Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Om hunden INTE räknade med vinst i bettet varför gjorde den det? För att den hade "lust"?

Jag tror inte att djur kalkylerar med vinster etc.
Konstatera kan vi däremot att det inte blev någon vinst av det.

Att en hund suger tag i ett flyende byte kan jag dock förstå. Dvs när folk skriver om att deras hund dödat en kanin rör jag inte en min. Där dyker den djuriska sidan upp. Men att hugga ett litet barn på ren och skär svartsjuka köper jag inte.

Hur gammal är barnet?

Jag vet att det inte finns något som heter svartsjuka inom hundvärlden. En hund tänker inte som vi, dvs den blir inte svartsjuk. Det handlar inte om att en hund vill ha mer kärlek för att den andra får. Återigen mänskliga tankar. Konkurrans är något djuriskt. Inte svartsjuka. Men jag undrade igen vilken instinkt hunden gick på när den bet barnet?

Jag tror helt enkelt att du lägger in andra känslor i ordet svartsjuka än jag gör.
Hunden har tydligt visat sådana tendenser sedan barnet kom - vilket är fullt förståeligt. Från 100% av uppmärksamheten till kanske 30%. Det är skillnad det.

Kalkylerar....hmmm..

Alla djur fungerar på det sättet...även vi människor.

Om vi hamnar i bråk, otrevligheter, skitsnack eller vad som helst, och backar undan...då ger vi efter.

Jag tror inte att djur kalkylerar med vinster etc.
Konstatera kan vi däremot att det inte blev någon vinst av det.

Nej, men eftersom du räknar med att djuren har något mänskliga tankar så gick jag ner lite till din nivå. Vad var hundens mening med bettet?

Klart som fasiken det blev vinst. Ungen gallskrek, föräldrarna kom och tog den därifrån. Vinst.

Likadant som att träna "Sitt" med en hund. När den sitter får den vinst, och gör det igen.

När en hund skäller på brevbäraren som går i trappgången, och denna sedan fortsätter vidare, vinst igen.

Nej, det tycker jag egentligen inte.

Ok. Jag ska be om ursäkt om jag verkat otrevlig. Kan lätt använda hårdare ord än jag egentligen menar.

Men då ett exempel.

De placerar om hunden. Människorna som tog hunden skaffar barn och i sin tur placerar om hunden. De talar inte om vad hunden gjort. (vilket mycket väl kan hända).
Den nyaste familjen skaffar barn. Hunden biter igen. Denna gång går det inte så väl som med första barnet. (om man nu kan kalla det väl).

Då hade det väl varit bättre om Ägare nr 1 avlivat hunden på direkten.

För detta exempel kan mycket väl ske. Jag skulle ha bannat mej själv sönder och samman om detta hänt mej!

Får tillägga att hundar gör det dom tror lönar sig. Dvs hunden bet för att det skulle "löna" sig. Varför skulle den annars göra det?

Djuren har inte samma funktionella tänkande som människor och kan inte jämföras med en människas.
Möjligtivis en apa då......

Ok. Jag ska be om ursäkt om jag verkat otrevlig. Kan lätt använda hårdare ord än jag egentligen menar.

Men då ett exempel.

De placerar om hunden. Människorna som tog hunden skaffar barn och i sin tur placerar om hunden. De talar inte om vad hunden gjort. (vilket mycket väl kan hända).
Den nyaste familjen skaffar barn. Hunden biter igen. Denna gång går det inte så väl som med första barnet. (om man nu kan kalla det väl).

Då hade det väl varit bättre om Ägare nr 1 avlivat hunden på direkten.

För detta exempel kan mycket väl ske. Jag skulle ha bannat mej själv sönder och samman om detta hänt mej!

Det är klart att de skulle tala om det. Orsaken till omplaceringen var just att hunden morrat mot barnet och betett sig osäkert.

Jag skulle inte förbannat mig det minsta om det skulle hänt någon annan. Jag skulle nämligen aldrig lämna en hund ensam med ett barn - oavsett hur "gullig" hunden än är.
Tveksamt är om jag ens skulle lämna barnet med en katt.

Jag ser bara två som felat i detta: och det är föräldrarna. Det må vara hårt, men det var väldigt väntat.

Och du är ursäktad.
Jag vet att jag har värderingar om djur/mänsklighet som skiljer sig ifrån de flestas. Har alltid haft det.

Nej...det skrev jag inte.

Ett backande från förloraren är vinsten. Skrik och skäll går oftast ut genom örat lika fort som det kom in.

Jag tror jag ska gå nu.

Om jag inte är med och bevakar diskussionen imorgon är det för att jag inte orkar...

...

Nej...det skrev jag inte.

Ett backande från förloraren är vinsten. Skrik och skäll går oftast ut genom örat lika fort som det kom in.

Backande från vem i det här läget?
Barnet är knappt gåbart.

Det är klart att de skulle tala om det. Orsaken till omplaceringen var just att hunden morrat mot barnet och betett sig osäkert.

Jag skulle inte förbannat mig det minsta om det skulle hänt någon annan. Jag skulle nämligen aldrig lämna en hund ensam med ett barn - oavsett hur "gullig" hunden än är.

Jag ser bara två som felat i detta: och det är föräldrarna. Det må vara hårt, men det var väldigt väntat.

Och du är ursäktad.
Jag vet att jag har värderingar om djur/mänsklighet som skiljer sig ifrån de flestas. Har alltid haft det.

Tror du missar lite.
De första talar säkert om det. Men hade inte vetat allt om min hunds liv från ägare 1 om det inte vore än släkting till mej.

Jag menar att den som får hunden efter de "drabbade" inte talar om vad hunden gjort. (kan mycket väl ända).

Och du är ursäktad.

Varför är du så säker på att hunden "nöjer" sig med ett barn?
Denna gången var det det...nästa gång kan det lika gärna vara en vuxen.

Jag tror helt enkelt att du lägger in andra känslor i ordet svartsjuka än jag gör.
Hunden har tydligt visat sådana tendenser sedan barnet kom - vilket är fullt förståeligt. Från 100% av uppmärksamheten till kanske 30%. Det är skillnad det.

Svartsjuka är ett mänskligt ord. Att du använder det i samband med hund är ju inte mitt fel? Jag har då aldrig använt ordet svartsjuk i djuriska sammanhang. För att det finns inte där. Thats it. Däremot konkurrans om mat, revir osv.

Konstigt att flera av mina vänner skaffat barn och hade hund innan, ingen av jyckarna har blivit "svartsjuka". Trots att dessa får mindre uppmärksamhet. Inte heller har dessa bitit sina nya flockmedlemmar, måste vara tur det med :eek:

Jag menar att den som får hunden efter de "drabbade" inte talar om vad hunden gjort. (kan mycket väl ända).

Och jag menar att det fortfarande inte ska göra någon skillnad.
Man ska inte lita på djur.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka