Usch, vad jag lider med dig!
Måste kännas fruktansvärt att bli ”tvingad” från sitt hem!
Jag är en sån som bor nära järnvägen sen 2015, gissar att det kanske är 50-60 meter till järnvägen, nu hör jag inte tågen ens längre, trots att det går många tåg dygnet runt. Det enda tåg jag reagerar på är timmertåget som kommer strax efter 23, för det kör så fort så huset skakar.
Nu behöver du ha det tyst och lugnt, så du kanske inte alls vänjer dig på samma sätt som jag och många andra gör, men ville bara berätta att jag inte alls störs av ”mina” tåg längre. Det jobbigaste är faktist tågbommarna som plingar när dom går ner, dom hör jag tydligt när jag är ute på gården.
Tänker om du skulle välja att bo kvar, och det blir en möjlighet, kan man få ersättning för att ljudisolera bättre? Tex nya fönster? (Blev en rejäl skillnad på ljudet inne när jag bytte fönster!!!) Häck/plank?
Tänker också på värdet som sjunker på huset, kan man få ersättning för det? Det är ju inte så kul om man har ett hus som kanske blir belånat för mer än vad det är värt! Det borde ju kunna göras en värdering nu utan järnväg, sen en ny med järnväg, sen får dom betala mellanskillnaden. Vore enormt dåligt om ni blir utan någon ersättning alls om ni har möjlighet att få bo kvar!