använda honom till ett av mina egna ston nästa år då jag tror att det skulle kunna bli en mkt häftig kombination.

Hälsningar Helen

Om han nu är tillbaka i Tyskland, hur gör jag för att betäcka med honom? Är det fryst som gäller då?

Nej - Jag tror att han finns att tillgå på färsk. / Helen

Don Schufro vet man ju lämnar bra. Don Primero är liten och har exteriören emot sig.
Mitt sto är litet och har lågställt i sig så den gick fetbort - vågar inte chansa.

MEN Don Romantic tycker jag verkar lovande med mkt fina linjer på både fäderne och möderna och finns att tillgå i Sverige.

Ja fast jag tycker nog att han ( Don Primero ) inte förvärver sin litenhet och sämre exteriör - tvärtom han ger högresta och ädla avkommor många gånger med långa fina ben, med några få undantag förstås. Hälsningar Helen

Skulle jag betäcka med någon svens stationerad skulle det bli Romantic. Annars åker jag hellre till Danmark och tar Don Chuffro.

Skulle inte heller våga, har ett gammalt svenskt blod i min och låställd samt långlinjerad.

Titta inte på Don Primero som individ, titta på hans avkommor! På vår hemsida finns några undan olika ston eftersom vi använt honom sen han kom till Sverige. Årets två stoföl fick 49 resp 50 poäng. Enda stoet i 3-års dressyrfinalen är född hos oss o helsyster till den som fick 50 p. Stora o högbenta, super gång o super temperament.

Tycker det finns många bra hingstar med Donnerhall blod i sig. Vi har ett hingstföl e Don Charly i år o har ett sto dräktigt med Don Romantic. Viktigt också att titta på hingstens möderne så att det finns tillräckligt attraktivt blod där, gärna lite ädlare blod eftersom Donnerhall själv var relativt tung.

Lycka till!
Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng
www.stubbang.com

Jag letar och letar på nätet efter info om Don Gregory! Om Donnerhall är ganska "tung" i typen, ser Gregory lika dan ut?? Ser inga bilder som säger så mkt, ser bara bilder på hans otroligt vackra huvud :love: . Kanske det finns en anledning till att det finns mest huvudbilder?? Var finns denna hingst?

Jag har läst på andra trådar att Don Charlys semin inte håller bra klass.. han kanske inte är att tänka på då?

En annan sak som Ploppi skrev, att titta på mödrane.. villken av dessa nämnda (eller icke) anser ni vara ädlare? (behöver en ädel hingst med lååånga ben, stoet är ju av "gammal" modell :) )

Jag har sett mycket få högställda avkommor till DP bland de som varit på bild i Ridsport och de jag sett i verkligheten, och det är ganska många vid det här laget. Däremot får de väldigt fina halsar och överlinje – och verkar bli ridbara som sjutton, ofta med stor kapacitet för samling. Så vill man inte absolut ha en högställd avkomma och har ett sto som i övrigt passar är han ett guldalternativ.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bara sett två DC, Ploppis och en annan bekants så jag kan inte uttala mig men de har väl inte synts till så mycket på fölchampionaten.
DR har ju inte heller några färdigväxta avkommor men av de få jag har sett tycker jag att han förärvt sig riktigt bra. Riksfölsvinnaren var ju till exempel otroligt fin men har väl fått sin ädelhet från mödernet, tror att det gäller att ha ett ädelt sto som inte har lång rygg.
Ett bra tips om du vill se avkommor till hingstar som finns tillgängliga i både Sverige och Danmark är att gå in på www.horse.dk under "salgsbasen". På söksidan kan du fylla i fadershingst och då är det bara att leta rätt på den hingst du söker och sedan klicka i längst ner på "billeder" så får du fram avkommor till salu med bild.

Jag ser inte så mycket till individen utan mer till linjer och avkommor (valde Romancier på de kriterierna + god drh på förstagångssto).
Don Primero är själv ingen exteriör höjdare, Har sett både lågställda och små DP avkommor så,och mitt sto har samma svagheter :eek: .

Men han har absolut lämnat bra och har uppenbarligen kompletterat våra svenska ston bra men själv vågar jag som sagt inte chansa för skulle det bli en lågställd kortbent avkomma så skulle jag gråta blod även om den hade kanon ridbarhet :crazy: .

Någon som sett Bocellis bebbar?

Vette katten om jag ska strunta i Donnerhalls avkommor.. *suck*

NÄR ska jag hitta rätt häst till fröken fräken.. :mad:

Beskriv ditt sto! Härstamning, exteriör med svagheter/styrkor, temperament och hur hennes tre respektive gångarter är så är det lättare att ge dig ett tips på vad som skulle kunna passa!

Jag skulle lätt satsa på Don Primero och Don Charly. Varför åka till Danmark när man kan få så fina hingstar i Sverige?
Don Schufro har jag sett ett par avkommor som inte tilltalade mig. En var väldigt stor och älgig även om den rörde sig bra och någon annan har också haft en exteriör som inte tilltalar mig riktigt.
DP har ju lämnat otroligt fina avkommor framförallt i Tyskland, så jag tror mycket på hans förärvning!

Som en liten parentes..
Är det någon som vet hur hög Don Primero egentligen är?
Som tysklandsägd var han 166cm men när han blev svensk så minskade han till 161cm?

Jag funderar starkt på att betäcka mitt lågställda, långlinjerade sto (dock inte grov) med en Don. Nämligen Don Laurie.
Don shuffro som pappa och Lauris CrusadorXX som morfar kan det bli bättre? Finns på angagarden.com. Snacka om vacker, högställd och lätt modell. Tycker iallafall jag. :banana:

"Mitt" sto (är 1/2 fodervärd, delar med ägaren som har två andra hästar. en hingst som är 1 1/2 efter "mitt" sto/New Balance och en dam efter Schufro)

Har förklarat henne tidigare, känner mig lite tjatig, men jag vill ha all hjälp jag kan få.

Hon var klass 1 som föl, född 1990, 170 cm. AB premierad och tävlar medelsvår och tränar S rörelser. Hon är av äldre modell så det jag kan önska är mer högställd och längre ben.

I temprament så är hon en "karlhäst" hon är som en buffel (men en go sådan) och ranghög. Hon har bra gångarter, bra ridbarhet. Älskar att jobba och får :devil: -energi när vi tränar och är lite lätt "på" om man säger så :angel: . En het dam, men snäll ändå, för hon är aldrig dum. samlar sig lätt, inget i handen alls (försöker dock ibland springa ifrån osynliga monster om jag inte aktiverar huvet på henne.. :crazy: )

Jag vill (ska, frågan är om det blir till våren eller nästa) betäcka henne och helst få en avkomma som är som hon, helst.. :D Men som jag skrev tidigare så vill jag gärna plussa på extriören och det behövs inget mer krut i hästen direkt ;)

Hon är efter Lambert - Porfyr

Liknande trådar

Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
Avel Hej! Nu vill jag skriva så här direkt så det inte blir fel. För GIVETVIS beror det på stoet oxå lika mkt och hanteringen av avkomman så...
2
Svar
24
· Visningar
4 149
Senast: cikoria
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Avel Nu när mitt första hingstval (His Highness) så tragiskt gått bort så skulle jag vilja få lite mer information om hingstarna i rubriken...
2
Svar
21
· Visningar
6 636
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar