Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, livet ändrar sig ju också av sig självt, vare sig man vill eller inte. Villkoren på arbetsmarknaden ändras, barn föds, barn flyttar hemifrån, folk dör, intressena ändras osv. Jag ser nog det hela mer som en ständigt pågående diskussion, både med mig själv och med nära och kära.Hur man ska leva är för mig något man stöper fram med tiden, inte ”jaså du kan tänka dig hyresrätt resten av livet? Bye bye” efter ett par veckor.
Jag förstår inte hur folk kan döma människor som jobbar på donken! Sitter jag i den positionen som ska rekrytera till ett företag så ligger de som jobbat inom snabbmatsrestauranger och nation/kår högst upp på listan för jäklar vilken arbetsmoral, stresstålighet osv de har! (eller så är det positiva förutfattade meningar ^^)Jag jobbar på donken så ja..
Ja och RÄNTAN ändrar sig också av sig självt. När jag bodde i BR var min främsta ambition att komma därifrån eftersom räntan var 14%Ja, livet ändrar sig ju också av sig självt, vare sig man vill eller inte. Villkoren på arbetsmarknaden ändras, barn föds, barn flyttar hemifrån, folk dör, intressena ändras osv. Jag ser nog det hela mer som en ständigt pågående diskussion, både med mig själv och med nära och kära.
Att leva med ett "mål" som då ska vara uppfyllt före 40 - och sen då? Vad ska man göra sen? Förutom att fortsätta att jobba som fan så man klarar banklånen?
Jag tänker att livsval säger en del om en person. Förhoppningsvis? Alternativet är väl att ens livssituation är ett tärningsspel man inte kunnat påverka och som inte säger något om vem man är, det vore deppigare tycker jag. Och är ju bevisligen inte sant heller, annars skulle ju inte det sociala arvet existera.Det tror jag inte. Utan mer om idén att eftersom personen är PA så är hen inte ambitiös etc. Dvs att man lägger in väldigt mycket i vad personen valt för yrke. Att det inte är fint nog, inte intellektuellt eller karriärigt nog. Eller liknande.
Dvs inte att så mycket att man väljer bort någon pga som varför man gör det.
Jag förstår inte hur folk kan döma människor som jobbar på donken! Sitter jag i den positionen som ska rekrytera till ett företag så ligger de som jobbat inom snabbmatsrestauranger och nation/kår högst upp på listan för jäklar vilken arbetsmoral, stresstålighet osv de har! (eller så är det positiva förutfattade meningar ^^)
Jaha?Jag tänker att livsval säger en del om en person. Förhoppningsvis? Alternativet är väl att ens livssituation är ett tärningsspel man inte kunnat påverka och som inte säger något om vem man är, det vore deppigare tycker jag. Och är ju bevisligen inte sant heller, annars skulle ju inte det sociala arvet existera.
Ja och RÄNTAN ändrar sig också av sig självt. När jag bodde i BR var min främsta ambition att komma därifrån eftersom räntan var 14%
Det är därför hyresrätter är så viktiga! Jag vill inte banklån för att ha tak över skallen, men nu har jag det ändå för annars skulle min familj inte ha nånstans att bo till en rimlig peng. Åh så dumt bara.Man kan väl vara ambitiös och driven på många andra områden än sitt jobb?
För många spelar inte heller boendet nån större roll. Det kanske bara är en plast att sova på för att man har ett rikt liv utanför bostaden.
Själv kommer jag aldrig mer skaffa dyra hus (ägt två) som äter upp större delen av min inkomst. Lever hellre litet och billigt och lägger pengarna på livet
Vad intressant, jag har aldrig tänkt sådär som du gör. Jag hade väl när jag var ung någon slags luddig dröm om att bli självförsörjande typ. Jag hade inga karriärplaner eller utstakade mål alls, först ville jag bli regissör men det stupade på att jag inte gillar teater så mycket (känns som grundläggande!) och sen har jag mest lullat på. Det är nog därför jag inte har något sparande heller.Jag tycker ofta att den här diskussionen brukar resultera att det blir två motpoler. Att man anser att folk som strävar efter högavlönade jobb är statuskåta och pengahungriga, medan jag själv minsann arbetar med det jag trivs med trots att det är ett lågstatusyrke. De kan få snurra i sitt ekorrhjul. Eller att jag själv minsann är ambitiös och driven, och andra är ambitionslösa. Visst finns det en hel del människor ute på ytterkanterna, men jag tror att de flesta orienterar sig någonstans mittemellan.
Jag har absolut ekonomiska mål i livet, som har varit en utav många delar i mitt val av yrke. Jag vill känna ekonomisk trygghet, skaffa mig ett trivsamt boende, kunna resa och uppleva saker på min fritid, betala fritidsaktiviteter för framtida barn, donera en del och samtidigt ha en trygg och trivsam pension framför mig. Det finns många yrken som jag skulle tycka vore roliga och givande, och jag har valt ett utav dem som inte är det minst betalande. Andra aspekter som spelar in är att det ska vara ett företag som jag anser bidrar till samhällsnytta och tar socialt ansvar, att jag har bra chefer och medarbetare och att yrket i sig är stimulerande och utmanande. Att jag känner att jag får lära mig nya saker och utvecklas, annars blir jag rastlös.
Jag har hittills inte stött på några fördomar om mitt arbete, jag har arbetat som projektledare sedan 2011 och det är väl ett yrke som folk vanligtvis inte har så mycket åsikter om. Däremot kan jag tänka mig att det kan dyka upp desto fler fördomar nu när jag ska börja arbeta med försäljning. Då det inom vissa kretsar är ett högstatusyrke för att det ofta är högavlönat och inom andra kretsar är ett lågstatusyrke för att man anses vara kapitalismens löpare, på något vis. Jag tror att det är fler som har åsikter om säljare än om projektledare.
Det är därför hyresrätter är så viktiga! Jag vill inte banklån för att ha tak över skallen, men nu har jag det ändå för annars skulle min familj inte ha nånstans att bo till en rimlig peng. Åh så dumt bara.
Det är därför hyresrätter är så viktiga! Jag vill inte banklån för att ha tak över skallen, men nu har jag det ändå för annars skulle min familj inte ha nånstans att bo till en rimlig peng. Åh så dumt bara.
Fy fasen så gräsligt det var! Efter några år sänktes räntan till lite drygt 13, då löste jag in lånet, betalade ränteskillnadsersättning och band på 5 nya år. Efter det gick räntan ner till 12 nåntingJa, jag med