Don Charly, Don Romantic..

Sv: Don Charly, Don Romantic..

Du har rätt gällande det tråkiga kortet i katalogen, uppfattningen om hingsten kommer emellertid från videon. På videon från Tyska bedömningen, är han riktigt läcker, vackert huvud, bra typ (högställd, bra hals)- bra vinklar - rörlig - och svart :love: - snygg.

Det där med bilder börjar fö bli ganska pinsamt. Tycker samtliga länder använder uppförsbackar och snedvridna kameror lite väl när de fotar.

Kommer inte ihåg just nu men det finns en hingst som de vinklat lite för mycket vilket gör att han har exteriör som en giraff med tillhörande text "...alltid i uppförsbacke". Ser inte klokt ut.

Tror de människor är korkade? Man ser väl förhoppningsvis avståndet mellan fotots nederkant och hovarnas :D .

Behöver hjälp!

Tittade på info om Hertug, men vad betyder detta?

Kåringsbeskrivelse, Dansk Varmblod (2000):
Karakterer: 979 66 710 9

Kåringsbeskrivelse, TAF (1999):
Karakterer: 8-8-6/9-9-8/8

Den översta sifferraden är:
Typ/mankhöjd
Framdel, hals, huvud
Överlinje, rygg, kors, lår
Framben
Bakben
Rörelsemekanik
Gångarter
Helhetsintryck

Helt suveränt med mer ingripande bedömning - också ngt vi borde ha i Sverige....vi är så efter.

Jag såg Karolinger på Ågård och jag tycker absolut inte att han är lågställd, vad är då högställt? Hade valt honom till mitt sto ,men det blev Danzas i stället. Karolinger var för övrigt en mycket sympatisk individ väldigt social trots att det gick brunstigs ston överallt. Helt klart en förädlare om man vill ha ett säkrare kort än fullblod när det gäller gångarter och ridbarhet.

Japp, om du har skrivit siffrorna i rätt ordning, men jag tror det stämmer för jag reagerade också över siffrorna en gång i tiden - de löper över ett väldigt stort spann dvs ojämna.

Dock, avkommorna blir ju generellt fina och Hertug fungerar bra som förädlare.
Linjerna och avkommorna är det viktigaste, har man inget utav dem att gå på får man ju lägga mer tyngdvikt på hingsten.
Har ditt sto dåliga extremiteter kanske en annan hingst är att föredra?

Jag har för dålig kunskap för att kunna avgöra det, ska fråga de som kan... Men 6:or är ju inte lysande, så frågan är om det finns ngn annan (trakehner) förädlare som kanske håller en jämnare "standard". Jag vågar inte mig på ett fullblod..

Hertug, snälla häst.. kunde du inte ha haft lite bättre ben så slapp jag jaga vidare. :mad:

Nobleman är jättefin! och Svart.. hehe! Skulle du rekommendera honom till mitt sto, du har väl sett bilden som jag har lagt in ngnstans i denna tråd. Dock förvrängd då hon har taxben och groteskt stort huvud jämfört med halsen.. Finns det någon bild där han står stilla och inte har frambenen på någon lådda?

Tja, smaken är som baken, och tur är väl det? I mina ögon är det en klart lågställd individ och i övrigt av medelgod kvalitet.

Hertug är bedömd som nöjaktigt korrekt fram men med instabila hasar och trånga hovar runt om - inget som skulle bekymra mig om det inte stämde in även på stoet jag tänkt betäcka.

Jag tror jag ger upp *s*

Det viktigaste för mig är inte hur hingsten ser ut, utan vad den ger. Jag vill ha kvar samma goda ridbarhet, positiva sätt, energi och gångarter, men det på en mer ÄDEL häst.. Det är mitt mål med den planerade betäckningen. Det enda jag har i färgönskemål är ingen skimmel, skäck eller ngt annat fläckigt :angel:

Jag var tidigare inne på Bayron med tanke på vad han ger.. men vågar inte pga den nära besläktningen, åsså är han väl ingen förädlare i stora mått direkt!?

När det gäller Summertime så får jag ta och kolla upp hur duktiga de är att hantera fryst på stationerna här uppe i norr.

Hur pass dåligt är 6 på benen? Vad är det som kan göra att Hertug har fått den poängen? Tillägg: åh, såg att du hade svarat på det redan :o

Senast ändrad:

det kanske inte räcker till mitt sto, kanske behöver en frieserhals.. fast inte så bred förståss :angel:

Nåväl, nu har jag ngr heta kandidater. Hertug, Summertime om jag vågar fryst och jag ska titta vidare på Nobleman.

1000 tack för all hjälp, kommer någon på en till hingst så HOJTA!! :)

Senast ändrad:

*fnissar*
"Jag vill ha kvar samma goda ridbarhet, positiva sätt, energi och gångarter, men det på en mer ÄDEL häst.. Det är mitt mål med den planerade betäckningen."

Om avel ändå vore så lätt! Man vet ALDRIG vad som ploppar ut.

;)

Låter spännande! Vi har haft ett URFLOTT sto efter Don Shuffro. Tyvärr dålig halsansättning. Jag har aldrig sett ett föl/unghäst med en sådan underhals. Har tyvärr inte sett henne hur hon blev som vuxen...

Nä, det är just därför som jag har så svårt att välja hingst. Iom att det är jag som ska ha avkomman så behöver det ju inte komma ut en grand prix häst, men vill ändå ha så goda förutsättningar som möjligt..

Sedan kanske det kommer ut en framtung koloss på 185 med DAMP.. man vet ju aldrig

Jag har ju inte sett ngn avkomma själv men N har en mkt fin stam där mödernet är gångartspräglat.

N har ju vad som hittills setts varit en präglare av god typ (inkl långa ben)
och behållt de goda gångarterna.

Jag tror att N mkt väl kan vara lyckad på ett sto med den typ och stam som din har.

Gällande foto så har jag bara hittat honom på http://www.hippoessentia.se/nobleman/nobleman.htm
http://www.allbreedpedigree.com/ (sök Nobleman välj Hannoveranarn 1999 - liten grön knapp på namnraden, där finns en bild.
finns det kanske någon annan som kan ge tips?

På videon behövde han ingen "lådda"!

Har också tittat på Don Laurie, just pga Lauries Crusador och jag är som jag har skrivit tidigare, jättekär i Londonderry!!! :love: :love: :love:

Lauries Crusador är väl Tysklands No 1 just nu när det gäller förädlare av dressyrhästar.
Det har kommit mkt gott men då han är offantligt populär så finns det nog en del som inte blivit så bra också?

Det jag är lite misstänksam till är att LC har typisk, enligt mig, fullblodsexteriör och har sett en hel del yngre avkommor med hemska halsar?

Kan det kanske vara så att har man ett sto med dålig typ och svag exteriör så kanske man skall undvika LC för nära i ledet?

Jag vet inte, bara funderar.

Själv har jag ju fått upp ögonen för Nobleman där både han och fadern Natiello är av mkt god typ och inte typiska fullblod.

Stravinsky är ju också fin men många inkl mig själv vågar nog inte avla på polack så länge som det kan rasera både värde och intresse för avkomman. Dock hade Stravinsky 2002 135 st betäckningar (122 reg) så det är ju inte helt pjåkigt. Indexen är emellertid inte så häpnandsväckande än så länge.

Liknande trådar

Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
Avel Hej! Nu vill jag skriva så här direkt så det inte blir fel. För GIVETVIS beror det på stoet oxå lika mkt och hanteringen av avkomman så...
2
Svar
24
· Visningar
4 149
Senast: cikoria
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Avel Nu när mitt första hingstval (His Highness) så tragiskt gått bort så skulle jag vilja få lite mer information om hingstarna i rubriken...
2
Svar
21
· Visningar
6 636
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar