Kasta inte soffa i eget vardagsrum!
Jag är helt med Domaren i denna något urflippade diskussion angående om man skall hävda doldt fel på en medfödd missbildning på tarmarna.
Kan det verkligen bara vara jag och Domaren som ser det absurda i detta. Ni kan blabba på hur mycket som helst angående konsumentköplagar köplagar, privatpersoner och näringsidkare.
Handenpå hjärtat kan ni verkligen tycka att det är rätt att man skall kunna ha en häst i ett år och den blir sjuk och vid en buköppning finner man en missbildning och detta vill man att säljaren skall ersätta........
bara för att det finns lagar som reglerar saker så innebär detta ju inte att man måste följa lagstiftningen slaviskt för egen vinning. För det är väl det hela handlar om i detta fallet. Trådskaparen poängterar hela tiden att han/hon minnsann inte är ägare till hästen och att hästägaren inte vill detta men vad är det då du vill få fram. Vill du bara ha en egen grund att stå för inför framtiden så att du kan stämma skiten ur en intet ont anandes säljare.
Angående horse-manship så är det oxå något som verkar totalt glömt borts av dagens generation "hästmänniskor" som någon skrev här är horse-manship och NH två helt SKILDA saker med olika mål och syfte.
Hästens bön
Fodra och vattna mig väl
Var vänlig mot mig
Ryck inte i tyglarna eller tömmen
Slå mig inte då jag inte förtjänar det
Ge mig inte ett för tungt lass
Sko mig väl
Skydda mig om sommaren för solhettan
Skydda mig om vintern för kalla besel och lägg täcket på min rygg
Smek mig någon gång
Jag bär dig, jag drar dig, jag lever endast för dig
Du vet att jag inte kan tala om min nöd, men gud skall belöna dig
Till sist, då mina krafter är slut, tag mitt liv på minst plågsamma sätt
Detta är något som vi i mellangenerationen i hästvärlden lärde oss av den äldre generationen då vi var små. Verkar som om många aldrig ens tänkt på detta idag.
Vari detta står om jag blir sjuk eller skadad hitta någon annan som får ta ansvar....