Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Det är just pga sådant här förmänskligande som det finns "farliga" hundar.

Att som du gå in och skriva oss som haft hund i många år och som är utbildade inom hund, beteenden etc. etc. att all kunskap som finns här inne är fel är ju bara skrattretaden egentligen.

Normalt funtade hundar ska inte under några omständigheter oprovocerat attackera människor.

Att tycka att det beteendet är ok, normalt etc. som du gör, är dels otroligt okunnigt och okunskap är vad som i slutändan skapar farliga hundar.

:bow::bow: Så sant!

Kicki :)

Men nu är det ju hur många hundmänniskor som helst som i denna tråd försökt förklara att den här hundens reaktion inte var baserat på en instinkt....

Det finns ingen instinkt i hunden att ha ihjäl/allvarligt skada valpar i sin flock.

Precis vad jag tänkte, hur kan du (kat ) få det till att vara en naturlig instinkt. Mina hundar hade rykt bara de antydde på att bita barnen och då älskar jag ändå mina hundar väldigt mkt, men de ska veta vilken plats de har i flocken. Samma som barnen vet att de inte får gå fram till hundarna när de äter och inte får störa när de sover.

Det är antagligen själva grundproblemet. En normal hund infinner sig i den nya hierarkin dvs. längst ner. En sådan hund ser jag som potentiellt farlig även för vuxna människor för vad är det som säger att hunden bara sätter sig högre i hierarkin än barn?

Kanske det att en vuxen kan markera sitt ledarskap?
Ett barn kan inte göra det, varför det inte faller naturligt så.

Att djur gör saker som inte hör till deras hirearki när de inte bevakas är inget ovanligt.

Och ändå sker det...

Alltså går hunden emot sin instinkt när den gör så. Alltså är det något som är FEL i hunden.

Dålig mentalitet/dåligt lynne/blivit fel uppfostrad.
Inte hundindividens fel. Men ändå inte ok/inte normalt/inte acceptabelt. Sånt måste bort. Och det GÅR att få bort. Med ett bra avelsarbete och vettiga hundmänniskor som hundägare.

Lämna tråden var det ja...

Senast ändrad:

Du kan ju inte jämföra en vuxen hund och en vuxen människa!
En vuxen hund får aldrig en människas förstånd.

Du pratar hela tiden om "förstånd". Nej, en hund får inte samma förstånd i bemärkelsen "mänskligt förstånd" (o det är bla här du förmänskligar hunden, fast tvärtom. Du anser att den har "rätt" att göra vissa saker pga av att den inte har mer förstånd. Klart att den inte har människoförstånd, det är ju en hund). Men, den ska följa "hundförstånd", dvs de flockregler som finns och i dessa ingår att inte bita "valpar" oprovocerat.

Jag tycker, som många andra här i tråden, att du ska läsa lite hundetologi för att inte bara argumentera utifrån din känsla.

...o "svartsjuka" är inte någon instinkt.

(ber om ursäkt om detta redan är diskuterat, har inte hunnit läsa hela tråden än)

P.g.a. att hunden är störd, ja!

Det stora problemet är att det finns jättemånga hundar som beter sig så.
Att alla dessa skulle vara störda för att de inte är tillräckligt domesticerade är ett ganska typiskt avelsförsvar.
Vi får inte glömma att de djur vi har idag - hur avlade de än är - ändå har ett ursprung. Att de reagerar på sätt som inte vi förväntar oss när vi laborerar med genuppsättningar är inte konstigt.

Jag menar att den här typen av forskning ofta tolkas utifrån vad man vill se, och inte vad som verkligen händer.

Ehm...så det du ser är det som verkligen händer och stämmer, inte bara vad du vill se?

Kl

Hade någon av våra hundar morrat eller huggit mot vår son så hade sambon skjutit den direkt. Våra hundar vet att de är av lägre rang än oss och där ingår även vår son och naturligtvis sambons båda vuxna barn när de kommer. Hundarna sinsemellan har däremot själva gjort upp om rangordningen bland dem.

Kan tillägga att om de morrat eller huggit mot någon vuxen så hade de också fått vandra till de sälla jaktmarkerna.

Ehm...så det du ser är det som verkligen händer och stämmer, inte bara vad du vill se?

Det händer, det räcker som argument. Och det händer ofta.
När ska folk lära sig ifrån det?
Man kan ha skygglappar och säga att "en hund inte ska bete sig så", men det händer ändå. Med hundar som ingen kunnat vänta sig också.

Man kan inte lita på djur.

Det stora problemet är att det finns jättemånga hundar som beter sig så.
Att alla dessa skulle vara störda för att de inte är tillräckligt domesticerade är ett ganska typiskt avelsförsvar.
Vi får inte glömma att de djur vi har idag - hur avlade de än är - ändå har ett ursprung. Att de reagerar på sätt som inte vi förväntar oss när vi laborerar med genuppsättningar är inte konstigt.

Och i det ursprunget ingår att inte ge sig på "valpar" i flocken. Så även i ett vilt tillståd så är vovven störd!

Kl
Jag orkar inte läsa hela tråden men en hund som biter vem det än må vara ska avlivas inte skickas bort till någon annan. Det är ju min plikt som djurägare att se till att ett djur i min ägo inte ska skada någon annan,har jag misslyckats med att uppfostra min hund så får jag ta konsekvensen. Min åsikt och tydligen många andras.

Vildhundarna då? Finns både i Afrika och i Australien vad jag vet räknas inte de???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31