Domare som inte följer TR?

C

Carly

Tävlade idag och domaren beslutade emot TR på flera punkter. Trots påtryckningar vägrade h*n att ändra sig. Tävlingsledaren höll "låg profil".
Det fanns ingen överdommare.

Vad gör man? Kan man anmäla domaren till någon instans? Diciplinnämnden? Hur går det till?

Sv: Domare som inte följer TR?

Vad menar du med att det inte fanns någon överdomare? Det måste finnas en överdomare på alla tävlingar.

I vissa distrikt där det är brist på överdomare är det tillåtet för domaren att agera överdomare också, i alla fall i lokal dressyr.

Senast ändrad:

Disciplinnämnden är väl i så fall den instans man får vända sig till.

Vad var det som hände?

Vad menar du med att det inte fanns någon överdomare? Det måste finnas en överdomare på alla tävlingar.

Lokaltävling kan hållas utan överdomare. Enligt körningens TR Mom 515 § 1: "På alla tävlingar - med undantag av lokala tävlingar - skall en överdomare
utses som måste vara närvarande under hela tävlingen."

(detta var en körtävling)

Svårt att svara på om det är värt att anmäla eftersom du inte skriver på vilket sätt han beslutade emot TR och vad han beslutade om.
Du har ju en timme på dig att protestera efter att resultaten är klara, gjorde du det?
Du skriver också att han vägrade att ändra sig efter påtryckningar. Påtryckningar från vem? Var det bara du och din groom eller var det flera som tyckte att han gjort fel?
Om du gör en anmälan kanske du behöver nån typ av vittnen till det hela som håller med dig.

Så här gick det till:
En deltagare kör sitt dressyrprogram när en del av staketet blåser ner (vilket det hade gjort för flera deltagare under dagen). Just den här hästen blir mer skrämd än övriga och sparkar sönder vagnen. Hästen får ett tydligt sår på ett av bakbenen. Kusk och groom kliver av inne på banan. Funktionärer, publik och domare går fram till ekipaget. Domaren plockar upp delarna som lossnat från vagnen. Domaren beslutar att kusken inte får fortsätta eftersom h*n inte kan avgöra hur pass skadad häst och vagn är.
Kusken lagar vagnen så att den är körduglig och travar bort till precisionen. Väl där deltager ekipaget i precisionen. Domaren (en annan) på precisionen tillåter start trots en blödande häst och, nu efter lite lagning, delvis skadad vagn.

Detta var en lagtävling på den absolut lägsta nivån som är möjligt att tävla i körning. En tävlingsform som är framtagen för att utbilda nya kuskar och hästar.

När resultatet senare kommer upp visar det sig att dressyrdomaren har gett kusken poängen 5 på samtliga punkter som var kvar i programmet efter det att programmet avbrutits. Motivationen var att det inte går att bedömma något som h*n inte sett.
Detta ledde till att den här kusken, med ett icke fullföljt program placerade sig högre med sina 5, än flera av deltagarna som fullföljde programmet och utförde alla delar men misslyckades och fick en lägre poäng än 5.

Enligt TR Mom 513 Mottagande av hjälp § 2: "Mottagande av hjälp från utomstående är förbjudet och medför
uteslutning. Allt ingripande av tredje man, oavsett om kusken har begärt
det eller ej, med syfte att underlätta kuskens körning eller hjälpa hans
hästar, betraktas som otillåten hjälp."

Enligt TR Mom 518 poängsättning och rangordning § 5: "Tävlande som har uteslutits, utgått eller strukit sig i en deltävling skall
erhålla 125 % av högsta erhållna straffpoäng i denna deltävling."

§ 6: "I den slutliga rangordningen skall tävlande som uteslutits eller utgått från
en deltävling, alltid placeras efter de tävlande som fullföljt alla
deltävlingarna, oavsett deras slutliga poängantal."

Enligt TR Mom 500 Allmänt § 1.6: "Tävlande som av någon anledning stängts av, uteslutits, utgått eller har
strukit sig i något delmoment skall inte ingå i totalresultatet. Det skall
endast noteras i generalprotokollet att de har uteslutits (U), avstängts (A)
utgått (UG) eller strukit sig (S)."

Enligt TR Mom 522 Bedömning § 4: "Om domarordföranden finner att i dressyrmomentet deltagande häst visar
tydlig hälta och att denna inte kan betraktas som en tillfällig orenhet i
gången, skall domarordföranden avbryta uppvisningen och ekipaget skall
lämna banan i skritt. Domarordförandens beslut kan inte överklagas.
Hästen avstängs från fortsatt deltagande i tävlingen."

Senast ändrad av en moderator:

Svårt att svara på om det är värt att anmäla eftersom du inte skriver på vilket sätt han beslutade emot TR och vad han beslutade om.
Du har ju en timme på dig att protestera efter att resultaten är klara, gjorde du det?
Du skriver också att han vägrade att ändra sig efter påtryckningar. Påtryckningar från vem? Var det bara du och din groom eller var det flera som tyckte att han gjort fel?
Om du gör en anmälan kanske du behöver nån typ av vittnen till det hela som håller med dig.

Frågan är ju till vem man ska protestera eftersom protesten i så fall skulle vara riktad mot samma domare som ska avgöra protesten. Det kan vi nog räkna ut innan hur det skulle sluta...

Den andra domaren (som dömde precisionen) höll med flera av deltagarna att dressyrdomaren gjort fel. (Påtryckningar kom från ett par av lagledarna sammt ett antal av deltagarna.)

Egentligen spelar det ingen roll vad som gick fel. Min fråga var vart jag vänder mig om jag vill anmäla en domare för brott mot TR. Jag misstänker att det är diciplinnämnden.
Är det någon som vet hur det går till när man gör en anmälan till diciplinnämnden? En avgift? Hur ser "processen" ut? Hur lång tid tar det?

Gå in på Svenska Ridsportförbundets hemsida där hittar du alla uppgifter som du behöver.
Hjälp för att förhindra en olycka och hjälp till hästar i nöd efter en olyckshändelse inom en straffzon är tillåten hjälp utifrån enl. TR.
Men ekipagen skulle inte ha fått de poäng som dom fick,
eftersom dom inte fullföljde delmomentet.
Så det du kan klaga på är väl poängen, men i detta läge med en olycka så behöver de inte automatiskt bli uteslutna.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, visst är det tillåtet med hjälp för att förhindra en olycka.
Här var olyckan redan skedd. hästen stod stilla och läget var under kontroll.

Sen det här med skadan. Självklart är hästens välbefinnande prio ett och all nödvändig hjälp för att se om hästen nödvändig. Men uppenbarligen ansåg inte kusken att hästen var speciellt skadad eftersom h*n satte av i hög trav mot precisionsbanan när h*n kom ut från dressyrbanan.

Jag svarade innan du ändrade/la till.

Nej, poängsättandet är fel och även totalresultatet.

Vårat lag blev inte snuvad på någon placering på grund av den här händelsen. Det här var sista deltävlingen i lagserien för i år och på ALLA deltävlingar har det varit slarv med TR.
Det här var droppen.

Det är inte för att bråka. Det är bara så tråkigt att tävla när reglerna ändras lite hur som helst. Det blir dålig stämmning och skitsnack när sådant här sker.
Tanken med lagserien är att utbilda nya ekipage. Den här säsongen har det mest varit vilda vestern.

Förstår att du tycker att det är tråkigt när sånt här händer, rätt ska vara rätt.
Du skulle ju kunna göra en anmälan även om det kanske inte leder till nåt så här i efterhand. Mest bara för att man vet ju inte hur domarens "meritlista" ser ut. H*n kanske har fler plumpar i registret.
Hoppas att du inte tappat lusten för körning och tävlingar trots en strulig säsong.
Lycka till med körningen i fortsättningen :)

Var på plats under hela scenariot och kan hålla med om en hel del av det som TS beskriver angående domarens beslut. Dock hörde jag också resonemanget som fördes på dressyrbanan där kusken tydligt sa åt alla att hålla sig ifrån och ej framför hästen som fortfarande var skärrad och stressad då kusken fått stopp på den och den stod still inne på banan. Kusken hindrade även en chockad groom att gå ur vagnen för att kusken ansåg det fanns risk att hästen skulle kasta sig iväg igen. Så att ingen risk för olycka fanns och att hästen var lugn och under kontroll är fel.

Den som verkade mest skärrad var faktiskt domaren som sprang och plockade brädbitar runt ekipaget. Kusken frågade sedan, när hästen väl lugnat sig och groomen hoppat av och ställt sig framför hästen utan att hålla i den, högt och tydligt domaren vad h*n skulle göra för att inte bryta mot några regler och sade också att om hästen verkade ok borde h*n få möjlighet att lämna in protest mot det undermåliga staketet och köra om alternativt fortsätta och köra klart. Domaren sa dock att de sista tre bedömningspunkterna skulle bedömas med fem vilket kusken ifrågasatte.

Kusken sa också att alla dessa röriga regler hittills varit omöjliga att följa då saker uppenbarligen "hittats på" från gång till gång på dessa tävlingar och att det gjorde att diskussioner och osämja startades och att domaren fick stå upp för detta beslut nu om kusken skulle följa det trots sitt missnöje om att det var orätt bedömning. Domarens svar var att "nu är jag domare, och jag bedömer detta så här och dessutom gäller inte tr på dessa tävlingar utan lagserien har egna regler."
(kusken bad som sagt om att utifrån tr få lämna protest rörande staketet och köra om alternativt fortsätta och köra de sista punkterna med tillägg för samtliga straffpoäng som det skulle medföra iom "felkörningen" eller vad det ska kallas och var alltså INTE på långa vägar nöjd med bedömningen som domaren fastställde)

På domarens begäran spändes sedan hästen loss, hästen var ohalt och skadorna som tur ringa men ett tydligt skrapsår syntes på bak där hästen var vit men inget blod rann. (kusken tog dessutom lång tid på sig att anlända till precisionsbanan och jag hoppas att de då gått igenom hästen noga först, vilket jag tar för givet annars vore det rätt idiotisk att starta med hästen om den hade ont vilket den ju inte verkade ha efter vad som syntes på väg dit eller??? Annars mkt dålig stil att starta halt häst i precisionen!!!)

Hur kan en domare bara besluta så? Dessutom efter kuskens eget tyckande om att en annan bedömning borde vara mer rätt eftersom punkterna i programmet inte utförts? Och dessutom efter kuskens fråga om vad som var rätt och hur man ska agera?

Frågan är om domaren alls var påläst på tr. Och även om nu inte tr gäller på tävlingen som domaren sade så måste det ju på något sätt vara en riktlinje. Det enda rätta domaren gjorde här var i princip att stå upp för det h*n lovat kusken för som någon skrev så är ju domarens ord lag då ingen överdomare finns. Men okunskapen hos domare är otäck. Och det märks tydligt i en sådan här situation. Hur ska nya kuskar lära sig regler om de korrekta reglerna ej förklaras för att folk inte vet? Den här kusken är som jag vet (rätta mig om jag har fel) ren nybörjare och borde fått snabba svar på sina raka frågor till domaren på plats på banan.

Sen att människor runt omkring rusade in och skulle börja lyfta ben etc är nog en naturlig reaktion från åskådares sida och då är det ju viktigt att kusken säger att de ska hålla sig undan om h*n anser att det finns risk för vidare olycka.

Otäckt bara att de som är "nya" i sporten inte blir mer "omhändertagna" i sådana här situationer och kan få lära sig vad som verkligen är rätt, vilket alla som var inblandade runt detta, rutinerade som orutinerade fortfarande lär fråga sig.

Det värsta är att inga svar går att få eftersom tr tydligen bara gäller när den agerande domaren tillika "överdomaren" anser det. Regler är underordnade säkerhet och att undvika olycka, men när faran var över borde domaren ha haft "rätt" svar.

Jag antar att det är en anmälan till domarnas disciplinnämnd som är på sin plats. Dock handlade ju inte domarens agerand så mkt om fara för häst, kusk eller andra så det kanske inte är av betydelse egentligen utifrån den saken, men en uppmaning att vara påläst och tänkt igenom saker innan man agerar på en tävling borde vara ett givet och självklart krav i det avtal man har med domaren.

- Tråkigt är att allt sådant här inte bara leder till snack, osämja och hopplöshetskänslor hos tävlande och arrangörer utan även domare som blir less och inte vill ställa upp på kommande tävlingar = ännu färre tävlingar inom körsporten. **suck**

... dessutom gäller inte tr på dessa tävlingar utan lagserien har egna regler."
Det är inte sant.

http://www.kuskringen.nu/distrikt/pr-vastergotaland/regler-pr-lagserien.pdf

Jag har andrahandsuppgifter på att en av domarna vid årets lagserie (i det distriktet som den tävlingen som diskuteras här ingår i) inte är godkänd domare. Om det är domaren som är aktuell i det här fallet vet jag inte.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 849
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 546
Senast: Intejag
·
L
Kropp & Själ För det första: Jag dra INTE alla över samma kam (det här är mer ett generellt klagomål från mig), jag vet mycket väl att ALLA har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 417
Senast: KrullTroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar