Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Jag har inte läst hela tråden, och tänker inte göra det heller. Men av det jag har läst så förstår jag att du är nog en av dom få som tycker som du gör.

Vi hade en schäfertik som bet min lillasyster över nacken när hon var under året. Hunden står altså bakom min lillasyster, med ett rejält "nackgrepp", morrar och såg rent ut farlig ut. Mamma tvekade inte en sekund, utan det var bara in med hunden i bilen, och sen försvann den hunden kan vi säga.

Det är såna människor som du som gör det här farligt. Om hunden nu agerade "instinktivt" och bet barnet, vad i hela fan är det som säger att hunden inte kommer göra samma sak igen? Och det behöver ju inte ens handla om ett barn nästa gång.. utan en vuxen människa som hunden tycker "inkräktar". Det finns bara en sak att göra med såna här hundar, vare sig man har hittat ett nytt hem eller inte, och det är att avliva. Både för alla människors och för HUNDENS bästa.

En hund som känner sig osäker, eller vad nu som händer i den här hundens skalle, mår inte bra och skulle ha det mycket bättre om den fick somna in.

Ville bara bocka lite för detta:bow:. Markerade det jag gillade bäst i hela ditt inlägg där allt va bra sagt.

Ville bara bocka lite för detta:bow:. Markerade det jag gillade bäst i hela ditt inlägg där allt va bra sagt.

Ja, men allvarligt talat, vad i hela friden är det att diskutera om egentligen?! I mina ögon är hunden farlig, och säkert i många andras också..;)

Visst, nog är det otrevligt att avliva sin hund.. men ibland måste man ju faktist tänka på allas bästa. Jag skulle då inte vilja ha en hund som jag vet har bitit tidigare.. HELjobbigt att hela tiden måsta vara på sin vakt.

Så, jag tror nog dom flesta här är överäns..:)

Om en hund har bitit är det viktigaste att se till situationen om VARFÖR hunden bet. Att säga att hundar som biter ALLTID skall avlivas är lika dumt som att säga att de ALDRIG skall avlivas.

Jag har två välanpassade, trevliga hundar som umgår under uppsikt med min treåriga systerdotter. Dom är väldigt snälla och bra med henne. MEN jag skulle aldrig aldrig någonsin lämna dom ensamma med henne.

Hundar är hundar är rovdjur. Speciellt då dom är flera så är det lätt hänt att flockmentaliteten går in och gör så att hunden beter sig på ett för oss ofattbart sätt.

En bebis som kryper eller ett barn som springer kan locka fram jaktinstinkten och ett nafs kan sluta illa.

Ett litet barn blir lätt skadat av en stor hund vare sig det var meningen eller inte.

Jag har full förståelse för att föräldrarna till ett bitet barn lämnar bort hunden. Om den skall avlivas eller inte måste det tidigere beteendet visa.

Har hunden visat tendenserna innan? Hur är hunden i psyket i övrigt? Vill man jobba på hundens problem? Och kanske viktigast av allt. Kan man skydda omvärlden så att detta inte händer igen?

Ja, men allvarligt talat, vad i hela friden är det att diskutera om egentligen?! I mina ögon är hunden farlig, och säkert i många andras också..;)

Visst, nog är det otrevligt att avliva sin hund.. men ibland måste man ju faktist tänka på allas bästa. Jag skulle då inte vilja ha en hund som jag vet har bitit tidigare.. HELjobbigt att hela tiden måsta vara på sin vakt.

Så, jag tror nog dom flesta här är överäns..:)

Jo jag la mej tidigare i tråden. Men klarade inte av att hålla mej:smirk:. Så du har rätt. Inget vettigt att disktuera.. Egentligen.

En hund som känner sig osäker, eller vad nu som händer i den här hundens skalle, mår inte bra och skulle ha det mycket bättre om den fick somna in.

Återigen bara ett tyckande. Det finns inget som säger att den här hunden har lidit eller kommer att göra det på ett annat ställe.

Om en hund har bitit är det viktigaste att se till situationen om VARFÖR hunden bet. Att säga att hundar som biter ALLTID skall avlivas är lika dumt som att säga att de ALDRIG skall avlivas.

Jag har två välanpassade, trevliga hundar som umgår under uppsikt med min treåriga systerdotter. Dom är väldigt snälla och bra med henne. MEN jag skulle aldrig aldrig någonsin lämna dom ensamma med henne.

Hundar är hundar är rovdjur. Speciellt då dom är flera så är det lätt hänt att flockmentaliteten går in och gör så att hunden beter sig på ett för oss ofattbart sätt.

En bebis som kryper eller ett barn som springer kan locka fram jaktinstinkten och ett nafs kan sluta illa.

Ett litet barn blir lätt skadat av en stor hund vare sig det var meningen eller inte.

Jag har full förståelse för att föräldrarna till ett bitet barn lämnar bort hunden. Om den skall avlivas eller inte måste det tidigere beteendet visa.

Har hunden visat tendenserna innan? Hur är hunden i psyket i övrigt? Vill man jobba på hundens problem? Och kanske viktigast av allt. Kan man skydda omvärlden så att detta inte händer igen?

:bow::bow::bow:

Allt som inte stämmer med dina åsikter är alltid bara tyckande!
Det viktigaste här är att hunden inte skall ha en chans att upprepa beteendet.
PL

Återigen bara ett tyckande. Det finns inget som säger att den här hunden har lidit eller kommer att göra det på ett annat ställe.

Visst, hunden kanske inte lider om den kommer till ett nytt ställe.

Men, jag skulle aldrig ta chansen att skicka hunden vidare till någon annan. En hund som biter har inte alla hemma, vare sig det gäller svartsjuka, ller något annat, och en sån hund ÄR farlig.

Dom som vill ta hand om hunden, är det bara en person, eller en familj, och hur ser deras situation ut?

Dessutom mår inte hunden bra att flytta heller.. men det är väl inte det största problemet nu.

Jag blir bara, för att vara ärlig, Förbannad på ditt tänk. Hur kan man egentligen våga chansa? Och riskera andra människors hälsa????

Visst, det är synd att avliva hunden.. men av dom två alternativ som finns skulle jag välja det iaf.

Jag blir bara, för att vara ärlig, Förbannad på ditt tänk. Hur kan man egentligen våga chansa? Och riskera andra människors hälsa????

Just för att det bara är en annan människa. Människor och speciellt barn ligger tydligtvis långt under djuren i värde i Kat's värld...:crazy:

Om just det resonemanget fanns det en mastodonttråd för x antal månader sedan om just här på hund och det var nog en av de djävligaste trådarna här inne :cool:

Visst, hunden kanske inte lider om den kommer till ett nytt ställe.

Men, jag skulle aldrig ta chansen att skicka hunden vidare till någon annan. En hund som biter har inte alla hemma, vare sig det gäller svartsjuka, ller något annat, och en sån hund ÄR farlig.

Jag förstår inte varför det finns en sådan ovilja att inse att ALLA hundar är potentiellt farliga.
Inte konstigt att det händer olyckor då.

Jag blir också frustrerad: inte för att man omplacerar hundar, utan för att man tror att allt är frid och fröjd för att en hund inte visat sådana tendenser förut.

Just för att det bara är en annan människa. Människor och speciellt barn ligger tydligtvis långt under djuren i värde i Kat's värld...:crazy:

Nej, de gör de inte. Men de ligger inte högre heller.

Och jag skulle uppskatta om du talar MED mig, inte OM mig. Jag är här, vet du.

Om just det resonemanget fanns det en mastodonttråd för x antal månader sedan om just här på hund och det var nog en av de djävligaste trådarna här inne :cool:

Bockar Gnist :bow:

Nej, de gör de inte. Men de ligger inte högre heller.

Och jag skulle uppskatta om du talar MED mig, inte OM mig. Jag är här, vet du.

Skrämmande att läsa dina åsikter,verkligen :eek:

Svartsjuka är en mänsklig känsla som du lägger in hos hunden. Likadant som när folk snackar om att en hund skäms. Också att förmänskliga djuren.

Du går ju emot ALLA hundmänniskor i den här tråden? Flera av dom har tiotals år av hundkunskap bakom sig. Men ändå är det du som har rätt? För att du har en katt och har läst om hundar?

Jag förstår inte varför det finns en sådan ovilja att inse att ALLA hundar är potentiellt farliga.
Inte konstigt att det händer olyckor då.

Jag blir också frustrerad: inte för att man omplacerar hundar, utan för att man tror att allt är frid och fröjd för att en hund inte visat sådana tendenser förut.

Aabsolut. Alla hundar kan bli farliga, men sen finns det också många hundar som kan skilja på Barn och "mat" eller vad nu hunden ansåg att det där var. Du verkar ha många uppfattningar om det iaf.

Jag förstod inte riktigt hela ditt inlägg, men jag t.ex har en omplaceringhund, och jag tror INTE att det är frid och fröjd med honom. Djur är djur, och man kan inte lita på dom till 100 procent, så enkelt är det bara.

Men att tro att det inte ska upprepas bara för att man flyttar hunden och på så vis "tar bort det den inte gillar" är bara galenskap.

Du tror inte att hunden kommer att kunna bli svartsjuk igen då?

Jag SÄGER inte att hunden kommer att bita igen, utan bara att har den gjort det en gång så har den redan gått över gränsen, och den kan mycket väl göra det igen. PRECIS på samma sätt som att det finns hundar som aldrig bitit någon, men kommer att göra det.

Det finns inte en chans att jag skulle ändra min åsikt om det här. Hund som bitit, speciellt barn = farlig hund.

Bara av ren nyfikenhet, och inte för att det har med saken att göra, men vad är det för hund ?

Svartsjuka är en mänsklig känsla som du lägger in hos hunden. Likadant som när folk snackar om att en hund skäms. Också att förmänskliga djuren.

Nej, det är inte alls en mänsklig känsla. Du kan hitta den på många djurarter och det var tydligt på denna hund.
Om att skämmas vet jag däremot inget. Det låter rimligen som mänskligt.

Men att tro att det inte ska upprepas bara för att man flyttar hunden och på så vis "tar bort det den inte gillar" är bara galenskap.

Du tror inte att hunden kommer att kunna bli svartsjuk igen då?

Jag SÄGER inte att hunden kommer att bita igen, utan bara att har den gjort det en gång så har den redan gått över gränsen, och den kan mycket väl göra det igen. PRECIS på samma sätt som att det finns hundar som aldrig bitit någon, men kommer att göra det.

Det finns inte en chans att jag skulle ändra min åsikt om det här. Hund som bitit, speciellt barn = farlig hund.

Bara av ren nyfikenhet, och inte för att det har med saken att göra, men vad är det för hund ?

Visst tror jag hunden kan bli svartsjuk igen. Därför är det ju viktigt att den hade fått ett hem där den inte hade blivit utsatt för det (vilket var ordnat).

Jag vill ogärna skriva hundrasen för att inte folk ska koppla det till dem det berör. Risken för att det kommer i tidningarna finns väl redan nu, liksom risken att folk kan räkna ut vilka det är genom att snoka reda på mig.

Hunden är bara farlig intill barn.
ALLA hundar är potentiellt farliga intill barn.
Om man tror annat är man förbannat naiv.

Så har jag också alltid resonerat. Men med min yngre hund så börjar jag tveka... Möjligtvis att hon skulle slicka ihjäl dem ;)

Visst tror jag hunden kan bli svartsjuk igen. Därför är det ju viktigt att den hade fått ett hem där den inte hade blivit utsatt för det (vilket var ordnat).

Jag vill ogärna skriva hundrasen för att inte folk ska koppla det till dem det berör. Risken för att det kommer i tidningarna finns väl redan nu, liksom risken att folk kan räkna ut vilka det är genom att snoka reda på mig.

Ja, men den här hunden var nu svartsjuk på ungen. När den flyttar till ett annat hem, kanske det finns något annat den blir svartsjuk på. Kanske finns det både en matte och husse där? Hunden kan bli svartsjuk på någon av dom?? Sen tror jag absolut inte att det där hade med "svartsjuka" att göra, utan det var något annat som inte riktigt stod rätt till..

Visst, det förstår jag.. det var bara av ren nyfikenhet jag frågade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka