Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Visst, ni kan apa "det är inte normalt" hur länge som helst. Ändå händer det hela tiden.
Jag undrar vad det är som inte är "normalt" jag.
Jag sätter rätt mycket pengar på "somliga hundägares naivitet":

"Min hund är SÅ snäll!"

Kom inte till mig och gnäll när de huggit era barn.

Normalt = när majoriteten gör det.

Även om det tycks hända ofta är det en mycket liten minoritet av landets hundar som faktiskt är inblandade i allvarliga bitincidenter.

Jag borde ju veta som sitter på en skitfarlig hund, jag har ju golden...?? Blir nog biten vilken dag som helst nu..... :(

Varför tycker du att det är en "fjanteridiskussion!? Jag tycker att det är en logisk frågeställning!?

Kicki :)

För att det är en helt annan diskussion att ta bort djur av barmhärtighet och att göra det för att deras lynne inte råkar passa oss.

För att det är en helt annan diskussion att ta bort djur av barmhärtighet och att göra det för att deras lynne inte råkar passa oss.

Och en hund som oprovocerat biter en bäbis i ansiktet två gånger och tar synen för det anser jag inte vara en välmående hund...

(Humpfh... nu är jag tillbaka i den jäkla tråden igen....)

Du vet inte vad jag tycker om den saken i stort och det är en fråga långt större och viktigare än den här sandlådan.

Jag har här talat om att vi bestämmer över liv och död för att en individ får egenskaper som inte passar oss.

Men så då ska alla opålitliga djur få leva bara för sakens skull? Vem skall ta hand om dessa djur? Hur mår ett djur själv som inte är helt kry mentalt?

Min pappa hade en omplaceringsrottis hemma för många många år sen. Den var så vrickad att den ville mörda alla i sin närhet. Vad ska man göra med en sådan? Sätta den i en hundgård i Norrland och kasta mat över staketet?

Men så då ska alla opålitliga djur få leva bara för sakens skull? Vem skall ta hand om dessa djur? Hur mår ett djur själv som inte är helt kry mentalt?

Så när vi tänjer gränserna för djur med instinkter som vi inte kan kontrollera, då är de opålitliga?
ALLA djur är opålitliga, mer eller mindre.

Kan man inte ta bort en hund med dåligt lynne av barmhärtighet? Vad säger att en hund skulle må bättre av omplacering? Ska man chansa att hunden mår bättre? Varför inte istället låta hunden slippa lidandet och skicka den till andra sidan?

Visst, ni kan apa "det är inte normalt" hur länge som helst. Ändå händer det hela tiden.
Jag undrar vad det är som inte är "normalt" jag.
Jag sätter rätt mycket pengar på "somliga hundägares naivitet":

"Min hund är SÅ snäll!"

Kom inte till mig och gnäll när de huggit era barn.

Min hund är SÅ snäll. Men jag vet att han ska jag akta. Han går undan när barnen blir för jobbig. Men morrar om de kommer efter. Och däför ve jag att han är ingen barnhund. Därför kommer jag att avsluta hans liv då jag skaffar barn. Jag tycker det är orätt att byta hem åt honom igen. Och ingen kommer att vilja ta honom med de problem som han har.

Sen som jag tidigit i tråden nämnde så skulle jag ha haft vår gammla hund Theo kvar så skulle jag inte ha tagit bort honom. Han va mer pålitlig.

Du får det att låta som om alla hundar kommer bita. Men man kan lita mer eller mindre på hundar. Och erfarna hundmänniskor vet vilken hund som man kan lita på och inte.

Så när vi tänjer gränserna för djur med instinkter som vi inte kan kontrollera, då är de opålitliga?
ALLA djur är opålitliga, mer eller mindre.

Instinkter igen. Vart i hela helskotta är svartsjuka på en ickegående unge en instinkt?

Hundar är idag för övrigt tama djur, det är inte vilda vargar.

Kan man inte ta bort en hund med dåligt lynne av barmhärtighet? Vad säger att en hund skulle må bättre av omplacering? Ska man chansa att hunden mår bättre? Varför inte istället låta hunden slippa lidandet och skicka den till andra sidan?

Vi talar inte om ett djur som mår dåligt här, utan om ett djur som agerat i en situation den inte trivts i.
Nog fasen förtjänar den ett försök till omplacering!

Vi talar inte om ett djur som mår dåligt här, utan om ett djur som agerat i en situation den inte trivts i.
Nog fasen förtjänar den ett försök till omplacering!

Varför då? Ska man riskera att hunden biter igen? Allt för att se om det kan bli bra? Hur jäkla långt får det gå enligt dig innan ett djur får avlivas för dåligt lynne?

Du får det att låta som om alla hundar kommer bita. Men man kan lita mer eller mindre på hundar. Och erfarna hundmänniskor vet vilken hund som man kan lita på och inte.

De har absolut potential för det.

Om man som "erfaren hundmänniska" kan avgöra om man kan lita på en hund eller inte, hur kommer det då sig att "erfarna hundmänniskor" råkar ut för sådant här?

Inte bäbisen; situationen.

Bäst du inte skaffar barn då hörrdu.

Varför bet den bäbisen då?

Hunden var ensam med bäbisen i ett rum. Tänkte den "aha! nu passar jag på att göra mig av med inkräktaren!" *tugg tugg*

Klart jag ska ha barn, Loka blir den perfekta hundvakten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka