Som gammal hästmänniska ser jag inte motsatsförhållandet mellan läkaryrket och att hjälpa detta fåtal som kan bli aktuellt att slippa sina smärtor. Jag ser det nog mer ur veterinärperspektiv- att hjälpa till så mycket som möjligt ända in i döden. Och att de som inte vill inte behöver söka sådana tjänster (drar gärna parallellen till bm som inte ville medverka till abort- man måste ju inte söka sig till just de tjänster där det man inte kan acceptera ingår). Men jag är som sagt medveten om att jag hör till en minoritet bland kollegorna sett till undersökningar.
Hur ställer du dig till fallet med den unga tjejen vars mor stängde av respiratorn, som fick lov att bli sövd? Det är ju en gråzon.
Vad gäller första citerade stycket:
Jag håller inte med dig. Det går i de allra flesta fall att "hjälpa till så mycket ända in i döden". Det har jag gjort. Men därifrån till att välja att döda en annan människa - nej, absolut inte i min värld.
Just de tjänsterna - tänker du då att det ska vara specifika tjänster som innebär avlivande av människor?
Jag tänker snarast att läkare inom i stort sett alla specialiteter (min fantasi har hittills endast kommit på Ögon där man nog kan räkna med att slippa frågeställningen) skulle träffa på patienter som önskar "behandlingen". Det finns ju svårt/obotligt sjuka människor i alla delar av sjukvården. Vissa pga cancer, en del pga allmän åldersskröplighet, en del pga hjärtsvikt, KOL med andningssvikt. En del pga neurologisk sjukdom, en del pga psykisk sjukdom.
Men väldigt få delar av sjukvården saknar kontakt med patienter med obotlig sjukdom.
Vad gäller din sista fråga - inte insatt i fallet.
Dock tänker jag generellt att en privatperson, i detta fallet en mamma, inte får göra så.
Det är inte anhöriga som ska ta ett sådant beslut.
Att avstå från livsförlängande behandling i ett sent palliativt skede ser jag som mycket rimligt.
Att avstå från dropp, avstå från intravenös antibiotikabehandling och i stället ge palliativ behandling ser jag som vettigt.
Det är i mina ögon väldigt stor skillnad mellan att aktivt döda en människa jämfört med att personen tackar nej till viss behandling. Sjukvården bygger på frivillighet: man har rätt att avböja behandling (exempelvis antibiotika, exempelvis att åka till sjukhus).
Det är klart att det är ett stort etiskt dilemma med en person där man redan satt in alla resurser; misstänker att det fall du hänvisar till var ett sådant. Där samtycke "förmodas" för att patienten inte varit i stånd att fatta beslut. Och där utgången inte blev bra alls.
Du och jag har inte olika åsikter vad gäller gamla sjuka patienter från äldreboenden som borde få dö i frid med god symtomlindring, hellre än att skickas till akutsjukhus.
En orsak till att jag i tidigare inlägg inte tog med den delen är att där fanns inget att kommentera i mina ögon.
Hur ställer du dig till "inte skada-principen" om du vill kunna döda?