Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Reta mig inte, är du snäll.
Jag är upprörd nog som det är.
Det lär inte bli mycket sova inatt...

Reta mig inte, är du snäll.
Jag är upprörd nog som det är.
Det lär inte bli mycket sova inatt...

Starta inte en tråd om du inte klarar av den. Jag har all rätt att prata, fråga och diskutera i denna tråd.

Och se det inte som reta. Du tycker vi ska lägga av med aveln. Så jag kunde inte låta bli att citera det du skrev sen....

Vadå statistik....behövs inte.

Har ett flertal gånger varit med om detta, inte alltid personligen.

Det har varit supertrevliga hundar, jakthundar, knähundar, brukshundar osv osv.
Väluppfostrade osv men som det ändå brustit för en gång och pga. att man inte tagit bort dom direkt så har det hänt ytterliggare en gång.
Tom. så allvarligt så jag höll på att mista min lillebror.

Kat, Kat.. Man kan ju undra om ditt inlägg ens är seriöst. Det känns mer som om att du skriver enbart för att provocera. Men jag ska väl försöka förklara hur jag ser en hund..

Först och främst så är det just du som förmänskligar hunden i det här läget. Den är svartsjuk, det är synd om den för att den ska dö, den ska hållas i koppel och bur resten av livet. Bara för att få leva. Denna hund kommer känna ett litet stick, sen inget mera. Nada. Det går inte att jämföra med en dödsdömd människa. På något plan alls.

Att en hund helt oprovocerat hugger en liten unge tyder på att något inte riktigt är som det ska. Speciellt inte den egna flockmedlemmen. Och JO barnet är i hundens flock. Matte och husse har fått ett barn. Om en hund backar tills den inte längre kan backa och DÅ hugger kan jag ha mer tolerans med. Då denna hund gjort vad den kunnat för att undvika en unge som petar i ögonen. Men att en jycke bara sätter tänderna i ett barns ansikte, på ett par sekunder känns inte friskt någonstanns.

Om ägarna skulle vilja omplacera hunden. Ska denna då alltid tvingas vara kopplad? Alltid ligga i bur? Vad händer om ett barn springer fram till hunden som är i koppel? Om hunden hugger? Ska hunden gömmas undan i en lada på landet? Allt för att denna ska få leva? Vad är det för hundliv?

Jag tycker familjen gör HELT rätt att ta bort hunden. Just för att en hund som får vinning i ett bett vet det tills nästa gång. Detta behöver man ingen statistik för att fatta.

Får väl tillägga att jag träffade hundratals hundar som liten och aldrig blev biten. Kanske för att jag hade.. öh.. tur?

Fakta.

En collie i min barndom bet folk och blev avlivad.
Mig bet den helt oprovocerat när jag kom fram och hälsade på den då den satt bunden på trädgården. Jag var i runda slängor sju -åtta år gammal.

Fakta.

En collie i min barndom bet folk och blev avlivad.
Mig bet den helt oprovocerat när jag kom fram och hälsade på den då den satt bunden på trädgården. Jag var i runda slängor sju -åtta år gammal.

Nu kommer väl halva buke halshugga mig. Men en kopplad hund är en trängd hund. En hund som är trängd plockar fram det den har. Inget jättekonstigt tycker jag. Och kanske inte så oprovocerat. Inte för att det är mer rätt, men kanske en liten förklaring till varför.

Nu kommer väl halva buke halshugga mig. Men en kopplad hund är en trängd hund. En hund som är trängd plockar fram det den har. Inget jättekonstigt tycker jag. Och kanske inte så oprovocerat. Inte för att det är mer rätt, men kanske en liten förklaring till varför.

Jag håller med. Så ingen halshuggning från mej;). En lös hund SKA gå åt annat håll då den inte vill vara med längre.

En hund i koppel kan inte gå iväg. Så där tycker jag du har rätt.

Starta inte en tråd om du inte klarar av den. Jag har all rätt att prata, fråga och diskutera i denna tråd.

Och se det inte som reta. Du tycker vi ska lägga av med aveln. Så jag kunde inte låta bli att citera det du skrev sen....

Jag startade tråden för att jag måste prata av mig, inte för att folk ska kalla mig troll och sätta ut fula visselsmileys.
Kan du vara vänlig och acceptera att det här är jobbigt för mig och att jag inte känner att jag klarar av att hantera den typen av "prat"?

Jag startade tråden för att jag måste prata av mig, inte för att folk ska kalla mig troll och sätta ut fula visselsmileys.
Kan du vara vänlig och acceptera att det här är jobbigt för mig och att jag inte känner att jag klarar av att hantera den typen av "prat"?

Precis som jag tycker att ditt prat är helt åt skogen!!! Och ifrågasätter allt du skriver då jag inte gillar ditt resonemang.

Vilket är helt okej. Jag bryr mej inte så mycket i hur då sover i natt och inte. Jag undrar hur barnet sover. Är mer orolig över h*n än om hunden.

Lika gällande aveln. Det resonemanget är jag oxå förvånad över. Jag ser att du på din avatar kramar en häst. Den hästen ska inte finnas om ditt resonemang gällande avel va lag.

Kat, Kat.. Man kan ju undra om ditt inlägg ens är seriöst. Det känns mer som om att du skriver enbart för att provocera. Men jag ska väl försöka förklara hur jag ser en hund..

Först och främst så är det just du som förmänskligar hunden i det här läget. Den är svartsjuk, det är synd om den för att den ska dö, den ska hållas i koppel och bur resten av livet. Bara för att få leva. Denna hund kommer känna ett litet stick, sen inget mera. Nada. Det går inte att jämföra med en dödsdömd människa. På något plan alls.

Jag har inte talat om några burar hela livet. Jag talar om att man inte ska ha barn och djur ihop utan uppsikt. Någonsin.

Djur BLIR svartsjuka när de inte får tillräckligt med uppmärksamhet, så är det. Det är inte en konstruktion eller ett förmänskligande, utan ett faktiskt beteende.

Om jag ska tro på att hundar som bitit en gång statistiskt sett biter oftare än andra, så får ni bevisa det med statistik.

Jag har inte talat om några burar hela livet. Jag talar om att man inte ska ha barn och djur ihop utan uppsikt. Någonsin.

Djur BLIR svartsjuka när de inte får tillräckligt med uppmärksamhet, så är det. Det är inte en konstruktion eller ett förmänskligande, utan ett faktiskt beteende.

Om jag ska tro på att hundar som bitit en gång statistiskt sett biter oftare än andra, så får ni bevisa det med statistik.

Hundar ska inte bli svartsjuka på barn/valpar. Då har det brustit i psyke eller uppfostran. Och då du redan sakt att det är inget fel på uppfostran så måste det vara psyket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka