Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Enligt Annika på Markebäck så hade de mätt honom till 162 när han stod där. En annan parantes är ju att DP och Don Schufro är så väldigt närbesläktade, samma pappa och mammorna är helsyskon.
Det där var lite väl svepande, du måste komma med mer detaljer! Beskriv alla delar i exteriören, inte bara typen, och hur respektive gångart är. Temperamentet verkar det inte vara något fel på i alla fall
Fast du kan ju till att börja med ta en titt på Riverside (e Regazzoni-Donnerhall) på Ängagårdens hemsida. Han har lämnat väldigt fina föl i sin första årgång i Tyskland.
Vet inte hur jag ska förklara extriör, men här är en förvrängd bild på henne, vet inte hur fotografen har lyckats.. för benen är för korta och huvud för stort och halsen kort.. och en jättemage (nog för att den är ganska stor.. men..) Hon ser ut som en förvuxen New Forest i typen tycker jag. Hon har också råkat ut för ngr olyckor som gör henne lite extra knotig.
Gångarterna är bra och hon har stort steg! Hon har bra kliv, inte markbunden. Balansen är bra och hon är lätt att samla. Jag är för dålig att rida för att plocka fram det bästa ur henne, men när ägarinnan rider och hon tömkör så när hon tex trampar så flyger benen HÖGT från marken. Jag är för dålig på det här för att ge en proffsig bedömning. Hon är framåt, energisk och samarbetsvillig. Märker hon dock att hon har övertaget så flamsar hon bara runt och gör som hon vill. Inget i handen när man rider och lyhörd för skänkel, men rider henne mest med sits och mindre hand och skänkel. (jag försöker i alla fall ) Hon är som en gammal bekväm soffa att sitta på i alla gångarter!
Säger detta mer när du fått se bild på henne?
Jag tittade på sidan du rekommenderade och föll för Don Laurie som har Lauries Crusador bakom sig. (Jag har fallit för Londonderry) Vet du ngt om Laurie???
Jag skulle välja en högställd trakehnerhingst (alternativt Stravinsky xx el San Quintero xx) till detta sto utan att så mycket som blinka. Här behövs förädling i massor. Blue Hors Hertug eller Summertime till exempel. Jag skulle inte riskera att använda hannoveranerblod där något gammalt, tungt, lågställt kan slå igenom!
Ja, förädling behövs! Även fast kortet inte ger henne rättvisa då hon har blivit ngt förkortad.. men faktum kvarstår. Men vågar jag verkligen testa med ett fullblod när hon är som hon är i temprament?
Jag igen *s* Hertug hittade jag igen hos Gränsbo stuteri. Men när jag söker på Summertime hittar jag ingenting.. Har du ngr tips där jag kan läsa om honom, eller har du info?
Sedan undrar jag över hur du ser på att använda ett fullblod till en redan tillräckligt het dam?
Det finns ju fullblod och trakehner, som också står högt i blod, som är väldigt ridbara, alltså inte FÖR heta. En annan trakehner som brukar sägas vara nästan för loj men ändå är superfin är Münchhausen.
Mer om Hertug hittar du på www.bluehors.dk
Mer om Summertime (och andra trakehnerhingstar) hittar du på http://www.gestuet-haemelschenburg.de/html/e_summe.html
Summertime är dock den enda som har en svensk importör av sperma. Själv är han otroligt vacker men glöm inte att kolla in hans föl!
Vad är det för stam på stoet?
Ska man titta på trakhener finns ju faktiskt Karolinger (Ängagården) som är en jättetrevlig individ, verkar ha toppenpsyke. Stod på station utanför Falkenberg (Ågårds Hingststation) i år - står kanske där nästa år också?
Jo, jag såg summertime, och han var jättefin!! Liksom de föl jag såg!
Men nu är det fryst som gäller från honom, och rekommenderar man det till ett sto som är snart 15 år gammalt? Hon går i brunst jättesent på sommaren så tidigare så sattes hon igång på hormoner och då tog det på en gång med New Balance. Skulle du/ni våga prova med fryst semin på ett sådant sto? (jag blev tvärsugen på Summertime kan jag ju säga!)
Om du har en skicklig, rutinerad stationsveterinär ska chanserna vara goda, i synnerhet som Summertime har fungerat väldigt bra på fryst. Summertime hade varit ett alternativ även för mig om han hade passat men jag har trakehner så det räcker i mitt stos blod. Han har dessutom ett mycket trevligt temperament (du såg väl t ex bilden där han som 3-åring rids av en 14-åring?).
Karolinger är i mitt tycke för lågställd för att passa detta sto.
Går inte att svara på eftersom Summertime inte har några vuxna avkommor och man då inte vet hur han förärver sig storleksmässigt. Generellt kan man ju säga att trakehner oftast inte är några jättehästar så även om han är stor kanske det inte är så stort bakåt i härstamningen.
Trakhener är ett bra tips - fullblod ett annat gott tips.
En hingst som visat fina avkommor (yngre) gällande typ och gång är Nobleman (e Natiello xx-Wenzel II). Jag känner inte till hingsten men stammen är utmärkt stammad för dressyr med statspremieston.
Nobleman xx fick själv 10 på ridbarhet och 9r på gång - bogfri, bra bakben, fin rörlig skritt med stort övertramp.
Jag har sett honom på video för hand, dressyrriden och hoppning under spektakulära förhållanden.
Vacker häst med lååånga ben och med tanke på förhållandena så tror jag han har bra mentalitet också...om han inte var drogad eller i chocktillstånd vs .
Det finns många fullblodshingstar (50/100) som används i dressyraveln som själva är riktiga spöken dvs rör sig medelmåttigt (symaskinstrav men bättre galopp och skritt) och ingen imponerande exteriör och då oftast med hemska halsar - ändå blir avkommorna efter halvblodsmödrar ofta mkt bra. Denna hingst är själv fin och lämnar tydligen bra så varför inte?
Den är dessutom SVART!
Ja, Nobleman är riktigt fin, tänk bara på - om du tittar på exteriörbilden i Hingstkatalogen – att han, liksom nästan alla andra danska hingstar, står med frambenen på en låda för att komma upp där fram. I verkligheten ser han ut att ha betydligt kortare framben tyvärr.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.