Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Hunden har varit svartsjuk sedan bäbisen föddes.
Bäbisen är inte en i flocken enligt vovven. Den är en inkräktare.

Jag ser det som fullständigt normalt att ett djur gör på det här viset.
Mina katter uppvisar svartsjuka de med.

Det är just pga sådant här förmänskligande som det finns "farliga" hundar.

Att som du gå in och skriva oss som haft hund i många år och som är utbildade inom hund, beteenden etc. etc. att all kunskap som finns här inne är fel är ju bara skrattretaden egentligen.

Normalt funtade hundar ska inte under några omständigheter oprovocerat attackera människor.

Att tycka att det beteendet är ok, normalt etc. som du gör, är dels otroligt okunnigt och okunskap är vad som i slutändan skapar farliga hundar.

Vi avlar fram djur till den här världen och förväntar oss att de ska bete sig på ett visst sätt. Om de är för nära sitt ursprung så dödar vi dem.

Om vi nu ska snacka ursprung..

Alfaparet i flocken (det vuxna paret) är de enda i flocken som får para sig, men hela flocken är med och tar hand om avkommorna, se efter de små, ge dem mat, tvätta dem, uppfostra dem, lära dem att klara sig i livet etc. etc.

Med sitt beteende avviker barnelaka hundar från normalt/ursprungligt beteende och skulle bli utstötta om de levde som de ursprungligen gjorde och ensam = säker död om inte en annan flock upptar individen, vilket inte är särskillt troligt..

Åter igen: Ett djur är ett djur - om än så domesticerat.
Till och med människor ger sig på andra människor, men dem avlivar vi inte.

Ett barn hade också reagerat med ilska och troligt våld.

Fast det framgår tydligt att du likställer hundar och människor. Att vi har samma sorts tankeverksamhet och känsloliv etc. vilket inte är fallet..

Har vi ihjäl barn som biter, slår och river andra barn?

Och åter igen förmänskligar du hunden och drar paraleller mellan barn och hund som samma sort :crazy:

Gör oss alla en tjänst.. Skaffa aldrig hund är du snäll. Både för hundens och omgivningens skull :cool:

Har vi ihjäl barn som biter, slår och river andra barn?

Man kan INTE jämställa djur och människor som du gör! Det är ju du som förmänskligar djur ingen annan!

Kicki :)

Det finns koppel och burar åt hundar som kan och bör användas flitigt.

Så då ska den stackare som köper sådana mentala skräphundar dessutom vara olaglig bara för att det till varje pris ska räddas en mentalt störd hund??

Dessutom var det väldigt väntat att hunden skulle göra det. Det hade den redan markerat.

Då gjorde föräldrarna ett stort fel som inte införlivade avlivningen redan då! Jag hade tagit hunden på stört!

kl

Jag håller med TS att i många fall avlivar man en hund som betett sig som den tror sig ha rätt till el pga att den varit rädd, men precis som gnist skrev ska en hund aldrig oprovocerat bita en människa!

Tyvärr så tror jag att många hundar som biter har blivit provocerade till det under längre tid. Om hunden är rädd eller dominant så är det ett ganska normalt beteende att morra och tom bita om den blir trängd. Det är ägarens ansvar att se till att hunden inte hamnar i situationer den inte klarar av!

Hur menar du?
Det är ett faktum att barnet klarar sig.

Överlever, ja! Men har ju fått skador eller hur? Även om barnet inte miste synen på ögat, tack och lov, så är den ju inte skadefri!

Anledningen till att det finns tama hundar är att hunden är ett flockdjur.
Hunden betraktar oss människor som sin flock.
Människorna i hundens familj, är hundens flock.
Och hunden är alltid lägst i rang i denna flock!

När en hund är sund mentalt, så kan man lita på att den följer den instinkten "jag är minst betydelsefull och måste lyda den som är över mig" - och därmed skadar den inte heller någon annan flockmedlem.

Hundar har för övrigt VÄLDIGT starka hämningar mot att göra andra flockmedlemmar illa. Det är också en anledning till att vi kan ha tama hundar. Ta exempelvis två hundar som slåss. Det är sällan de skadar varandra allvarligt – en lägger sig på rygg, blottar strupen och så är slagsmålet över.

Katter däremot är inte ett flockdjur, utan de drar nytta av oss - och när det inte passar vandrar de iväg till någon annan plats.

Man kan uttrycka det som att hundar är en del av familjeflocken, medan en katt parasiterar på familjeflocken.

:bow::bow::bow::bow: Bockelibock!

Det finns naturligtvis ingen statistik på hundar som inte biter, men de är i klar majoritet..

Under mina dryga 25 år har jag haft 2 av sisådär 30 hundar som det slagit runt på efter valpkull och de markerat efter folk. De levde inte länge efter det kan jag säga.

Alla mina hundar som jag har nu är fullkomligt pålitliga med barn. Oavsett om det är små barn som drar dem i svansen, petar dem i munnen, rycker i öronen, gnager på en tass etc. etc.
När hundarna tycker det räcker, så kliver de upp och går därifrån = normalt beteende för en hund!

Så du menar fortfarande på allvar att man ska låta barn och små barn vara ihop?

Givetvis ska barn och små barn vara tillsammans :smirk:

Misstänker att det ska stå hund och små barn och mitt svar är fortfarande detsamma. Mina 3 barn har alla haft hundar kring sig sedan hemkomst från BB och på de 16½ år som det funnits barn i min familj har ingen av dem blivit biten :cool:

Givetvis ska barn och små barn vara tillsammans :smirk:

Misstänker att det ska stå hund och små barn och mitt svar är fortfarande detsamma. Mina 3 barn har alla haft hundar kring sig sedan hemkomst från BB och på de 16½ år som det funnits barn i min familj har ingen av dem blivit biten :cool:

När min son var liten så var våran riesenkorsning den bästa barnvakten. Hon vek aldrig från hans sida. När han satt i sin hoppgunga så låg hon inunder, så han hoppade på hennes huvud. Aldrig att hon skulle skada honom, även när han blev lite äldre så höll hon koll på honom.

Då gjorde föräldrarna ett stort fel som inte införlivade avlivningen redan då! Jag hade tagit hunden på stört!

Håller helt med dig och övriga om detta - felet ligger hos föräldrarna som inte tog itu med hunden redan från början. Men jag tycker ofta att det är så folk resonerar "inte kan väl vår snälla Fido ..." .

Möjligen hade också en omplacering kunnat lyckas om hunden fått flytta direkt - och hamnat hos en kunnig hundmänniska som lyckats stävja det felaktiga beteendet! Det hade åtminstone funnits betydligt större chans!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka