Jag tänker för övrigt att det här med att tycka att ens partners yrkesval är relevant för en kan vara, men inte behöver vara, kopplat till ekonomi och status. Det kan ju lika gärna vara så att man har idéer, eller kanske rättare sagt fördomar, om att vissa personer är mer eller mindre likasinnade än själv. Jag har en vän till mig som är sjuksköterska, hon tänkte länge att hon gärna ville dejta någon inom "blåljusyrke" för hon upplevde ofta att kontorsfolk och andra sällan förstod sig på hennes vardag. Hon ger HLR på folk som håller på att dö, jobbar med akut anestesi och större blodförluster. Hon tycker att det är svårt då att komma hem till någon som druckit kaffe framför en dator hela dagen och inte kan relatera till hennes dag. Är man entreprenör och har tusen affärsidéer kan jag också tänka mig att de är roligt att få dela de hemma tillsammans med någon som gillar att prata om sådant och bolla tankar. Så jag tänker att man säger "nej tack" till någon i ett tidigt dejtingskede inte är jättekonstigt, om man tänker att man kanske inte har så mycket gemensamt. Likväl som man backar för att någon verkar vara en extremsportare när man själv är en mys-soffpotatis. Jag kan också tänka mig en del yrkesval som kanske inte rimmar helt med en person som jag ser mig tillsammans med.