Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Jag behöver inte det....ren erfarenhet räcker.

Varför ens våga chansa att ha en sådan hund kvar?

Precis som jag tycker att ditt prat är helt åt skogen!!! Och ifrågasätter allt du skriver då jag inte gillar ditt resonemang.

Vilket är helt okej. Jag bryr mej inte så mycket i hur då sover i natt och inte. Jag undrar hur barnet sover. Är mer orolig över h*n än om hunden.

Lika gällande aveln. Det resonemanget är jag oxå förvånad över. Jag ser att du på din avatar kramar en häst. Den hästen ska inte finnas om ditt resonemang gällande avel va lag.

Ifågasätt på ett sansat sätt då, som övriga gör, är du snäll.
Kan du inte vara medmänsklig nog att du bryr dig om hur dina meddebattörer mår, så tycker jag dock att du gör bäst i att gå härifrån.

Jag är ideologiskt emot avel, vilket inte behöver betyda att man alltid lever som man lär.

Nu kommer väl halva buke halshugga mig. Men en kopplad hund är en trängd hund. En hund som är trängd plockar fram det den har. Inget jättekonstigt tycker jag. Och kanske inte så oprovocerat. Inte för att det är mer rätt, men kanske en liten förklaring till varför.

Jag komemer då inte halshugga dig. ;)
Hunden var bunden i marken med långt koppel, kommer fram till mig när jag ska hälsa, luktar på min hand, och jag tar ett steg till och ska klappa henne, då biter hon mig. Hade hon varit trängd, hade hon först och främst backat... Jag bodde granne med denna hunden och lekte massor med hennes dotter. Var som en i familjen, kallar mamman Mamma idag.
Vilka fler som hunden bet kommer jag inte ihåg, men kan ta reda på det. Har för mig att beslutet togs då "lillebror" föddes eller nåt åt det hållet.
Många år sedan. Men fakto, hon bet mer än en gång och avlivades pga dåligt psyke. Trots att mina första minnen av denna hund var att hon var jätte mysig.

Hundar ska inte bli svartsjuka på barn/valpar. Då har det brustit i psyke eller uppfostran. Och då du redan sakt att det är inget fel på uppfostran så måste det vara psyket.

Vaddå SKA?
Kan du låta bli att bli avundsjuk/svarsjuk bara för att du inte "ska"?

Hur ska ett djur utan den insikten ens kunna begränsa sig?

Vaddå SKA?
Kan du låta bli att bli avundsjuk/svarsjuk bara för att du inte "ska"?

Hur ska ett djur utan den insikten ens kunna begränsa sig?

Håller än på att hundar inte SKA!

Min åsikt. Hundar ska inte bita oavsett. Jag kan förstå hundar som i tidigare läge fast i koppel och inte kan gömma sej.

Men ska är ett måste i min hundsyn/uppfostran.

Insikten på ledarens valp SKA finnas i hunden!

Jag har inte talat om några burar hela livet. Jag talar om att man inte ska ha barn och djur ihop utan uppsikt. Någonsin.

Djur BLIR svartsjuka när de inte får tillräckligt med uppmärksamhet, så är det. Det är inte en konstruktion eller ett förmänskligande, utan ett faktiskt beteende.

Om jag ska tro på att hundar som bitit en gång statistiskt sett biter oftare än andra, så får ni bevisa det med statistik.

Svartsjuka? Det är MÄNSKLIGT. Däremot finns det konkurrans. Men när rangordningen är faststämd finns heller inget sådant inom en stadig flock.

En hund suger inte bara tag i en unge för att den är svartsjuk. Det är det dummaste jag hört. En hund som biter i försvar, det är instinkt och förståeligt. Men att föräldrarna går ut några sekunder och ungen nästan förlorar synen? Vad gick hunden på för "instinkt"?

Statistik? Vad är det som är så svårt att förstå? En hund som får vinst i sitt beteende gör det igen. Det är väl inte så konstigt? En hund som biter en människa, denna rycker då undan handen och går iväg = vinst.

Jag tror att den dagen man får barn prioriterar man dem över sina djur när något sådant sker.

I mina ögon gör föräldrarna rätt. Tänk hur de skulle må om de omplacerade och hunden bet någon annan:crazy: fy jag hade mått fruktansvärt.

Statistik? Vad är det som är så svårt att förstå? En hund som får vinst i sitt beteende gör det igen. Det är väl inte så konstigt? En hund som biter en människa, denna rycker då undan handen och går iväg = vinst.

Ett sådant här beteende ger knappast vinst. Hysteri och skrik är obehag.

Är inte ett människoliv värt mera än ett hundliv?

Är det värt att ha skador och men för hela livet bara för att man inte vill ta bort hunden?

Jag ska berätta för dig om min lillebror som höll på att förlora livet.
Han blev biten av en schäferhund, en urgo hund som aldrig, aldrig visat tendenser till att bita eller vara elak eller instabil på något sätt.
Lillebrorsan blev sönderbiten i huvudet samt kinden.
Man fick sy ihop 2-3 lager i huvudet...slutade räkna vid 300 stygn.
Som tur var inga men mer än ärr i huvudet och på kinden och en mycket stor respekt för hundar.

Man lät bli att avliva denna hund...ett par veckor senare var det dags för familjens egen son att bli biten....av samma hund.
Denna gången var betten längre ner, mer i ansikte samt hals.
Återigen en stor tur att ungen överlevde......
Sen...avlivade man hunden.

Urkorkat av ägarna att ha kvar hunden.

Varför hunden bet första gången kan jag inte svara på då dock...har inte fått klarhet i det men...den bet...och gjorde det igen.

Nej jag gör faktiskt inte det. Likadant som om att djur inte skäms. Mänskliga känslor. Inte djuriska.

Svartsjuka är ett djuriskt beteende. Det finns medfött hos människan och det finns hos andra arter med.
Jag har sett det hur många gånger som helst.
Visst kan man kalla det konkurrens om man vill, men då bör man göra det även hos människor, eftersom det fungerar på samma sätt.

Nej...det är en vinst.
Den som viker undan är förloraren..hunden upptäcker att den funnit en metod för att få vara ifred...alltså vinst för hunden.

Skrik och hysteri är det många djur som står ut med utan obehag.

Ett sådant här beteende ger knappast vinst. Hysteri och skrik är obehag.

Hysteri och skrik för en hund som gör ett "utplåningsförsök" är knappast obehag. Men du kanske var där och såg allt? Eller var det så att ungen låg i en vagga, hunden hoppade upp och sög tag i ungen? Då är hunden ännu mer sjuk än vad man trodde ifrån början.

Och jag förstår inte hur du som kattmänniska helt plötsligt kan vara expert på hunden och dess beteenden? Jag vet att det inte finns något som heter svartsjuka inom hundvärlden. En hund tänker inte som vi, dvs den blir inte svartsjuk. Det handlar inte om att en hund vill ha mer kärlek för att den andra får. Återigen mänskliga tankar. Konkurrans är något djuriskt. Inte svartsjuka. Men jag undrade igen vilken instinkt hunden gick på när den bet barnet?

Om hunden INTE räknade med vinst i bettet varför gjorde den det? För att den hade "lust"?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka