Nej, förlåt jag tror att vi lägger ner den diskussionen, iallafall från min sida.Inläggen om elledningars vara eller icke vara kanske kan flyttas någon annanstans.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, förlåt jag tror att vi lägger ner den diskussionen, iallafall från min sida.Inläggen om elledningars vara eller icke vara kanske kan flyttas någon annanstans.
Fast du kommer ju med rena lögnerna i dina påståenden!Jag tror att du missat syftet med mina inlägg, dvs att det inte är svart eller vitt. Jag orkar inte leta upp rapporter och ser ingen anledning att lägga tid på det. Vi lever i en demokrati och det jag är kritisk till är när en statlig myndighet inte agerar demokratiskt. Jag tror inte du och jag kan komma till någon koncensus i denna fråga då vi har olika erfarenheter.
Nej, förlåt jag tror att vi lägger ner den diskussionen, iallafall från min sida.
Som jag skrev så betvivlar jag att de kommer göra det med grusvägen som används idag. Där finns en asfalterad väg en liten bit bort som de lär hänvisa de boende till. Men det vore livsfarligt att rida där pga att alla kör som idioter på den vägen.Eftersom järnvägen delar landskapet behöver det finnas passager där de boende kan passera till andra sidan. De vill inte ha några plankorsningar (eller folk som passerar över spåren utan att det finns någon övergång) och därför görs det en hel del tunnlar under järnvägen. Ibland på samma ställe som vägen gått ursprungligen, ibland görs vägar utmed järnvägen för att göra gemensamma passager.
Nej, det är ju inte möjligt. Men detta är ett dilemma gällande järnväg, större vägar, elledning, gruvnäringen etc. Olika intressen ställs mot varandra även kortsiktiga mål kontra långsiktiga mål. Se bara på det som händer nu på Gotland och Cementa. Ibland är det inte den som har ”bäst” argument utan den som har störst resurser att argumentera för sin sak.Men min önskan om att du förtydligar vad du menar med att myndigheterna behöver se till helheten och människan är relevant även i TS fall. Bör en enskild person kunna stoppa ett infrastrukturutbyggnad om hen anser sig alltför negativt påverkad?
Nej, det är ju inte möjligt. Men detta är ett dilemma gällande järnväg, större vägar, elledning, gruvnäringen etc. Olika intressen ställs mot varandra även kortsiktiga mål kontra långsiktiga mål. Se bara på det som händer nu på Gotland och Cementa. Ibland är det inte den som har ”bäst” argument utan den som har störst resurser att argumentera för sin sak.
Jag tycker absolut att ts skall skicka in sina synpunkter, det är det som är brukligt i en demokratiskt process. Jag vet inte vilka behov som ligger bakom den eventuella järnväg som planeras i ts fall, det kanske är välgrundade argument. Men det ts kan försöka påverka är ju ändå att det alternativ som gör minst skada, blir det som väljs.
Det finns några i tråden som skriver att enskilda inte skall få motsätta sig beslut om utveckling men det är en rättighet i en demokrati. Att få vara kritisk och ifrågasätta myndigheters arbete och beslut är också en rättighet som vi har i Sverige. Så här i backspegeln så finns det väl ett och annat ”nödvändigt” projekt som kanske inte skulle genomförts för att kostnaden för människor och miljö varit för hög tex tunneln genom Hallandsåsen.
I min kommun ska det också byggas en järnväg, det finns redan en men det skall byggas en till. Det mest logiska borde vara att bygga fyra spår men en lokal förening har under flera år lobbat för att en ny järnväg skall dras några km norrut delvis i tunnlar, alltså väldigt mycket dyrare än fyrspår. Och nu ser det ut som de även fått kommunen och Trafikverket att köpa deras argument. Behöver jag berätta var folket i föreningen bor….ja just det, jämte den nuvarande järnvägen.
Så otroligt sorgligt! Förstår att du är ledsen. Hur pass nära är det risk att de lägger den?
Sitter i likande sits faktiskt, de vill dela Skåne med en höghastighetsbana. Ett av alternativen är 300 meter från vårt hus Det kommer höras Våra promenadmöjligheter kommer påverkas också, kommer inte kunna komma åt skogen alls
Det innebär också att det i så fall blir precis bredvid stallet där jag har mina hästar = inga möjligheter att motionera hästar utöver på ridbana. De kapar rid- och körvägarna om den hamnar där. Allt för att storstadsborna ska kunna åka mellan Malmö -
El ledning stålar. Det är inte bra och ökar cancer risken och för andra sjukdomar .Vad är problemet med en elledning, mer än att det kanske inte är så fint? Låter det eller medför något problem? (Kanske inte ska dra igång en diskussion om det i just denna tråd, men jag är nyfiken?)
Klart du ska höra av dig till Trafikverket. Du ska givet skriva som annat inlägg nyckel till nyckel huslösning. De bygger eller köper annat hus med lugnt läge i stället för ditt nuvarande hus.Jag vet inte om detta kan bli mycket till diskussion egentligen, för mycket av den avgrundsdjupa hopplöshet jag känner är just för att jag inte har något jag över huvud taget kan göra åt det här.
Trafikverket har meddelat att mitt hus ligger i en av de korridorer dom gjort för en ny del av den sk sydostlänken. Detta är bara nåt dom skickat hem papper till mig om, "hej vi kanske lägger en järnväg här, det gör inget va?" snacket har gått ett tag men nu har dom presenterat 3 korridorer, 1 av dom går alltså genom mitt hus, 1 går nära. Dom vill att man ska skicka in åsikter om det men jag känner att vad spelar det för roll? det är inte som att dom kommer bry sig om att det här huset i princip är det enda som gör mitt liv värt att leva
Jag är sjukpensionär och 2016 köpte jag mitt hus. Jag behövde ett ställe där det va tyst omkring mig, där jag kunde andas och må bättre. Vad gör jag om det här inträffar? Jag vet att man får pengar av järnvägen om den dras rätt igenom huset men med tanke på hur huspriserna sett ut dom senaste åren så är chansen att jag skulle hitta ett liknande hus ens med extra pengar extremt liten, och dras den bara nära så får jag inte en spänn men jag kommer ändå inte kunna bo kvar pga ljudet. Att sätta mig i en lägenhet igen går helt enkelt inte, jag dör hellre.
Nu har dom alltså sagt till mig att ja 2 av 3 alternativ kommer påverka dig enormt. Men vi tänker inte berätta hur det faktiskt blir förs nästa sommar, jag ska alltså gå i månader till med den här ångesten och kan inte göra ett skit, det har gått ett halvår redan där det här malt i mitt huvud och mitt mående blir ju sämre hela tiden.
Tänkte åtminstone uppdatera tråden nu när vi (typ) har fått besked.. Trafikverket själva hade ju sagt att vi som bor i korridorerna skulle få besked sommaren 2022, jag har alltså gått hela sommaren igenom och oroat mig för det där brevet, vi har inte hört ett pip, ingen info på sidan för projektet heller.
Idag skickar en vän ett meddelande till mig och berättar att trafikverket har meddelat val av korridor
Till SVT
Vi har alltså fortfarande inte fått nån information men nu har dom ändå valt en korridor, och för mig valdes den absolut bästa korridoren, den som ligger längst ifrån mitt hus även om jag lär påverkas av själva bygget (när järnvägen väl är klar tror jag inte det kommer märkas så mycket här)
Det känns såklart jätteskönt även om jag tycker dom skött det katastrofalt dåligt. Tog mig flera minuter med hjärtat i halsgropen innan jag faktiskt fattade vilken korridor dom valt utifrån klippet
Den lokala ridskolan i kommunen jag bor i har liknande problem. Det finns lite skrittvägar i skog direkt intill, men ganska begränsat om man jämför med vad det hade kunnat vara. Däremot finns det hur många mil grusvägar och skog runtomkring - åt ena hållet begränsat av en mer och mer trafikerad 80 väg med dålig sikt och åt andra hållet en järnväg där den enda övergången (över järnvägen, ingen tunnel) inom 6-7 kilometer kräver att man rider någon kilometer genom tätortens centrum.Som jag skrev så betvivlar jag att de kommer göra det med grusvägen som används idag. Där finns en asfalterad väg en liten bit bort som de lär hänvisa de boende till. Men det vore livsfarligt att rida där pga att alla kör som idioter på den vägen.
Vi bodde tidigare ca 100 m från järnvägen där tågen gick ett par gånger i timmen i full fart och även godståg. Dock inte höghastighetståg. Vi hade extra tjocka isolerade fönster som bekostades DÅ av järnvägen. Vet inte om dom bekostar sånt nu. Vi hörde aldrig tågen, man tänkte imte ens på dom när dom kom om man satt i trädgårn men man reagerade om inte tågen kom av någon anledning. Hade även hästarna i hagen kant i kant med tågbanan.
Kan det vara ett alternativ för dig att dom får stå för extra isolering av huset om banan kommer 100m från huset?
Ja det är svårt men samtidigt så tycker jag att det är bra att människor är kritiska och överklagar då det är en demokratiskt rättighet. Se tex på vindkraftverk som för några år sedan förskönades och de som överklagade sågs som miljöbovar. Idag vet vi att ett vindkraftverk har flertalet negativa konsekvenser på närmiljön samt deras effektivitet ifrågasätts alltmer.Det här belyser konflikten när Sverige ska bygga ut både tågtrafiken och elnätet. Individer hamnar i kläm och får se sitt hus/gårdar/livskvalitet försämras betydligt. Samtidigt är det nödvändigt att det görs så fort som möjligt för klimatet. Det blir lite tyvärr lite NIMBY över det hela. Och många projekt försenas av att individer och lokala grupper överklagar i all oändlighet.
Jag har ett exempel utanför dörren. På Årstafältet finns det en minigolfbana, tistlar och en central för frukt och grönsaker. Planen i 15 år plus är att bygga samman Liljeholmen och Årsta. Kommunikationer finns redan, pendeln, tvärbanan, så det enda som behöver göras vad gäller infrastruktur är att dra busslinjer. Men, det har överklagats i det oändliga. Det ena byggföretaget efter det andra gav upp. Nu har man äntligen börjat bygga, lagom till lågkonjunkturen naturligtvis.
Slussen överklagade man ännu längre. Egentligen var den ursprungliga slussen en kortsiktig lösning men sedan var det oändliga överklagande innan man kunde sätta igång med den extrema viktiga ombyggnaden. När man nu satt igång ville vissa underentreprenörer inte ha något att göra med pelarna på bron som går från gamla stan till slussen eftersom cementen där var som sand och smulades sönder när man petade lite på den.