Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Så för att jag anser att mentalt störda hundar är en fara för sin omgivning och därför bör få somna in, så vet du hela min livssyn i fråga om liv och dess värde??

Hur många av dina jägarvänner (jägare du känner till) lägger ner en massa pengar på att åka kvällen innan julaftonen med en (mentalt frisk och stabil) 8-årig hund som blivit påkörd av tåget, är halvt förlamad, inkontinent pga förlamningen, skadad hjärna och öga och lägger ut en massa pengar och tid på rehabilitering??

Jag gör det och det var värt varenda krona och varenda sekund som lades på denna hund!
Han är fullt återställd (förutom en skadad näthinna som inte påverkar synen nämnvärt)

Hade däremot prognosen varit att hunden skulle ha lidit mentalt eller kroppsligen efter läkning och rehabiliteringen skulle han ha avlivats för han är värd mer än ett sådant liv.

Jag anser (bla) din enorma brist på empati vad gäller barn otroligt skrämmande och otäck, men det är inget jag trycker ner i halsen på dig gång efter annan, som du gärna gör mot andra som inte anser din livssyn vara enligt gängse "normer"

Jag kanske ska börja med det??

Finns det någon typ av forskning där du tror på resultaten? Eller är det bara "Kats filosofiska och ideologiska sanningar" som är de rätta?

Ja, det finns. Men jag försöker vara försiktig med de tolkningar som görs av vetenskapen.
Det är inte alltid som tolkningar görs korrekt utifrån vad som verkligen sker.

Vad är det då som gör att barn blir bitna av hundar hela tiden? Menar ni att alla dessa hundar är sjuka i huvudet o ska dö? Varför ska man ALDRIG titta en främmande hund i ögonen? Varför ska man ALDRIG le o visa tänderna mot en främmande hund? Är det för att ALLA hundar är potentiella idioter som ska dö? Varför ger sig övriga flockmedlemmar (alltså hundflock) på en individ som skriker?

Senast ändrad av en moderator:

Det talas en hel del om alfahannens och tikens avkomma här. Men hur ska hunden veta att barnet är alfa-parets avkomma? Det är ju inte ens samma ART!

Hur vet hunden att alfahanen och alfatikens avkomma är deras avkomma? Tiken föder valparna själv och introducerar dem i regel inte för resten av flocken förrän efter några veckor?

Jag tvivar att det har med art att göra, det har med beteende att göra.

Så för att jag anser att mentalt störda hundar är en fara för sin omgivning och därför bör få somna in, så vet du hela min livssyn i fråga om liv och dess värde??

Vi har diskuterat relaterade frågor förr och konstaterat att vi skiljer oss åt i hur vi ser på saker avsevärt.
Är det en märklig slutsats att dra utifrån det?

Måste du tolka det som att jag "trycker ner det i halsen på dig" för att jag konstaterar att vi aldrig kommer att nå varandra utifrån dessa utgångspunkter?

Måste du ens lägga en värdering i detta konstaterande?

Hur vet hunden att alfahanen och alfatikens avkomma är deras avkomma? Tiken föder valparna själv och introducerar dem i regel inte för resten av flocken förrän efter några veckor?

Jag tvivar att det har med art att göra, det har med beteende att göra.

En hund är i alla fall en hund.
Även om människan är hundens flock, så reagerar den alltid på andra hundar på ett sätt som de inte gör med andra människor. Trots att en Mops och en Retriver inte är mycket lika, så kan de direkt avgöra att det är en hund.

En hund är i alla fall en hund.
Även om människan är hundens flock, så reagerar den alltid på andra hundar på ett sätt som de inte gör med andra människor. Trots att en Mops och en Retriver inte är mycket lika, så kan de direkt avgöra att det är en hund.

En övervägande majoritet av hundarna känner igen människor som sin flock och accepterar nya barn som flockmedlemmar. Vad felas de hundar som inte klarar av den distinktionen? Jag menar, de flesta har inga som helst problem med att klara av det.

Hur vet du det? Kanske det är så att vissa föräldrar har fattat detta med hundflocken?

Hur vet du det? Kanske det är så att vissa föräldrar har fattat detta med hundflocken?

Och eftersom många av "de flesta" är helt vanliga svenssons verkar det inte vara så svårt att få en fungerande hundflock, eller hur?

Vad är det då som gör att barn blir bitna av hundar hela tiden? Menar ni att alla dessa hundar är sjuka i huvudet o ska dö? Varför ska man ALDRIG titta en främmande hund i ögonen? Varför ska man ALDRIG le o visa tänderna mot en främmande hund? Är det för att ALLA hundar är potentiella idioter som ska dö? Varför ger sig övriga flockmedlemmar (alltså hundflock) på en individ som skriker?

Hela tiden är väl en överdrift? Jag tycker det händer i betydligt färre omfattning än vad som borde med tanke på dagens hundsverige.

Man kan titta en främmande hund i ögonen och visa tänderna mot den utan att något ödesdigert händer, om det är en mentalt sund individ. Om alla hundar skulle balla ur när främmande människor i dess omgivning skrattar och visar tänderna skulle vi ha få fungerande hundar.

Och eftersom många av "de flesta" är helt vanliga svenssons verkar det inte vara så svårt att få en fungerande hundflock, eller hur?

Det vet vi ju dessvärre inte förrän något händer.

Nej, det är nåt som händer hela tiden. Jag vet inte vad du har för erfarenheter men jag skulle ALDRIG titta en främmande hund i ögeonen o samtidigt le mot den, ALDRIG. Och nej - de ballar inte ur när människor skrattar mot varandra pga att de då inte känner sig hotade eftersom ingen tittar dem stint in i ögonen samtidigt!

Testa att stirra o le mot en tjänstehund nästa gång du träffar en sån. Jag menar då tex en väktarhund eller polishund! Hoppsan!

Jodå, hundmänniskor är definitivt mer kontrollfreak över djuren än många andra djurägare.
Inte sällan är ju även hundägare jägare.

Men nu hänger jag inte med. Tycker inte du att hundar ska få leva som hundar. Vad är då mer naturligt för hunden- att få bo med en jägare och jaga eller bo i ett samhälle och aldrig få utnyttja sina naturliga instinkter. För att jaga är en naturlig instinkt, det är inte att ge sig på barn.

Tycker inte du att hundar ska få leva som hundar. Vad är då mer naturligt för hunden- att få bo med en jägare och jaga eller bo i ett samhälle och aldrig få utnyttja sina naturliga instinkter.

Nej, det är inte alls något i den delen jag menar. Jag talar om synen på djurliv och kontroll. De brukar vara ganska överrensstämmande mellan många hundägare och många jägare.
Jag delar inte den synen på liv, livet och livets värde. Det är det jag försöker säga.

Just denna tråden handlar ju om att hunden gav sig på en i sin "egen"flock. Det skiljer sig mot främmande hundar.
Men det skiljer givetvis från hund till hund. Vem som kan komma och råstirra mina hundar i ögonen, de skulle inte göra ngt. Då har jag både jakt och vallhund (gråhundar, taxar och sheltie).

Jag håller inte med om att det är fakta, utan hävdar att det är utopier.

Isåfall vill jag bli hänvisad till dina påståendens grund.
Dessvärre verkar det som att du har hittat på allting själv..jag kanske borde följa samma exempel. Livet hade varit så mycket lättare om man inte behövde en instruktionsbok till djuren man köper!
Sen ska jag åka hem till min rökande mamma och berätta att det hon gör inte framkallar cancer...suck.

Slutsats: Egentligen vill du inte diskutera kring din tråd, du har ju redan bestämt dig för vad du tycker trots att så gott som alla andra i tråden som kan hund ut i fingerspetsarna more or less sakligt försökt förklara psykologin kring det hela. Fråga: Varför då skapa tråden?:confused:

Egen flock? Det dyker helt plötsligt upp en individ som beter sig konstigt, flaxar med armar o ben, skriker, glor mmmmmmm, vem säger att hunden uppfattar den som en i sin flock? Är det för att vi människor bestämt att det ska vara så utan att tänka på hundens sätt? Ska inte vi som säger oss vara så smarta försöka tänka på hundens sätt när vi VET att hunden inte kan tänka som oss? Svara gärna på mina frågor!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka