Dominant hanhund!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anonym_jaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 452
A

anonym_jaa

Min tråd gäller angående en dominant hanhund. Åtminståne tror jag att han är dominant för så fort han kommer till någon ny plast går han och skvätter överallt(alltså inomhus) Hunden i fråga är ett år , terrier, och hans ägare påstår att han gör så för att han inte är rumsren. (okej om det är en liten valp som sättersig och kissar mkt, men nu går han runt och lyftar på benet överallt!)Jag har även märkt på andra vis, exempel när han leker med andra hundar, han har noll respekt för människor, kissar överallt inomhus, man kan inte ta ifrån han en leksak. Jag antar att det är för att han inte får ordentliga gränser. Ibland är de jättestränga emot honom, och när de inte orkar hålla efter längre får han hoppa och fara precis som han vill. Där av är han mycket förvirrad. Jag är rädd att detta ska utvecklas till aggresivetet då jag kan se tecken på det redan nu, exempelvis när man ska ta en leksak ifrån honom. I hemmet där han bor finns ett barn, och jag är rädd att h*n ska fara illa om hunden plötsligt hugger på grund av att den inte vet sin plats i rangen, tror att det bestämmer är osäker osv. Egentligen har jag inte med detta att göra, men jag vill alltid hjälpa till och jag har varit med och varit hundvakt åt denna herre ett antal gg. Det är inte direkt kul när han går o pissar överallt hemma hos andra, men jag vågar inte ta tag i honom eftersom det inte är min hund. Om man blir arg på honom kollar han bara på en och slickar en väldigt mycket tills han hittar något mer intressantare och kan bara springa iväg o leka mitt under en utskällning.

Men nu till min fråga; Vad gör jag? Jag vill ju gärna ge tips och så för de har uppenbart inte mkt erfarenhet. Men jag vill ju inte låta kritiserande. Och vad tkr ni man ska göra? ge han en hurring när han kissar ex ? Eller blir han bara mer förvirrad då eftersom han aldrig blivit tillsagd om det innan ? Ja jag vet inte, ursäkta mitt virriga inlägg men kom gärna med egna erfarenheter! Det är ju uppenbart att han hade behövt tydliga regeler ifrån början, men hur tkr ni jag ska gå tillväga? Jag vill inte bara sluta bry mig, för det är ju synd om hunden och verkligen synd om den person han kommer att hugga inom en snar framtid! Tack på förhand :)

Sv: Dominant hanhund!

Jag tillhör dem som anser att det här med dominans och hundar är bara bajsprat.
Det handlar om resursförsvar och/eller dålig uppfostran.

I det här fallet båda två.

Självklart ska man inte ge en osäker och dåligt uppfostrad hund en hurring om den kissar inne, eller om den försvarar leksaker man försöker ta ifrån den.

Att hunden svamlar omkring och vill "leka", när man ger den en uppsträckning är en lugnande signal. Den har alltså ingen aning om varför du är arg, men den gör allt för att lugna ner dig.

Hjälp från hundkunnig instruktör föreslås.

De vetenskapliga rön som dominans-snacket grundar sig på härör sig från studier på höns och vargar i fångenskap.

Hundar är varken höns, vargar eller, åtminstone inte våra, i fångenskap. Fångenskapen tvingar vargar som inte känner varandra från början att skapa en hierarki, något som vi idag är mycket tveksamma till om det överhuvudtaget existerar i frihet.
Där är man en flock och familj och man gör bäst i att samarbeta, därför kan mycket väl valpen få äta innan den vuxa vargen äter.

Vår tamhund har ingeting att vinna på att dominera oss. Den som är högst på rangskalan skulle ju också vara den som ansvarar för föda och tak över huvudet. Jag tror knappast att min hund funderar på kvällens middag eller vill ha det anvaret.

Däremot så tror jag att brister i inlärning, av mamma tik, uppfödare, matte osv. kan leda till ett resursförsvar som blir olämpligt.

Jag vill också poängtera att en hund som är mellan 12-15 månader är i den fas då den normalt skulle lämna en flock och bilda egen. Självständigheten här handlar om ren överlevnad, något som vi gärna kallar "trotsålder".
Även här skulle jag vilja påstå att den hunden inte försöker dominera, den följer bara sina drifter, den är inte intresserad av att "basa över dig".

Fast det stämmer ju inte, det finns ju hur mycket studier på hundar som helst.
Även vargar i frihet. Höns är jag inte intresserad av så där säger jag inget.
DOCK, ska man självklart göra skillnad på hund och varg-naturligtvis.

Alla djur med flockbeteende har också hierarki (väldigt negativt laddat ord har jag märkt). Däremot håller jag med om att många hundar sällan vill basa över husse/matte.

Klart det finns studier.

Expressen eller Aftonbladet liksom.

Däremot kan man ju säga att ingen egentligen har bevis
Jag bara sällar mig till det gäng som jag finner har den mest logiska förklaringen, varken mer eller mindre. Läste för ett tag sedan Barry Eatons "Dominans och ledarskap - fakta eller fantasi?" En mycket tänkvärd liten bok.

Så jag har personligen övergett dominanspratet.

Jag tycker att Barrys bok fokuserar väldigt mycket på lydnad i sin bok-vilket inte går hand i hand med dominans/ledarskap. Givetvis kan man lösa det mesta med lydnad, många glömmer dock att en del av uppfostran /lydnad kan tolkas som en dominat handling av en hund. Jag har märkt att när ordet "dominans" dyker upp kan man få VÄLDIGT många olika tolkningar och reaktioner. Ofta ser folk på ordet med negativ klang.

*kl*

TS: Eftersom det inte är din hund skulle jag inte ingripa mot den. Däremot skulle jag bjuda ägarna på en fika och förklara att jag ser ett problem med att hunden skvätter inne (de har ju rätt. Hunden är inte rumsren, men de har antagligen fel angående orsaken till orumsrenheten.) Be dem ta med hunden till en veterinär som får kolla att hunden verkligen inte har några bekymmer med blåsan - UVI, katarr, för trång blåsa eller nåt sånt.

Berätta sedan att du upplever det som att hunden behöver gränser. Tala inte om dominans om du tror att det tolkas som negativa, auktoritära begrepp. Be dem träffa en instruktör som du har förtroende för så att de får hjälp.
Lägg dig sedan inte i mer. Det är deras hund och skulle de inte vilja lyssna och hunden sedan biter någon - då kanske de kommer tillbaka till dig. Synd att det isf tog för lång tid, men alla situationer är inte ideala.

Förklara att det inte är hur sträng man är, eller hur arg man blir, eller hur hård man är - utan hur rättvis, konsekvent och tydlig man är som ger effekt i uppfostran. Be dem börja om från början. Nya kommando, nya kroppsspråk, trevliga situationer. Det löser inget om de får för sig att leka CM en dag och rulla runt sin hund på golvet stup i kvarten för att de inte kan/vet bättre, för att nästa dag strunta i allt. (CM ska man inte leka alls, tycker jag.)

(Nej, vi gör inte detta till en CM-tråd. det finns redan tusen sådana!)

Ta hand om de andra gränserna och uppfostran först så följer svättandet med automatiskt...tror jag.

Lycka till!
/Syrsa

Det är jag böjd att hålla med om, det är lite som "ledarskap", som också kan få en negativ klang. Typ: "Men jag vill inte puckla på min hund"

Fast då finns ju SAOL, Dominans:göra sig gällande framför andra, vara herre, härska, ha öfvertaget; utöfva makt(en); råda, befalla; vara den bestämmande

Och som sagt, min hund har aldrig och kommer aldrig att befalla mig. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 221
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 219
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 298
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31