FT_ryttare

Trådstartare
vad vet ni om denna hingst,, själv har ja ingen aning..
kan ni somkan sånt här (görel bla.) skriva lite info om honom.. inriktning osv..

samt kanske ni kan ge lite info om Carano.. vet att han är e. capitol.

Sv: dolomit??

Dolomit föddes 1967 och köptes till Flyinge som föl. Omkring 1980 såldes han till en privat ägare.
Han var e Drabant 315 - Lansiär 377, två av den tidens stora förvärvare.

Stam och bild finns här http://www.allbreedpedigree.com/dolomit4

Han var ingen hit i aveln, och jag har för mig att den enda tävlingshäst han lämnade i svår klass var en dressyrhäst riden av Mette Rosencrantz (men jag kan blanda ihop honom med halvbrodern Daktyl som föddes samma år).

Satt som domarsekreterare i helgen, och såg då en valack efter Dolomit, nu 19, en snygg och ridbar häst, vad det såg ut. Han har placeringar i Msv B, men resultatdatabasen går ju inte längre tillbaka än 2003, då var han ju ändå 17. Så det är möjligt att den tävlat högre klasser som yngre.

Senast ändrad:

Jag tänkte inte ens på att det kunde vara Guinness pappa :o :D

Jag är ju så inne på de svenska ;)

I vilket sammanhang har du honom? är han pappa eller morfar till en häst? vart kommer den hästen ifrån? När är den född?

In med info så kanske vi kan lösa vilken Dolomit det handlar om :D

ok .
De är en 3 årig valack e. Carano -Dolomit. Hästen finns hos Källstorps.. och den är även född där tror jag ... finns flera med dolomit som morfar så antar att han har ett sto e. dolomit som används i avel.

hmmmmmmmmmm eftersom pappan är dansk så kan det ju vara den danska Dolomit..... svårt det där. Men om hästen är född i Sverige och det är ett avelsto som finns där så är det nog den svenska.

athena skrev:
Här kan du läsa om Carano http://www.stutteri-lundgaard.dk/index.php?id=20

www.markeback.nu finns också en del info, de tar in sperma på honom. Han är ej gk exteriört i Sverige men får betäcka ändå pga sina goda meriter, stam och avkommor (han har ju elit i Danmark).

Räknat med de nya bestämmelserna för exteriörpoäng för hopphingstarna så har han gdk exteriör när han gdk här var det fortfarande de gamla bestämmelserna att man även räknade in skritt och trav vid hand på hopphingstarna vilket man inte gör längre.

Han fick i Sverige vid gdk 8-7-8-7-7 = 37p då krävdes 38p men nu är det som sagt bara de tre första poängen som skall räknas och vara minst 23 p vilket han har.

Nu har jag tillgång till mina kataloger!

Dolomit av Kosack i svår dressyr. I sista hingstkatalogen har var med, 1994, hade han gett hoppning; LB-14, LA-4, MB-3, MA-1, dressyr; LB-2, LA-7, MB-1, GP-1, fälttävlan; L-3, M3-1.

Hans exteriöra utlåtande var: harmoniskmed djup bål och lång väl ansatt hals. Obetydligt konvex huvudprofil. Starkt skelett med korta skenor. Utmärkta rörelser.

Görel skrev:
Nu har jag tillgång till mina kataloger!

Dolomit av Kosack i svår dressyr. I sista hingstkatalogen har var med, 1994, hade han gett hoppning; LB-14, LA-4, MB-3, MA-1, dressyr; LB-2, LA-7, MB-1, GP-1, fälttävlan; L-3, M3-1.

Hans exteriöra utlåtande var: harmoniskmed djup bål och lång väl ansatt hals. Obetydligt konvex huvudprofil. Starkt skelett med korta skenor. Utmärkta rörelser.
Och sen ger han tydligen långlivade hästar, på min gata finns ju en valack f-71 e. Dolomit (34år), pigg är han, bet hovslagaren i rumpan i veckan när han skulle verkas. :banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 392
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 324
Senast: Gunnar
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 722
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka