Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Varför då? Ska man riskera att hunden biter igen? Allt för att se om det kan bli bra? Hur jäkla långt får det gå enligt dig innan ett djur får avlivas för dåligt lynne?

Eftersom vilken hund som helst kan bita igen - och ingen kan ge statistik på att det skulle vara annorlunda - så förtjänar ett djur det.

Djur som är uppenbar fara för omgivningen och inte kontrollerbara kan man inte göra så mycket åt. Men det här är ingen sådan situation.

De har absolut potential för det.

Om man som "erfaren hundmänniska" kan avgöra om man kan lita på en hund eller inte, hur kommer det då sig att "erfarna hundmänniskor" råkar ut för sådant här?

För att den som påstår sig vara erfaren i själva verket inte är så erfaren?
För att man inte orkat ta tag i situationen i tid för man tänker att "det händer inte mig, vår hund är så snäll"?

De har absolut potential för det.

Om man som "erfaren hundmänniska" kan avgöra om man kan lita på en hund eller inte, hur kommer det då sig att "erfarna hundmänniskor" råkar ut för sådant här?

Just de kanske inte är så erfarna som de utger sej för att vara.

Och alla hundar är inte mordiska som du får det att låta. Hundarna jag haft omkring mej har inte visat antydan till att vara aggresiva. Man måste se efter individen. Precis som jag gör med min.

Varför bet den bäbisen då?

Hunden var ensam med bäbisen i ett rum. Tänkte den "aha! nu passar jag på att göra mig av med inkräktaren!" *tugg tugg*

Klart jag ska ha barn, Loka blir den perfekta hundvakten.

Det har vi ju redan pratat om:
Svartsjuka/konkurrens, vad du nu vill kalla det är ett nog så gott "motiv" för att känna sig trängd.

Jag hoppas verkligen att ditt barn klarar sig från hundbett.
Jag skulle ALDRIG lämna en hund på ett sådant ansvar, hur trygg den än verkar.

Just de kanske inte är så erfarna som de utger sej för att vara.

Och alla hundar är inte mordiska som du får det att låta. Hundarna jag haft omkring mej har inte visat antydan till att vara aggresiva. Man måste se efter individen. Precis som jag gör med min.

Så vem är då det?!
Den som själv anser sig vara det?

Jag har aldrig sagt att hundar är "mordiska". Jag har sagt att man inte kan lita på dem.

För att hunden var provocerad i hela hemtillvaron av den varelsen.

Och hunden valde att bita barnet. När den hade kunnat gå åt andra hållet. Som den normalt skulle ha gjort. Men den valde att bita.

Föräldrarna gjorde fel helt klart. Hunden skulle varit väck tidigare.

Eftersom vilken hund som helst kan bita igen - och ingen kan ge statistik på att det skulle vara annorlunda - så förtjänar ett djur det.

Djur som är uppenbar fara för omgivningen och inte kontrollerbara kan man inte göra så mycket åt. Men det här är ingen sådan situation.

Tycker det låter exakt som en sådan situation.

Det har vi ju redan pratat om:
Svartsjuka/konkurrens, vad du nu vill kalla det är ett nog så gott "motiv" för att känna sig trängd.

Jag hoppas verkligen att ditt barn klarar sig från hundbett.
Jag skulle ALDRIG lämna en hund på ett sådant ansvar, hur trygg den än verkar.

Nej, om bebisen kom krypande och motade upp hunden i ett hörn hade vi kunnat prata om trängd.

Svartsjuka är inte ett begrepp som existerar inom hundpsykologin. Det är en mänsklig känsla du vill pådyvla hunden.

Men just... enligt dig gör det ju det. Så då måste det vara så.

Loka och bebben ska få dela sovkorg och bli lika tajta som Mowgli och Baloo.

Tycker det låter exakt som en sådan situation.

Där är vi av helt olika åsikt.
Vi talar här om en hund som aldrig visat aggresivitet mot människor och aldrig mot andra barn än just detta.
En hund som använts för sina fina egenskaper till avel.

Så vem är då det?!
Den som själv anser sig vara det?

Jag har aldrig sagt att hundar är "mordiska". Jag har sagt att man inte kan lita på dem.

Det är besluten som visar det. Dessa va tydligen inte erfarna hundmänniskor. Då hade detta aldrig hänt.

Jag anser mej inte vara tillräckligt erfaren. Men känner min egen hund tillräckligt för att kunna avgöra att han är ingen hund jag vill ha nära mina framtida barn.

Vi är nog ganska många här som undrar var du fått dina hundkunskaper ifrån...

Ja, jag har märkt det.
Tyvärr har ingen lyckats övertyga mig om att somliga påståenden skulle vara med sanningen överrensstämmande.
Låter mer som upprapning om saker man blivit matad med i den omfattning att man tror att det är sant: oavsett hur verkligheten faktiskt ser ut.

Där är vi av helt olika åsikt.
Vi talar här om en hund som aldrig visat aggresivitet mot människor och aldrig mot andra barn än just detta.
En hund som använts för sina fina egenskaper till avel.

Hoppas valpköparna får veta detta. Då hunden tydligen inte har så bra gener ändå.

Kan hända fler som skriver här, med tanke på hur man resonerar.

Inte omöjligt att det kan hända nån här. Som jag oxå hållit med om. Vissa är bara pålitlig till 99%. Men den hunden skulle jag våga ha runt mina barn.

Inte den med betydligt lägre procent.

Vissa hundar tycks ju tåla precis vad som hellst. Hur mycket slit o dra. Utan att ens göra en antydan till agg mot barn.
Men vissa väljer att hugga barn som sitter på golvet när den kan välja att gå åt annat håll.

Du, fullt så okunnig om hundar är jag inte.

Men tråden är lagd på "senior" från början.

Jaså. Men då kanske jag ska göra dig medveten om att det är det intryck du ger utifrån dina inlägg i den här tråden.

Hund som allvarligt bitit små barn är en fara. Du tycks inte fatta att detta inte är någon slags hämd mot hunden, man tar helt enkelt bort den för att det inte skall kunna hända igen.
PL

Naivt, naivt, naivt.

Vem är det som lurar på folk sådana här dumheter?!

Jag har inte läst hela tråden, och tänker inte göra det heller. Men av det jag har läst så förstår jag att du är nog en av dom få som tycker som du gör.

Vi hade en schäfertik som bet min lillasyster över nacken när hon var under året. Hunden står altså bakom min lillasyster, med ett rejält "nackgrepp", morrar och såg rent ut farlig ut. Mamma tvekade inte en sekund, utan det var bara in med hunden i bilen, och sen försvann den hunden kan vi säga.

Det är såna människor som du som gör det här farligt. Om hunden nu agerade "instinktivt" och bet barnet, vad i hela fan är det som säger att hunden inte kommer göra samma sak igen? Och det behöver ju inte ens handla om ett barn nästa gång.. utan en vuxen människa som hunden tycker "inkräktar". Det finns bara en sak att göra med såna här hundar, vare sig man har hittat ett nytt hem eller inte, och det är att avliva. Både för alla människors och för HUNDENS bästa.

En hund som känner sig osäker, eller vad nu som händer i den här hundens skalle, mår inte bra och skulle ha det mycket bättre om den fick somna in.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka