Dolt fel? Kan man reklamera??

Hästen kommer inte att kunna användas till någonting, det är inte ens säkert att den kan bara gå i hage med defekten. Samma sak kan hända igen när som helst.

Varför i hela fridens dar tog man inte bort hästen? En häst som kanske inte ens kan gå i hage har inget värdigt liv :mad:.

Men snälla nån, har du läst diskutionen? Hästen är borta.

Det gick att åtgärda felet, men OM man inte gjorde det så fanns risken för att det skulle kunna komma tillbaka.

Denna hästen hade ett mkt värdigt liv och var en jättetrevlig kompis och vän. Denna defekten upptäktes under operation och när ägaren fick reda på det så var hästen pigg och på väg att bli bättre efter operationen.

Nu togs hästen bort i alla fall efter som magen inte riktigt ville börja att fungera igen.

Har inte läst hela tråden,men ett dolt fel är ett fel som ägaren vetat om,och dolt,hemlighållet,vid försäljning.
Svårt att bevisa,ännu svårare att få ersättning för.
Upptäcktes inte felet förrän vid en buköppning, så kan rimligtvis inte den förre ägaren vetat om det,

Nej jag har inte läst hela diskutionen. För mig räckte det att läsa att man opererar en häst som troligen inte ens kommer att kunna gå i en hage efter operationen. Att hästen haft ett bra liv innan problemen uppstod tvivlar jag inte på men att operera i ett sånt här fall gör mig förbannad.

Ett dolt fel är ett fel som inte går att upptäcka vid en "normal" besikting har inget direkt att göra med om säljaren vetat om det eller ej.
PL

Vad har det med uppfödaren att göra om hästen bytt ägare flera gånger? Enligt lagen så är det säljaren som man reklamerar hos, inte uppfödaren.

Det sunda förnuftet säger att man håller sig till lagen, sen om man väljer att reklamera eller inte är upp till en själv.

Fast jag kan förstå att man kan tycka att ett medfött fel som detta borde ligga på uppfödaren och inte förra ägaren!
Vet inte själv hur jag skulle gjort om jag hamnat i denna situation, skulle nog snäll som jag är ha svårt att kräva förra säljaren på några pengar, för det är inte deras fel! Men hade dom därimot försökt lura mig.... dolt något då hade grrrrrrr ilskna jag kommit fram!

En av mina vänner köpte en häst som det var ganska stora fel på , medfödda(upptäcktes senare). Hon hade bytt till sig denna hästen från säljaren som inte var uppfödaren.

Hon ville inte ha tillbaka sin gamla bortbytta häst och reklamerade direkt till uppfödaren som gav henne pengarna tillbaka, detta var inom den 2 årsperiod som angivits.

Ett dolt fel som säljaren vet om är INTE ett dolt fel utan det är bedrägeri.

precis... alltså hade jag blivit rosenrasande om dom dolt något för mig! Men ett dolt fel är en annan sak *S* det e inte lätt med vårt spårk när man andvänder samma ord i massa olika format-meningar ;)

Fast som jag skrivit innan så är det fortfarande som så att man INTE visste om detta när det opererades, utan upptäckte det under operation.

Man skulle aldrig opererat hästen om den inte blivit sjuk i koliksymptom som visade sig vara orsakat av hålet i buken. Det är väl inget fel i att operera om det var så att chansen fanns att den skulle bli frisk :confused:

Förbannad kan du bli på folk som missköter sina hästar :mad:

Dessutom så togs hästen bort!!!!

Beklagar bortgången och tycker det är synd att du ska behöva stå tillsvars för diverse påhopp av folk som bara vrider och vänder på ord.

Nu för tiden är vissa hästar väldigt dyra och att strunta i köplagar för att hålla en viss moralisk standard, och därav förlora hundratusentals kronor, är inget att förvänta.

Sk. Horse manship är inte längre så lätt att tillämpa när hästarna är värda sin vikt i guld...

Hästen får akut ont i magen, buköppnas och det visar sig att den har en medfödd missbildning i magen som gjort att tarmarna fallit ner i ett hål. Var tvugna att ta bort en hel del tarm och hästen är i mycket dåligt skick efter operation. Kostnaden går upp över den högsta veterinärvården på den första dagen dvs 65000kr och nu står den och kostar pengar varje dag för ägaren. Och det är bara dag tre!

Dessutom måste hästen, om den klarar sig, titthåls opereras om 7 veckor för att sy igen hålet så det inte händer igen. Detta kommer då inte försäkringen att ta!!

Här står klart och tydligt att hästen opererats och att det är dag 3 (TRE) efter operationen och att man ska försöka få den att överleva eftersom den ska titthålsoppereras på dag 7.

Vecka 7. Vilket är en ganska str skillnad å hästen skulle blivit frisk. ANledningen till nästa opperatoinen var ju att det inte skulle kunna hända igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 464
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 045
Senast: Chilodeur
·
Hundhälsa Min hund har artros i ett knä som inte går att operera (titthål gjort). Veterinärerna tycker olika - den som opererade sade att man nog...
2
Svar
22
· Visningar
17 634
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38