Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Egen flock? Det dyker helt plötsligt upp en individ som beter sig konstigt, flaxar med armar o ben, skriker, glor mmmmmmm, vem säger att hunden uppfattar den som en i sin flock? Är det för att vi människor bestämt att det ska vara så utan att tänka på hundens sätt? Ska inte vi som säger oss vara så smarta försöka tänka på hundens sätt när vi VET att hunden inte kan tänka som oss? Svara gärna på mina frågor!

Och valpar, dyker dom inte plötsligt upp de med och mer eller mindre och uppför sig konstigt!?

Kicki :)

pibalill - Du är mycket välkommen att komma hem till mig och stint glo min hund i ögonen och skratta så mycket du bara vill samtidigt. Ingen av dom kommer att göra mer än att vifta på svansen och bli glada för att en främmande människa ger dom uppmärksamhet. Eventuellt kan dom hoppa i ren lycka också, det händer ibland. Pussas gör dom också mycket gärna, även om folk tittar dom rakt i ögonen och ler, för att dom är så söta..

Du får gärna komma hit också! :)

Just för att en hund som får vinning i ett bett vet det tills nästa gång. Detta behöver man ingen statistik för att fatta.

Anledningen till att jag bad om statistik var att personen som skrev inlägget hävdade att en hund som en gång har bitit oftast biter igen. Detta presenterades som fakta, och jag är lite less på att folk gör så i en debatt, utan att ha något som backar upp uttalandet. Det är liksom retoriskt slarv, och pajar hela diskussionen. Jag håller inte alls med Kat i den här frågan, men jag tycker fortfarande att båda sidor har vissa krav på sig när det gäller argumentationen. Man kan inte bara påstå saker hur som helst.

Vilka är vi att bestämma att vi är mer värda än djur?

Om ungen hade bitit hunden hade familjen nog inte haft en tanke på att avliva barnet, så vart har begreppet "människans bästa vän" kommit ifrån om vi avlivar dom så fort det händer något..?

Jag är ingen hundmänniska och min kunskap om dessa djur är liten men jag kan inte motstå att uttrycka mina åsikter. Till exempel så läggs det ner väldigt mycket tid och pengar för att rehabilitera våldsmän och kvinnor i Sverige så varför ska det vara så svårt att rehabilitera en hund?

Om ungen hade bitit hunden så hade nog inte skadorna blivit så stora för det första! :smirk: Och för vilka pengar ska man rehablitera den hunden, skattemedel?

Ett ovanligt dumt påståeende i mina ögon att dra sådana här paraleller som att "inte haft en tanke på att avliva barnet"! Hur kan man överhuvudtaget likställa dessa händelser!

Och mot bakgrund av ditt påstående att "vem har bestämt att vi är mer värda en djur", antar jag att du inte har några djur alls!? För du håller väl inte en jämlike i fångenskap? :angel:

Valpar är hundar. De har ursprungligen samma språk.
Framförallt är de samma art.

Men TROTS att vi inte är hundar så kan vi vara ledare över hunden. Den betraktar oss som flockledare och detta TROTS att vi inte är samma art eller talar samma språk. Så i det fallet så har det ingen betydelse!

Självklart kan hundar reagera på förändrade situationer. I det här fallet så bestod ju förändringen i att hunden inte fick särskilt mycket plats i flocken längre, och inte lika mycket tid, uppmärksamhet etc.

Men fakta kvarstår ändå. En frisk hund reagerar inte som denna gjorde, av en sådan förändring.

Min mentalit ostabila hund reagerade på liknande sätt vid större förändringar. Exempelvis förlorade hon all trygghet jag arbetat upp, vid vår flytt. Då började hon helt plötsligt att vilja attackera främmande människor.
Fullt förståeligt för en sjuk hund, men inte för en frisk.

Du har fortfarande inte svarat på varför du avlivade din häst, om det nu är så att vi inte ska ingripa i naturen.
Varför lät du den inte bara självdö? Eller skickade ut den i skogen och lät ett rovdjur (björn, lo, eventuellt varg ...? Jag vet inte riktigt vad ni har där uppe i Gätrikland ...) ta den?
Det hade väl varit det absolut mest naturliga! :idea:

Jag vill gärna höra din argumentation kring detta, eftersom jag tycker du motsäger dig själv.

Och jag är en av dom som anser att en hund inte alls behöver bita igen. ALLT beror på anledningen till varför hunden bet.

Jag vet om flera hundar som började att bita, och sen inte slutade. Och jag vet om flera andra hundar som bitit en gång, och aldrig mer gjort om det. Men dessa hundar har då bitit för att dom blivit skrämda, mycket överraskade (Typ mitt exempel i mitt långa inlägg) och att situationen aldrig inträffat förut.

(Inte direkt till dig egentligen)
Sen anser jag inte att alla hundar som biter är sjuka i huvudet. Det finns raser som är avlade för just det. Att bita främmande människor, exempelvis. Dom är faktiskt korrekta för sin ras, när dom biter i vissa situationer.
En av mina förra hundar var av en sådan ras. Han hade inte varit rastypisk och följt målen i aveln, om han inte tveklöst bitit alla främmande människor, inkl barn. Det brukar också inkludera byte av partner. Den nya killen/tjejen anses sällan som en familjemedlem bara sådär. Barn däremot gör det i princip alltid, där känner hundarna självklart av att det är alfatikens/hanens unge, som ska tas hand om.

Testa att stirra o le mot en tjänstehund nästa gång du träffar en sån. Jag menar då tex en väktarhund eller polishund! Hoppsan!

Du, det gör jag dagligen, vad är det som ska hända menar du:confused:?

Senast ändrad:

Fatt ju alla att samtliga tjänstehundar flippar ut så fort de ser en människa....daaaahh

(jepp,ironisk)

Jahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa:idea:!!!!

Tänk att "våra" hundar gör så fel. Och de jobbar ändå på en anstalt som är klassad som en av de absolut stökigaste i vårt land med de riktigt "tuffa, aggresiva och labila" killarna.

Tror bestämt att jag får ta upp det med Ledningsgruppen!

Och jag är en av dom som anser att en hund inte alls behöver bita igen. ALLT beror på anledningen till varför hunden bet.

Jag vet om flera hundar som började att bita, och sen inte slutade. Och jag vet om flera andra hundar som bitit en gång, och aldrig mer gjort om det. Men dessa hundar har då bitit för att dom blivit skrämda, mycket överraskade (Typ mitt exempel i mitt långa inlägg) och att situationen aldrig inträffat förut.

Nä jag håller med dig, jag tror inte alls att det är kört med en hund bara för att den har bitit en gång. Det beror helt på av vilken anledning den biter. Problemet är ju att det kan vara ganska svårt att utröna ibland, det finns ju inget facit över hundens mentalitet och hur den tänker. Vi kan ju bara gissa och försöka dra slutsatser. Och hade jag haft barn hade jag inte kunnat ta risken. Men att avliva en i övrigt sund hund för att den bitit en gång, det skulle jag inte göra. Om det då inte var ett sånt tillfälle där det "slagit slint" i huvudet på den, alltså fullständigt oprovocerat. Eller givetvis om den inte nöjt sig med att bita, utan visat tydlig aggression, fortsatt bita eller följt efter "offret" och fortsatt attackera.
Annars hade jag nog omplacerat hunden till ett hem utan barn, helst till nånstans lite avlägset i skogen. Men det är ju inte alltid det går heller.

Men TROTS att vi inte är hundar så kan vi vara ledare över hunden. Den betraktar oss som flockledare och detta TROTS att vi inte är samma art eller talar samma språk. Så i det fallet så har det ingen betydelse!

Jo, det har en väldigt betydelse om man hävdar att ett barn - som inte lärt sig hur man dominerar en hund, ska kunna vara över hunden i rang.
Hur ska hunden förstå att en varelse som varken kan språket eller är i samma art kunna veta det?

Du har fortfarande inte svarat på varför du avlivade din häst, om det nu är så att vi inte ska ingripa i naturen.
Varför lät du den inte bara självdö? Eller skickade ut den i skogen och lät ett rovdjur (björn, lo, eventuellt varg ...? Jag vet inte riktigt vad ni har där uppe i Gätrikland ...) ta den?
Det hade väl varit det absolut mest naturliga! :idea:

Jag vill gärna höra din argumentation kring detta, eftersom jag tycker du motsäger dig själv.

Jag tänker inte gå in i sådana fjanteridiskussioner.

Men fakta kvarstår ändå. En frisk hund reagerar inte som denna gjorde, av en sådan förändring.

För att vi BESTÄMT att hunden inte ska agera så, anser vi den sjuk då, ja.
Det säger däremot inte att det är så.

Ja, ibland kan det ju vara svårt att veta exakt varför en hund bet, för man är ju inte alltid med varje sekund av hundens tid ihop med andra hundar, barn eller främmande människor.
Men för det mesta kan man ändå se varför, eller åtminstone våga sig på en kvalificerad gissning efter hur hunden är, hur barnet (tar det som exempel nu) är, vad hunden tidigare reagerat på osv osv.

Man brukar för det mesta märka om en hund har blivit helt koko, eller om det faktiskt var en olyckshändelse som inte lär upprepas igen. Eller kanske att det bara är just EN situation som hunden reagerar på, och då får man välja om man vill hålla hunden ifrån den situationen eller om man inte vill ha kvar den kanske.
Jag hade ju en mycket extrem vakthund tidigare, och han hade bitit ett flertal människor innan han kom till mig (Omplacering i vuxen ålder) och han bet även en människa medan han bodde hos mig. Han blev provocerad, och jag avlivade inte honom för det.

Ja, nu blev det väl lite utdraget här, och jag förstår att vi tycker rätt så lika i ämnet. Jag gillar nog bara att skriva om det ;)

Nej, för att vi vet det genom att ha observerat vargar bland annat. Och genom att ha studerat både hundar och vildhundar i deras flockbeteende. Genom mycket forskning, helt enkelt.

Inte för att vi bestämt det så. Utan för att det ÄR så, hos dom hundarna med normal mentalitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka